Depositum

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.038 visninger
19 svar
14 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
5. april 2022

Anonym trådstarter

Min mand og jeg er ved at miste vores hus! Pga sygdom er indtægten ikke stor nok til at dække udgifterne længere. Vores hus er overbelånt, og ved salg vil vi få et okay stort underskud, derudover har vi lidt forbrugslån, som vi lige pt har svært ved at betale.

Vi skal til møde med banken sidst i denne måned. Hvis vi skal sælge, vil vi forsat skal betale ydelsen på huset, hvilket jeg ikke kan se at vi har penge til og så er sidste udvej tvangsauktion.

Uanset udfaldet så giver det os kort tid til at finde en lejebolig. Jeg er skrevet op ved diverse boligselskaber, men har kun været det i godt 1 mdr. Vi er nødtil at have bolig ved jorden pga sygdom ved vores ene barn.

Nå lang historie kort...kan vi få en bolig ved boligselskabet med kort varsel?(1-4mdr?)

Og hvad med depositum/indskud? Jeg er klar over at man kan søge om indskudslån ved kommunen, men vi er 2 voksne, og min mand har arbejde, kan vi så være sikker på at få det? Og søger man først når man har sagt ja til en bolig?

Og hvad hvis det bliver en privat udlejer hvor vi skal betale depositum? Hvor skal vi skaffe 25-30000kr med så kort varsel? Vi har ikke opsparing og heller ikke mulighed for at lave en pt...

Synes hele situationen virker uoverskuelig. Ved ikke om kommunens akutliste er en mulighed.  Især fordi vi ikke kan tage en hvilken somhelst bolig jo.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. april 2022

Ønskebaby1987

Profilbillede for Ønskebaby1987

Puha sikke en situation at stå i. Kan godt forstå at det virker uoverskueligt.

Tænker dog du får det mest korrekte og brugbare svar ved at ringe og spørge kommunen om reglerne for fx. Indskudslån og akutlister.

Anmeld Citér

5. april 2022

Anonym

Mit svar kan muligvis virke provokerende, men håber du vil tolke det som venligt ment. 

I er nødt til at sætte jer ned og tænke løsningsorienteret. Gennemgå alle jeres udgifter nøje og se, hvor der kan skæres ind til benet. Alt tæller; telefonabonnementer, streamingtjenester, forsikringer, madplaner osv. 

Det kan også være, at noget kan sælges for at spare sammen til depositum. 

Måske kan I lave aftaler med jeres øvrige kreditorer om at få nedsat ydelsen i en periode. På den måde får de fortsat lidt penge, og I viser initiativ og viljen til at betale trods ændrede vilkår. 

Ring til kommunen og forhør jer om mulighederne. Jeg kender ikke reglerne for akutlisten, men måske er I heldige. Hos en privat udlejer kan I muligvis få lov at afdrage indskud.

Det er kort varsel, men det kan godt lade sig gøre at finde en bolig. Især hvis man er villig til at gå på kompromis. Jeres situation er næppe helt ny, så I har måske lukket øjnene i en periode. Og det kan være svært at stå i, men så må man finde alternativer eventuelt midlertidigt, indtil I er på fode igen. 

Anmeld Citér

5. april 2022

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Mit svar kan muligvis virke provokerende, men håber du vil tolke det som venligt ment. 

I er nødt til at sætte jer ned og tænke løsningsorienteret. Gennemgå alle jeres udgifter nøje og se, hvor der kan skæres ind til benet. Alt tæller; telefonabonnementer, streamingtjenester, forsikringer, madplaner osv. 

Det kan også være, at noget kan sælges for at spare sammen til depositum. 

Måske kan I lave aftaler med jeres øvrige kreditorer om at få nedsat ydelsen i en periode. På den måde får de fortsat lidt penge, og I viser initiativ og viljen til at betale trods ændrede vilkår. 

Ring til kommunen og forhør jer om mulighederne. Jeg kender ikke reglerne for akutlisten, men måske er I heldige. Hos en privat udlejer kan I muligvis få lov at afdrage indskud.

Det er kort varsel, men det kan godt lade sig gøre at finde en bolig. Især hvis man er villig til at gå på kompromis. Jeres situation er næppe helt ny, så I har måske lukket øjnene i en periode. Og det kan være svært at stå i, men så må man finde alternativer eventuelt midlertidigt, indtil I er på fode igen. 

Nej, du har formentlig ret. Men man håber jo altid at ting/livet ordner sig og bliver bedre.

Vi har kæmpet med økonomien i godt et år, også derfor at vi har taget nogle dumme forbrugslån til at købe mad for.

Jeg orker bare ikke det her rod og denne ustabilitet det giver. Vi ejer ikke noget af værdi, men jeg har taget kontakt med vores ene kreditor, hvor vi har det største afdrag, og de har givet os betalingsfri mdr I denne mdr og næste mdr. Og det er det de vil gøre desværre. Herefter hedder det rykkere og fodgen,  som så også kan smide huset på tvang.

Det er mig der siger stop, mig der beder banken om at hjælpe os ud af denne suppedas. De vil jo helst at vi sælger, men det kan vi simpelthen ikke vente på. Vi vil sælge med stort tab, alt imens at vi skal afdrage på kreditforeningen og boliglån, som så igen efterlader os med en endnu større gæld. Så i mine øjne er tvang det eneste mulige...

Vi kæmper, men energien er bare ikke til det mere, og der er ikke udsigt til bedre indtægt.

Vi har pt ikke penge til mad!!medicin  osv (OBS JEG ØNSKER IKKE AT MODTAGE ØKONOMISK HJÆLP HERFRA!)Jeg har talt med banken om det, og svaret er bare at de ikke kan hjælpe på nuværende tidspunkt, før huset er vurderet. Men det kan vi jo ikke vente på.

Har forsøgt at sælge hvad vi kan finde, men vi har bare ikke meget af værdi. Og da slet ikke nok til et depositum også....

Anmeld Citér

5. april 2022

B&J

Jeg vil aldrig gå til en privat udlejer men i denne situtation ville jeg gøre det 100% fordi der kan man tit betale af på lånet så heller bo småt billigt og godt i 2-4år også få betalt af på nåede af det gæld. Evt spørge på jeres private fb om der er nogle der kender nogle.

ang de kreditor i har ville jeg ringer til dem og få gjord sådan i betaler så lidt af som muligt til i er flyttet og har lidt ekstra penge mellem hænderne. Og få lavet en aftale med dem der ikke ryger renter på. 

men igen ned på kommunen eller ring og forhøje om de forskellige muligheder. 

tjek jeres budget er der nåede man kan skære ned på TV - mobiler - opsparing i en periode Osv. 
Lig madplan få mest muligt ud af det mad i køber også handel kun 1-2 gange om ugen max det gør en kæmpe forskel. Spørg familie i et stykke tid om er kan hjælpe med mad. 

også håber jeg af hele mit hjerte det hele nok skal lykkes for det er mega hårdt det i er igennem og husk støt hinanden som par det er nu i virkelig har brug for hinanden

Anmeld Citér

5. april 2022

Carina:-)

Er I begge syge - eller kan den ene arbejde?  

Jeg har for en del år siden stået i samme situation- eller rettet den situation at vores indtægt var væsentligt mindre end udgifter. 

Og der tog jeg alt det ekstra arbejde jeg kunne finde.

I over et år arbejdede jeg 18 timer 7 dage om ugen. Og det reddede det hele.

Lige nu er der masser af arbejde- især ufaglært . Så hvis den ene af jer kan arbejde- så ville jeg anbefale jer den vej.

Indskud osv betalt af kommunen ville jeg ikke satse på. 

Mhs til medicin- er der mulighed for en konto aftale med apoteket. 

Mad - stop madspild grupper på fx Facebook. 

Jeg kender til familier der lever for 200 kr i ugen pga de benytter de grupper. 

Anmeld Citér

5. april 2022

Anonym

Anonym skriver:

Nej, du har formentlig ret. Men man håber jo altid at ting/livet ordner sig og bliver bedre.

Vi har kæmpet med økonomien i godt et år, også derfor at vi har taget nogle dumme forbrugslån til at købe mad for.

Jeg orker bare ikke det her rod og denne ustabilitet det giver. Vi ejer ikke noget af værdi, men jeg har taget kontakt med vores ene kreditor, hvor vi har det største afdrag, og de har givet os betalingsfri mdr I denne mdr og næste mdr. Og det er det de vil gøre desværre. Herefter hedder det rykkere og fodgen,  som så også kan smide huset på tvang.

Det er mig der siger stop, mig der beder banken om at hjælpe os ud af denne suppedas. De vil jo helst at vi sælger, men det kan vi simpelthen ikke vente på. Vi vil sælge med stort tab, alt imens at vi skal afdrage på kreditforeningen og boliglån, som så igen efterlader os med en endnu større gæld. Så i mine øjne er tvang det eneste mulige...

Vi kæmper, men energien er bare ikke til det mere, og der er ikke udsigt til bedre indtægt.

Vi har pt ikke penge til mad!!medicin  osv (OBS JEG ØNSKER IKKE AT MODTAGE ØKONOMISK HJÆLP HERFRA!)Jeg har talt med banken om det, og svaret er bare at de ikke kan hjælpe på nuværende tidspunkt, før huset er vurderet. Men det kan vi jo ikke vente på.

Har forsøgt at sælge hvad vi kan finde, men vi har bare ikke meget af værdi. Og da slet ikke nok til et depositum også....

Det er en god idé at bede banken om hjælp. De har også en interesse i, at I kommer ud på den anden side med skinnet på næsen. Mange forventer nok at få løsningen fra banken, men hvis I gør jer tanker på forhånd om, hvad I selv kan gøre, så er de nok endnu mere samarbejdsvillige.

Anmeld Citér

5. april 2022

Ønskebaby1987

Profilbillede for Ønskebaby1987
Anonym skriver:

Er det bare en alm. ejendomsmægler der skal vurdere huset? For det tænker jeg da kan ordnes indenfor forholdsvis få dage. Ejendomsmæglere er sultne for tiden

Anmeld Citér

5. april 2022

Mamman

Profilbillede for Mamman
Anonym skriver:

Det tager ikke meget mere end nogle dage at få huset vurderet. 
ring til en ejendomsmægler og få dem til at komme ud og kigge på det

Anmeld Citér

5. april 2022

Panther

Profilbillede for Panther

Og det er IKKE en fordel at huset går på tvang - det tager længere tid og I får mindre for det (dvs ender med en større gæld). I skal selv sælge det!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.