Komælk?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8.107 visninger
16 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
9. marts 2022

Anonym trådstarter

Hejsa.

Jeg har haft sundhedsplejeske på besøg, og jeg fik spurgt ind til kost osv. Sundhedstyrelsen anbefaler først komælk efter 1 år.

Min svigermor og mange andre jeg kender har givet komælk til “deres” børn efter 6-7mdr.

Hvad har i gjort? Og hvad er jeres erfaringer med komælk?

Ingen negative kommentar eller bemærkninger om hvad der er rigtigt eller forkert.
Blot et spørgsmål om hvad i har gjort 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. marts 2022

TLO

Fulgte anbefalingerne; 1 år inden komælk

Anmeld Citér

10. marts 2022

Anonym

Jeg gav mine mælk fra de var omkring 9mdr der fik de sødmælk. Og de fik lov til at smage frugt yoghurt fra de var ca 7 mdr.

ved ikke om det er fordi jeg har udlandske rødder og vi bare gøre såden. (Er tyrker)

men man skal selv passe på da baby kan få hård mave af det

Anmeld Citér

10. marts 2022

Jixy

Profilbillede for Jixy

Vi gav også komælk fra 1 år, efter anbefalingerne.

Anbefalingerne har ændret sig over årene, og det er sikkert derfor de ældre generationer har givet mælk tidligere førhen. Jeg ved selvfølgelig ikke om der var anbefalinger på det på dengang.

Anmeld Citér

10. marts 2022

Soonmom

De ændrede anbefalingerne lige omkring jeg fik min første, årsagen er at man mener der er samhæng mellem komælk det første år og overvægt, det er altså ikke fordi de ikke kan tåle det.

Alle mine (3) har fået komælk (minimælk, skummetmælk) når de startede på mad. Ingen af mine er indtil videre overvægtige, jeg drak selv retti meget mælk som barn og er heller ikke overvægtig, normaltvis følger vi anbefalinger, men det der synes jeg er noget vås  

Anmeld Citér

10. marts 2022

1518

Min ældste fik flaske, så ved hende fulgte vi anbefalingerne - det var nemt, når vi allerede havde MME i huset. Den lille blev ammet, og hun var absolut ikke fan af konceptet “rigtig mad” eller “mælk af kop”. Så da jeg nogle gange havde smidt næsten fulde brikker med MME eller babymælk ud, fordi vi simpelthen ikke kunne få det i hende, begyndte jeg at lave mos med almindelig letmælk i stedet. Det andet blev simpelthen for dyrt og dumt i længden, især når man tænker på den meget begrænsede mængde, hun egentlig fik indenbords. 

Anmeld Citér

10. marts 2022

My1234

Faktisk handler Sundhedsstyrelsens anbefalinger om, hvad baby må drikke. Derfor kan man sagtens putte lidt mælkeprodukt i madlavningen fra 9 måneder, men det anbefales ikke at baby drikker komælk af kop før efter et år. Derudover er de fleste modermælkserstatninger baseret på komælk

Anmeld Citér

10. marts 2022

Anonym

Jeg gav ikke mine børn komælk at drikke. Men fra 7-8 måneder lavede jeg grød på mælk til dem - og de har fået ost fra 6 mrdr.

Ellers ikke. Efter de er blevet fravænnet amning som 2-årige har de ikke fået mælk at drikke.

Anmeld Citér

10. marts 2022

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20
Anonym skriver:

Hejsa.

Jeg har haft sundhedsplejeske på besøg, og jeg fik spurgt ind til kost osv. Sundhedstyrelsen anbefaler først komælk efter 1 år.

Min svigermor og mange andre jeg kender har givet komælk til “deres” børn efter 6-7mdr.

Ingen negative kommentar eller bemærkninger om hvad der er rigtigt eller forkert.

Det blev lavet om for nu 7 år siden. Vi havde nået at give komælk, hvor vores sundhedsplejerske kom og annoncerede at nu hed anbefalingerne noget andet. Men eftersom vi jo var gået godt i gang, kunne hun ikke se problemer i at fortsætte. Så det gjorde vi. Vores datter er på vej mod de 8. Ved vores nr to gav vi så vidt muligt ikke komælk, men det var ikke helt sjovt at have mme i huset eller skulle malke ud osv. meget nemmere at give Alm mælk

Anmeld Citér

10. marts 2022

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Anonym skriver:

Hejsa.

Min ældste fik komælk fra 6 mdr. Det var anbefalingerne dengang, men de ændrede det da hun var omkring 9 mdr. 

Min yngste har fået komælk fra i år, men mest i vuggestue. Det er faktisk først efter hun er blevet 2 år at hun rigtig er begyndt at få det herhjemme fordi hun først der begyndte at spise havregryn med mælk o.l..

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.