Skjoldbrudskirtlen/struma

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

548 visninger
8 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
6. juni 2022

Anonym trådstarter

For lidt over en mdr siden, lod jeg godt mærke til at jeg havde fået en bule på halsen, men er kommet helt fra at få den tjekket, fordi jeg ikke mærker noget til, og alligevel altid går med tørklæde, om halsen.

Så i dag sidder jeg mellem min mor og moster, og kommer så til at kigge op i loftet, hvorefter min mor udbryder "Jammen altså du har da en bule, på halsen,har du haft det længe?" Hvorefter min moster som er gammel sygeplejerske siger "du har da fået struma, det skal du have tjekket"

Så nu til mit spørgsmål, er der nogen her som har haft forstyrret skjoldbrudskirtel/struma? Og som kan fortælle lidt om, hvordan sådan en undersøgelse forgår?

Min søster har fået fjernet hendes skjoldbrudskirtel for måske 15 år siden,  og min mor har også været i noget behandling for hendes skjoldbrudskirtel, da hun var ung, så tænker der er nogen med nyere info..

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. juni 2022

Anonym trådstarter

Oppe den lige i håb om, at der er nogen, som har noget erfaring, de vil dele lidt ud af.

Har nemlig lige snakket med lægehuset, og kan først få en tid, til at få det tjekket om 3 uger.

Anmeld Citér

7. juni 2022

Anonym

Ofte er struma et symptom på stofskifteproblemer. Jeg har selv for lavt stofskifte, men det blev opdaget, inden jeg udviklede struma. Stofskiftelidelser behandles med medicin. I mit tilfælde tager jeg eltroxin hver aften og mærker derefter intet til min sygdom.

Anmeld Citér

7. juni 2022

Anonym

Jeg har for højt stofskifte. Dengang jeg blev undersøgt fik jeg taget et hav af blodprøver og fik scannet min skjoldbruskkirtel. Jeg har været i behandling i snart 10 år on/off med piller. Hvis det bliver ved med at blusse op bliver jeg tilbudt jodbehandling som knuser skjoldbruskkirtlen, og derved vil jeg få for lavt stofskifte og så skal jeg have behandling for det resten af livet. 
i starten blev jeg fulgt med blodprøver hver 3. uge, efterfølgende har det svinget meget med hvor ofte. Lige nu går der 10 uger imellem. Og så er jeg til læge samtale en gang om året - men det ser jeg nu som lidt spild af tid da jeg ikke får noget info som ikke kunne klares på skrift. 

mit blev i øvrigt opdaget da jeg havde symptomer på stress og depression, men min læge mente at det var mit stofskifte den var gal med. Og han havde ret. Jeg havde ikke forstørret skjoldbruskkirtel. Jeg har fået den diagnose der hedder graves sygdom

Anmeld Citér

7. juni 2022

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Ofte er struma et symptom på stofskifteproblemer. Jeg har selv for lavt stofskifte, men det blev opdaget, inden jeg udviklede struma. Stofskiftelidelser behandles med medicin. I mit tilfælde tager jeg eltroxin hver aften og mærker derefter intet til min sygdom.

Dejligt du ikke mærker noget til det!

Havde du nogen symptomer inden du kom i behandling?

Anmeld Citér

7. juni 2022

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg har for højt stofskifte. Dengang jeg blev undersøgt fik jeg taget et hav af blodprøver og fik scannet min skjoldbruskkirtel. Jeg har været i behandling i snart 10 år on/off med piller. Hvis det bliver ved med at blusse op bliver jeg tilbudt jodbehandling som knuser skjoldbruskkirtlen, og derved vil jeg få for lavt stofskifte og så skal jeg have behandling for det resten af livet. 
i starten blev jeg fulgt med blodprøver hver 3. uge, efterfølgende har det svinget meget med hvor ofte. Lige nu går der 10 uger imellem. Og så er jeg til læge samtale en gang om året - men det ser jeg nu som lidt spild af tid da jeg ikke får noget info som ikke kunne klares på skrift. 

mit blev i øvrigt opdaget da jeg havde symptomer på stress og depression, men min læge mente at det var mit stofskifte den var gal med. Og han havde ret. Jeg havde ikke forstørret skjoldbruskkirtel. Jeg har fået den diagnose der hedder graves sygdom

Jeg har lige været sygemeldt med stress, for nogle mdrer siden, pga mit job. Og gik jo self ind og lige læste om struma i går, efter min mosters kommentar. Og der kunne jeg læse, at det nogen gange blev opdaget, netop i forbindelse med stress, fordi det feks kan hænge sammen med træthed osv. Og bulen er også først kommet efter min sygemelding, så det gir rigtig god mening.

Og kunne også læse at det er arveligt, så tænker jeg er disponeret, da både min søster, min mor og min mormors lillesøster, har haft problemer med skjoldbrudskirtlen, men ihhh hvor er det træls. 

Og er også meget træt af mit lægehus, hvor det er umuligt at få en tid, når man har brug for det

Og mange tak for dit svar!

Anmeld Citér

7. juni 2022

Anonym

Anonym skriver:

Dejligt du ikke mærker noget til det!

Havde du nogen symptomer inden du kom i behandling?

Ja, jeg havde uregelmæssig menstruation, svært ved at holde vægten (jeg skulle giftes, og brudekjolen føltes mindre og mindre, når jeg prøvede den ), frøs meget nemt og havde rigtig tyndt hår. Jeg kompenserede ved at leve af gulerødder, så jeg ikke tog på. Det var fantastisk at starte på medicin og så pludselig kunne spise helt almindelig mad.

Anmeld Citér

7. juni 2022

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Ja, jeg havde uregelmæssig menstruation, svært ved at holde vægten (jeg skulle giftes, og brudekjolen føltes mindre og mindre, når jeg prøvede den ), frøs meget nemt og havde rigtig tyndt hår. Jeg kompenserede ved at leve af gulerødder, så jeg ikke tog på. Det var fantastisk at starte på medicin og så pludselig kunne spise helt almindelig mad.

Altså jeg tager ikke på/taber mig ikke eller noget, selvom det i mit tilfælde, slet ikke ville være så tosset lige at smide 10kg.

Jeg har ikke rigtig nogen appetit, og spiser ikke det helt vilde i løbet af dagen. Men så til aften, kan jeg få sådan en lyst til feks chips  eller popcorn, hvilket vi aldrig har i huset. Men lysten til salt kan selv hænge sammen med mangel af salt og jod... 

Anmeld Citér

8. juni 2022

Anonym trådstarter

Andre der evt har noget erfaring, de vil dele lidt ud af?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.