Står antallet af sædceller?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.206 visninger
5 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
1. juli 2022

Anonym trådstarter

Hej piger,

Kan man ud fra denne test læse, hvor mange sædceller manden har? 

jeg er meget nysgerrig, da min mand er blevet opereret for årebrok (bl.a grundet nedsat sæd) og det er så resultat efter ca 1.5 måned

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. juli 2022

Anonym

Ja den oprenset prøve viser 125 mio

Anmeld Citér

1. juli 2022

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Ja den oprenset prøve viser 125 mio

Mange tak! Vi fik taget en test inden operationen hvor der står 4x10 (6/ejk) 

ved du om det betyder 40 mio?

Anmeld Citér

1. juli 2022

BabyIgen2022

10^6 betyder 1000000 altså million.
10^9 betyder 1000000000 altså milliard.

Men du skal holde øje med enheden. Det ene sted står der pr. Liter og det andet pr mililiter. 10^9/L svarer til 10^6/mL og det er typisk den enhed, man måler i (det giver ikke mening, at mænd skulle levere litervis af sæd jo) Så din mand ligger til 125 millioner pr. mL sæd han leverer. Det er umiddelbart et flot tal, men du mangler to andre oplysninger - hvor mange procent af disse er levedygtige? Og hvor mange har den rigtige form (så de kan svømme frem osv.).

Anmeld Citér

4. juli 2022

Anonym trådstarter

BabyIgen2022 skriver:

10^6 betyder 1000000 altså million.
10^9 betyder 1000000000 altså milliard.

Men du skal holde øje med enheden. Det ene sted står der pr. Liter og det andet pr mililiter. 10^9/L svarer til 10^6/mL og det er typisk den enhed, man måler i (det giver ikke mening, at mænd skulle levere litervis af sæd jo) Så din mand ligger til 125 millioner pr. mL sæd han leverer. Det er umiddelbart et flot tal, men du mangler to andre oplysninger - hvor mange procent af disse er levedygtige? Og hvor mange har den rigtige form (så de kan svømme frem osv.).

Mange tak for svar! �� det giver god mening.

i prøven som vi fik lavet i udlandet inden han blev opereret står der sperm concentration: 4 x 10^6/ ml, ved du om det så skal læses som at han havde 4 mio inden operationen

Håber det ok at jeg spørger! Jeg er simpelthen så dårlig til at forstå de her tal

Anmeld Citér

10. juli 2022

Anonym

Anonym skriver:

Mange tak for svar! �� det giver god mening.

i prøven som vi fik lavet i udlandet inden han blev opereret står der sperm concentration: 4 x 10^6/ ml, ved du om det så skal læses som at han havde 4 mio inden operationen

Håber det ok at jeg spørger! Jeg er simpelthen så dårlig til at forstå de her tal

Helt okay. Ja, lige præcis. Så han er gået fra ekstremt lav kvalitet (hvor man typisk vil lave ivf) til at have en meget flot og over gennemsnittet koncentration. En dansk mand ligger i gennemsnit på 50 mio. pr. mL og din mand ligger på 125 mio. pr. mL, men i skal som sagt lige se, hvordan de har det også. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.