Jeg har en datter som opfører sig markant anderledes end vores ældste barn gjorde i den alder, og da vi har ADHD-diagnoser i familien er jeg selvfølgelig opmærksom på om hendes opførsel kan skyldes dette - men prøver samtidig på ikke at se spøgelser.

Min datter er knap 3 år, og de sidste måneder har vi oplevet (eller i hvert fald været bevidste om) at hun har MEGET svært ved at overskue når der skal ske noget nyt derhjemme i weekenderne.
 Hun får faktisk en nedsmeltning nærmest hver gang vi skal ud af døren. Om det så er at tage i Brugsen, i Bauhaus eller besøge venner eller familie. Det er dog klart værst hvis det er steder hun ikke kender. Men det er tydeligt at det der er svært for hende er hele det skift i at komme ud af døren.
 Dette gælder også selvom vi forbereder hende på at vi skal afsted i god tid (som i "når mor har fået tøjet på og du har leget lidt mere med bilen, så skal vi ud og have jakke og sko på").
 Når hun så skal til at have overtøj på, så flygter hun, skriger og græder. Nogle gange kan hun beroliges ved at vi forklarer hende om hvad det er for et sted vi skal hen eller præcis hvad vi skal lave der.

Hun er desuden ofte optaget af hvad der skal ske i løbet af dagen, både derhjemme og når vi er ude.
 Hun spørger ofte i løbet af dagen meget ind til hvad der skal ske, f.eks. om vi nu spiser frokost eller aftensmad, hvad vi skal lave bagefter, hvad hun skal lave når vi kommer op til hendes bedsteforældre. Hvis vi så ikke kan give hende et meget konkret svar (f.eks. at vi bare siger at vi skal lege, hygge og læse bøger når vi skal op og besøge bedsteforældrene), så kan hun blive meget frustreret og siger at hun ikke vil derop, og igen få en nedsmeltning over det.

Hun har en meget stærk personlighed, men selvom hun nemt bliver frustreret og er meget højlydt i de situationer, så vender hun også hurtigt igen, og lægger frustrationen helt fra sig.

Vil lige tilføje at ovenstående selvfølgelig er hendes adfærd udpenslet når den er "værst", og at hun ellers et barn som trives og er normal (måske en smule foran) i sin udvikling, både kognitivt, motorisk og især sprogligt.