Er den her adfærd normal?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Oplevede du også den pågældende opførsel da dit barn havde den alder?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

4.168 visninger
21 svar
4 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
11. april 2022

Anonym trådstarter

Jeg har en datter som opfører sig markant anderledes end vores ældste barn gjorde i den alder, og da vi har ADHD-diagnoser i familien er jeg selvfølgelig opmærksom på om hendes opførsel kan skyldes dette - men prøver samtidig på ikke at se spøgelser.

Min datter er knap 3 år, og de sidste måneder har vi oplevet (eller i hvert fald været bevidste om) at hun har MEGET svært ved at overskue når der skal ske noget nyt derhjemme i weekenderne.

Hun får faktisk en nedsmeltning nærmest hver gang vi skal ud af døren. Om det så er at tage i Brugsen, i Bauhaus eller besøge venner eller familie. Det er dog klart værst hvis det er steder hun ikke kender. Men det er tydeligt at det der er svært for hende er hele det skift i at komme ud af døren.

Dette gælder også selvom vi forbereder hende på at vi skal afsted i god tid (som i "når mor har fået tøjet på og du har leget lidt mere med bilen, så skal vi ud og have jakke og sko på").

Når hun så skal til at have overtøj på, så flygter hun, skriger og græder. Nogle gange kan hun beroliges ved at vi forklarer hende om hvad det er for et sted vi skal hen eller præcis hvad vi skal lave der.

Hun er desuden ofte optaget af hvad der skal ske i løbet af dagen, både derhjemme og når vi er ude.

Hun spørger ofte i løbet af dagen meget ind til hvad der skal ske, f.eks. om vi nu spiser frokost eller aftensmad, hvad vi skal lave bagefter, hvad hun skal lave når vi kommer op til hendes bedsteforældre. Hvis vi så ikke kan give hende et meget konkret svar (f.eks. at vi bare siger at vi skal lege, hygge og læse bøger når vi skal op og besøge bedsteforældrene), så kan hun blive meget frustreret og siger at hun ikke vil derop, og igen få en nedsmeltning over det.

Hun har en meget stærk personlighed, men selvom hun nemt bliver frustreret og er meget højlydt i de situationer, så vender hun også hurtigt igen, og lægger frustrationen helt fra sig.

Vil lige tilføje at ovenstående selvfølgelig er hendes adfærd udpenslet når den er "værst", og at hun ellers et barn som trives og er normal (måske en smule foran) i sin udvikling, både kognitivt, motorisk og især sprogligt.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. april 2022

Kastanje

Jeg vil skrue ned for aktiviteter - måske splitte jer op. Hvis hun får nedsmeltningerne er  hun jo på max. overarbejde. Hun lyder til at have et stort stort behov for forudsigelighed, der ikke helt bliver mødt. Piktogrammer - snak om dagen helt fra morgenstunden … måske kan det hjælpe. 

Anmeld Citér

11. april 2022

Anonym trådstarter

Kastanje skriver:

Jeg vil skrue ned for aktiviteter - måske splitte jer op. Hvis hun får nedsmeltningerne er  hun jo på max. overarbejde. Hun lyder til at have et stort stort behov for forudsigelighed, der ikke helt bliver mødt. Piktogrammer - snak om dagen helt fra morgenstunden … måske kan det hjælpe. 

Mange tak for dit svar.

Jeg synes egentligt at vi lever et relativt stille og roligt liv. Igår søndag var vores eneste plan f.eks. at vi skulle i Bauhaus - men der fik hun alligevel en nedsmeltning.

Vi fortæller hende altid om aftenen ved sengetid hvad der skal ske næste dag, og om morgenen taler vi igen om hvad der skal ske i løbet af dagen. Så synes egentligt at vi har rimelig meget fokus på forudsigelighed, og det er også derfor jeg undrer mig over om det er normalt at hun så alligevel reagerer så kraftigt når vi skal til at afsted.

Piktogrammer tror jeg også er en god idé, har faktisk lige bestilt nogle, så håber at de kan gøre dagene lidt nemmere for hende.

Anmeld Citér

11. april 2022

Kastanje

Anonym skriver:

Mange tak for dit svar.

Jeg synes egentligt at vi lever et relativt stille og roligt liv. Igår søndag var vores eneste plan f.eks. at vi skulle i Bauhaus - men der fik hun alligevel en nedsmeltning.

Vi fortæller hende altid om aftenen ved sengetid hvad der skal ske næste dag, og om morgenen taler vi igen om hvad der skal ske i løbet af dagen. Så synes egentligt at vi har rimelig meget fokus på forudsigelighed, og det er også derfor jeg undrer mig over om det er normalt at hun så alligevel reagerer så kraftigt når vi skal til at afsted.

Piktogrammer tror jeg også er en god idé, har faktisk lige bestilt nogle, så håber at de kan gøre dagene lidt nemmere for hende.

Hvad siger de i børnehaven..?

Anmeld Citér

11. april 2022

Frederikke80

Profilbillede for Frederikke80

Det er næsten som om du beskriver min søn de sidste måneder han gik i vuggestue  Pædagogerne var ikke bekymrede for ham, sagde det var helt normalt og hjalp ham igennem det. Det samme prøvede vi på herhjemme. Nu er min søn 3,5 år og han har helt lagt det bag sig. 

Anmeld Citér

11. april 2022

Anonym

Det lyder som en helt almindelig treårig der er i fuld gang med at udvikle sig. Nogle perioder er virkelig op ad bakke og så er det bare at vise det  lille pus at man er der for ham/hende. Og forklar i god tid med få ord hvad der skal ske. Evt brug en timetimer for at visualisere tiden. 

Anmeld Citér

12. april 2022

Anonym

Diagnosemæssigt lyder det mere som autisme end ADHA

Anmeld Citér

12. april 2022

Anonym

Anonym skriver:

Diagnosemæssigt lyder det mere som autisme end ADHA

Jeg tænkte også autisme - hvis der overhoved er tale om en diagnose. Det lyder en del mere regidt end hvad jeg ellers har set hos andre børn ifht ændrede planer og lyst til forudsigelighed.

Anmeld Citér

12. april 2022

Anonym trådstarter

Kastanje skriver:

Hvad siger de i børnehaven..?

Hun går i vuggestue et par måneder endnu, og de siger at hun er en viljestærk pige med en stor personlighed, men de ser ikke noget de er bekymrede over, og de oplever heller ikke at hun har vanskeligheder i situationer med skift.

Men som de selv siger så er en dag i vuggestuen også meget forudsigelig og struktureret, så det er måske heller ikke så oplagt at det er svært for hende i den arena.

Anmeld Citér

12. april 2022

Anonym trådstarter

Frederikke80 skriver:

Det er næsten som om du beskriver min søn de sidste måneder han gik i vuggestue  Pædagogerne var ikke bekymrede for ham, sagde det var helt normalt og hjalp ham igennem det. Det samme prøvede vi på herhjemme. Nu er min søn 3,5 år og han har helt lagt det bag sig. 

Tak for svar, det beroliger mig

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.