Min mor er død = min søster er hjemløs

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

603 visninger
6 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
3. maj 2022

Anonym trådstarter

Okay, min mor døde for kort tid siden meget pludseligt.
Min søster har boet hos min mor de sidste 4 år og selvom hun står skrevet op på alle mulige ventelister til boliger, så får hun bare ikke nogle tilbud. Hun har en kat, der betyder ALT for hende og det kan bare slet ikke komme på tale, at skaffe sig af med den.

Nu har hun så fået at vide, at hun ikke må overtage min mors lejemål og står altså derfor både uden mor og uden hjem!

Hvad fanden kan hun gøre?!

Jeg har ikke plads til at tage hende ind, vi bor i forvejen 4 i en 3-værelses...

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. maj 2022

Anonym

Anonym skriver:

Okay, min mor døde for kort tid siden meget pludseligt.
Min søster har boet hos min mor de sidste 4 år og selvom hun står skrevet op på alle mulige ventelister til boliger, så får hun bare ikke nogle tilbud. Hun har en kat, der betyder ALT for hende og det kan bare slet ikke komme på tale, at skaffe sig af med den.

Nu har hun så fået at vide, at hun ikke må overtage min mors lejemål og står altså derfor både uden mor og uden hjem!

Hvad fanden kan hun gøre?!

Jeg har ikke plads til at tage hende ind, vi bor i forvejen 4 i en 3-værelses...

Først må jeg kondolerer for tabet af jeres morTænker i skal henvende jer på kommunen, og fortælle den beklagelige situation din søster står i.

Anmeld Citér

3. maj 2022

AnoAno

kondolere jeres tab.

Hvor i landet befinder hun sig i? 

Anmeld Citér

3. maj 2022

Anonym trådstarter

Der står sådan her i lejeloven:
I Lejelovens § 75, står der, at hvis afdøde ikke efterlader sig en ægtefælle, kan en person, som afdøde har haft fælles husstand med i 2 år forud for dødsfaldet, fortsætte lejemålet. En samlever har derfor mulighed for at fortsætte lejemålet

Og alligevel skriver boligselskabet, at hun ikke må fortsætte lejemålet. Jeg forstår det ikke. Boligselskabet er DAB.

Anmeld Citér

3. maj 2022

Soonmom

Anonym skriver:

Der står sådan her i lejeloven:
I Lejelovens § 75, står der, at hvis afdøde ikke efterlader sig en ægtefælle, kan en person, som afdøde har haft fælles husstand med i 2 år forud for dødsfaldet, fortsætte lejemålet. En samlever har derfor mulighed for at fortsætte lejemålet

Og alligevel skriver boligselskabet, at hun ikke må fortsætte lejemålet. Jeg forstår det ikke. Boligselskabet er DAB.

Uden at være sikker er det så ikke noget med at man skal være skrevet ind i lejekontrakten (altså som samboende)

Anmeld Citér

3. maj 2022

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen

Først og fremmest kondolerer jeg med jeres tab. 

Vedr. boligen, så må det afgørende være, om hun har haft sin adresse der i min. 2 år. Har hun det, vil jeg mere, at din søster har ret til at fortsætte lejemålet. Hun må kontakte udlejer igen og bede dem læse lejeloven §75 (som du selv nævner).

I Lejelovens § 75, står der, at hvis afdøde ikke efterlader sig en ægtefælle, kan en person, som afdøde har haft fælles husstand med i 2 år forud for dødsfaldet, fortsætte lejemålet.

En samlever har derfor mulighed for at fortsætte lejemålet. Men en søn/datter/anden person vil også være omfattet af bestemmelsen, hvis der har været tale om fælles husstand i mere end 2 år før dødsfaldet.

Anmeld Citér

3. maj 2022

KmLarsen1

Profilbillede for KmLarsen1

I kan eventuelt prøve at kontakte lejernes landsforening for hjælp, råd og vejledning.

Men ellers lyder det til, at I må ud på det private udlejningsmarked for at finde noget til hende.

Hvor gammel er din søster og hvor i landet befinder hun sig?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.