Min mor ser negativt på alt hvad angår mit forhold

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.277 visninger
8 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
8. marts 2022

Anonym trådstarter

Hej alle

Jeg har virkelig brug for at spørge jer til råds omkring noget. Jeg har skrevet herinde før og fin virkelig brugbare råd☺️ 

Kort fortalt:

min mor er bosat i udlandet tyrkiet, hun har fravalgt min mand pga forskellige holdninger omkring én ting og hader virkelig min svigerfamilie trods hun ikke kender dem.

Min mand er også fra tyrkiet men født og opvokset her i Danmark. Jeg har en søn med min eks kæreste som også er fra tyrkiet, så han er halv dansk og halv tyrker (faren har dog desværre fravalgt min søn da han var 2 år) - han er 5 år nu. 

Min mand har taget min søn til sig som sin egen og det samme har hans familie, de giver ham så meget kærlighed og omsorg og min søn har det bedste forhold til dem alle sammen - hvilket jo er det vigtigste for mig og det varmer mit hjerte så meget! Og så har jeg også selv det bedste forhold til min svigerfamilie og et sundt og meget lykkeligt forhold med min mand. Så alt er faktisk så skønt på den front  

Nu til selve problemet:

Min mor er i Danmark de næste uger da jeg er gravid og skal føde snart. Jeg så hende derfor i går sammen med min søn. 
Jeg fortæller hende at min mand og jeg var ude og kigge på ny lejlighed forleden og at vi tager den. Jeg fortæller også at mine bedsteforældre gerne vil betale vores indskud som en “gave” og det er vi selvfølgelig meget taknemmelige for.

Så siger hun at det er godt for os og hun kunne ikke lade være med at fryde sig overfor min svigerfamilie og tænker bare HA! Jeg spørg hvorfor hun siger det og hun siger at hun synes de køber min søns kærlighed, hvilket jeg jo slet ikke kan genkende.

Hendes argument er at han fik en tre hjulet cykel i fødselsdagsgave af dem, hvor “normale” mennesker bare giver tøj eller legetøj. Jeg fortæller hende at de alle sammen er gået sammen om denne gave til ham og han er rigtig glad for den. Hun siger “jeg kan ikke lide dem” og jeg siger “jamen du har ikke engang ville møde dem” og så sagde hun “nej!”
Hun siger så “jeg håber ikke du glemmer hvor du kommer fra og ikke bliver sådan en rigtig (så laver hun tegn med hænderne til noget negativt)..

Jeg tænker at tage den med hende i dag, hun har i forvejen lavet SÅ meget drama igennem min graviditet og skrevet sviner til mig samt svinet min mand og svigerfamilie til (til mig også)…

Jeg kan simpelthen ikke overskue at skulle “forsvare” når min svigerfamilie er gode ved min søn, forkæler ham eller er gode ved mig for den sags skyld. Hun burde da være glad på vores vegne?! I stedet ser hun negativt på alt hvad angår dem.

Bare tanken om alle de fødselsdage + andre begivenheder jeg skal holde i fremtiden, hvordan gør man lige det, når hun ikke ønsker at være i rum med min svigerfamilie eller min mand?? Og efter fødslen vil min mand og jeg gerne lige have nogle dage for os selv som familie også for at få amningen op at køre og for at værne om vores lille familie på 4. Det lavede hun også et nummer ud af, græd og sagde hun følte sig udenfor og hun synes min mand var “fucking irriterende” for nu havde vi 3 det ligeså godt (mig, min søn og hende).. 

Jeg kan mærke jeg ikke engang glæder mig til hun kommer til Danmark længere og faktisk ikke har den store trang til at se hende pga alle disse ting.. Hvilket jo er super ærgerligt i sig selv.. Men sådan har jeg det virkelig

Hvad skal jeg gøre her? Skal jeg tage den med hende mht de ting hun sagde i går eller lade den ligge??

hvad havde i gjort her?? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. marts 2022

libramarie12

Profilbillede for libramarie12

Jeg havde sætte hende på pause. 

Mht til de dage efter du har født. Kan hun ikke passe jeres søn der hvor i kan ha lidt ro. (det gjorde min mor for os med vores datter)

Din mor lyder i min ører lidt misundelig / jaloux på dit liv. Tænker når hun kun er på besøg i Danmark kan I måske fremover begræns hvor meget i er sammen.(medmindre at hun bor ved jer) 

Jeg kender ikke helt til jeres kultur. Men tænker måske det minder lidt om engen. (anden etnisk baggrund) jeg kan bed min mor på vores sprog om nu skal hun stoppe. Eller nu er det tid til i skal hjem. (min mand er dansk og vores børn kan kun dansk)

Jeg har flere perioder hvor jeg holder pause fra hende. 

Også må du sige, at du har valgt din mand og hans familie fordi du ved de er gode for din søn. At hun gør dig ked af det når hun siger andet.

Synes hun måske du ved at være for "dansk"?

Det er meget normalt, at man vokser fra hinanden. Kultur er jo forskellige selvom i prøver at gør som de gør i landet. Vil der ske en forandring. Kan være hun ikke forstår det.

Jeg ved ikke om det kan hjælpe dig.

Anmeld Citér

8. marts 2022

libramarie12

Profilbillede for libramarie12

Til fødselsdag /fest

Er der altid fra kl. Og  Til kl. Dvs. Kl. 13. Til kl. 16

Nogle gange har jeg bedt min mor om at komme kl. 14 og forklaret det med at det ellers vil være mange på en gang. Så er hun der kun 2 timer. 

Anmeld Citér

8. marts 2022

Hanspige

libramarie12 skriver:

Jeg havde sætte hende på pause. 

Mht til de dage efter du har født. Kan hun ikke passe jeres søn der hvor i kan ha lidt ro. (det gjorde min mor for os med vores datter)

Din mor lyder i min ører lidt misundelig / jaloux på dit liv. Tænker når hun kun er på besøg i Danmark kan I måske fremover begræns hvor meget i er sammen.(medmindre at hun bor ved jer) 

Jeg kender ikke helt til jeres kultur. Men tænker måske det minder lidt om engen. (anden etnisk baggrund) jeg kan bed min mor på vores sprog om nu skal hun stoppe. Eller nu er det tid til i skal hjem. (min mand er dansk og vores børn kan kun dansk)

Jeg har flere perioder hvor jeg holder pause fra hende. 

Også må du sige, at du har valgt din mand og hans familie fordi du ved de er gode for din søn. At hun gør dig ked af det når hun siger andet.

Synes hun måske du ved at være for "dansk"?

Det er meget normalt, at man vokser fra hinanden. Kultur er jo forskellige selvom i prøver at gør som de gør i landet. Vil der ske en forandring. Kan være hun ikke forstår det.

Jeg ved ikke om det kan hjælpe dig.

Trådstarter er dansk ser det ud til  

Anmeld Citér

8. marts 2022

Soonmom

libramarie12 skriver:

Til fødselsdag /fest

Er der altid fra kl. Og  Til kl. Dvs. Kl. 13. Til kl. 16

Nogle gange har jeg bedt min mor om at komme kl. 14 og forklaret det med at det ellers vil være mange på en gang. Så er hun der kun 2 timer. 

Har I gå-hjem tidspunkt på til alm familie fødselsdag?

Anmeld Citér

8. marts 2022

Anonym

Jeg ville sige til min mor, at jeg vil fremover ikke vil have hun kommenterer negativt omkring min svigerfamilie og kun omtale dem med respekt og det skal hun respektere.

Det er SÅ vigtigt at sætte grænser - ligesom mange andre ting i livet. Fx. veninder som taler dårligt om andre veninder, det gider man bare ikke høre på.

Og som en anden forslår - og jeg selv er begyndt på selvom det er mega svært, sig til din mor når hun skal tage hjem. Fx. tak for besøget, jeg vil gerne have du tager hjem nu, men jeg har virkelig værdsat dit besøg og glæder mig til næste gang eller i den stil.

Derudover synes jeg det er en god ide at inkludere din mor i fx. pasning af jeres søn efter fødsel..

Tænker måske hun føler sig udenfor, for det lyder som om svigerfamilien er en stor del af jeres liv og de er ressourcestærke og kan hjælpe Jer, det kan måske være en følelse som vækker lidt jalousi hos hende hvis hun ikke har samme muligheder i og med hun bor længere væk.

Jeg ville ikke ekskludere hende i dit liv, men sætte grænser og prøve at inkludere hende hvis muligt. 

Og i forhold til at hun ikke har mødt din svigerfamilie, jeg synes bare når I holder føldselsdage, nytår, barnedåb eller lign. så inviter begge sider af familien og så må de snakke sammen eller lade være....

Håber du kan få det hele vendt lidt, så I alle kan få et godt forhold eller i det mindste et tåleligt forhold

Anmeld Citér

8. marts 2022

Kir

Jeg kan godt huske dit tidligere opslag så svarer også lidt i forhold til det. Ud fra hvad du beskriver, så synes jeg det lyder som om din mor har svært ved at klippe navlestrengen til dig. Og som om hun er ret dominerende. Du har sikkert tilladt hende det før, men nu har noget ændret sig og du er begyndt at opdage hvor meget hun blander sig og prøver at styre dig. Og så synes hun sikkert også det er svært at bo så langt væk og måske frygter hun at din svigerfamilie har et tættere forhold til dig end hun har. Og jo mere hun prøver at "vinde" dig tilbage, jo mere afstand skaber hun og det skaber en dårlig spiral.

Jeg synes det er virkelig godt du prøver at løsrive dig og siger fra. Det er mega svært at bryde familiemønstre!

Tænker om du kunne tage en snak med hende hvor du både sætter grænser og fortæller hende at du sætter pris på hende (hvis du kan). Og så vær parat til at give nogle konsekvenser hvis hun ikke overholder grænserne. For ellers nytter det ikke noget.

Måske var det værd at overveje at kontakte en psykolog eller en coach og få nogle redskaber til at få sat de grænser. Og til at håndtere de svære følelser du nok vil få undervejs. 

Anmeld Citér

8. marts 2022

Anonym

Soonmom skriver:

Har I gå-hjem tidspunkt på til alm familie fødselsdag?

Det kan være nødvendigt for visse familier

Anmeld Citér

9. marts 2022

Mrs.

Anonym skriver:

Hej alle

Jeg har virkelig brug for at spørge jer til råds omkring noget. Jeg har skrevet herinde før og fin virkelig brugbare råd☺️ 

Kort fortalt:

min mor er bosat i udlandet tyrkiet, hun har fravalgt min mand pga forskellige holdninger omkring én ting og hader virkelig min svigerfamilie trods hun ikke kender dem.

Min mand er også fra tyrkiet men født og opvokset her i Danmark. Jeg har en søn med min eks kæreste som også er fra tyrkiet, så han er halv dansk og halv tyrker (faren har dog desværre fravalgt min søn da han var 2 år) - han er 5 år nu. 

Min mand har taget min søn til sig som sin egen og det samme har hans familie, de giver ham så meget kærlighed og omsorg og min søn har det bedste forhold til dem alle sammen - hvilket jo er det vigtigste for mig og det varmer mit hjerte så meget! Og så har jeg også selv det bedste forhold til min svigerfamilie og et sundt og meget lykkeligt forhold med min mand. Så alt er faktisk så skønt på den front  

Nu til selve problemet:

Min mor er i Danmark de næste uger da jeg er gravid og skal føde snart. Jeg så hende derfor i går sammen med min søn. 
Jeg fortæller hende at min mand og jeg var ude og kigge på ny lejlighed forleden og at vi tager den. Jeg fortæller også at mine bedsteforældre gerne vil betale vores indskud som en “gave” og det er vi selvfølgelig meget taknemmelige for.

Så siger hun at det er godt for os og hun kunne ikke lade være med at fryde sig overfor min svigerfamilie og tænker bare HA! Jeg spørg hvorfor hun siger det og hun siger at hun synes de køber min søns kærlighed, hvilket jeg jo slet ikke kan genkende.

Hendes argument er at han fik en tre hjulet cykel i fødselsdagsgave af dem, hvor “normale” mennesker bare giver tøj eller legetøj. Jeg fortæller hende at de alle sammen er gået sammen om denne gave til ham og han er rigtig glad for den. Hun siger “jeg kan ikke lide dem” og jeg siger “jamen du har ikke engang ville møde dem” og så sagde hun “nej!”
Hun siger så “jeg håber ikke du glemmer hvor du kommer fra og ikke bliver sådan en rigtig (så laver hun tegn med hænderne til noget negativt)..

Jeg tænker at tage den med hende i dag, hun har i forvejen lavet SÅ meget drama igennem min graviditet og skrevet sviner til mig samt svinet min mand og svigerfamilie til (til mig også)…

Jeg kan simpelthen ikke overskue at skulle “forsvare” når min svigerfamilie er gode ved min søn, forkæler ham eller er gode ved mig for den sags skyld. Hun burde da være glad på vores vegne?! I stedet ser hun negativt på alt hvad angår dem.

Bare tanken om alle de fødselsdage + andre begivenheder jeg skal holde i fremtiden, hvordan gør man lige det, når hun ikke ønsker at være i rum med min svigerfamilie eller min mand?? Og efter fødslen vil min mand og jeg gerne lige have nogle dage for os selv som familie også for at få amningen op at køre og for at værne om vores lille familie på 4. Det lavede hun også et nummer ud af, græd og sagde hun følte sig udenfor og hun synes min mand var “fucking irriterende” for nu havde vi 3 det ligeså godt (mig, min søn og hende).. 

Jeg kan mærke jeg ikke engang glæder mig til hun kommer til Danmark længere og faktisk ikke har den store trang til at se hende pga alle disse ting.. Hvilket jo er super ærgerligt i sig selv.. Men sådan har jeg det virkelig

Hvad skal jeg gøre her? Skal jeg tage den med hende mht de ting hun sagde i går eller lade den ligge??

hvad havde i gjort her?? 

Er det ikke dig der før har lavet et lignende indlæg omkring forholdet til din mor? Virker nemlig meget genkendeligt den her egocentrerede og barnlige tilgang hun lyder til at have

hvis det var min mor havde jeg gjort det meget klart, at jeg ikke ville høre på den slags, og hvis hun havde et problem kunne hun holde sig væk. 
hendes opførsel er uacceptabel, og er da kun dejligt du har en god svigerfamilie der pusler om din dreng og gider gå sammen om at give ham noget han virkelig ønsker sig? 

Din prioritet er din mand og dine børn. De er din familie. 
hvis nogen stiller sig imod det, eller vælger at skabe ballade i det, ville jeg understrege meget kraftigt at nu gik grænsen. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.