At flytte i nyt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

447 visninger
6 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
16. februar 2022

Anonym trådstarter

Vi bor lige nu i en lejlighed hos en privat udlejer. 

Vi er igang med at spare op til at flytte i noget andet, da vi er så trætte af at bo her. 

Men vi er lidt uenige i hvad vi vil flytte i. Jeg kunne godt tænke mig at flytte i eget hus. Min kæreste ikke. Han vil i ny lejlighed eller bo til leje i et hus. 

Så hvad er jeres erfaringer med begge overstående?? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. februar 2022

Anonym

Anonym skriver:

Vi er igang med at spare op til at flytte i noget andet, da vi er så trætte af at bo her. 

Men vi er lidt uenige i hvad vi vil flytte i. Jeg kunne godt tænke mig at flytte i eget hus. Min kæreste ikke. Han vil i ny lejlighed eller bo til leje i et hus. 

At bo til leje er penge ud af vinduet . I gennemsnit har hver hustand i mit område “tjent” 36000kr efter skat pga prisstigning på husene. Vi købte for 4,5 mio. og vores hus er nu 8mio værd cirka. 
Herudover er der typisk mere plads i et hus og man kan selv renovere/ lave om hvis man ejer. Mine børn elsker at have en stor have ar boltre sig i. 
..så jeg er på din side

Anmeld Citér

16. februar 2022

Hellosunshine

Det kommer jo meget an på jeres behov og på jeres økonomi ikke mindst, samt det område I ønsker at bo i, dvs hvad kan I få og til hvilken pris. 

Fordelene ved at bo til leje er at reparationsudgifter osv står man ikke med selv. Her ringer man bare efter viceværten. Omvendt er man så afhængig af at denne har tid og gør det ordentligt. At bo til leje er mere fleksibelt så man nemmere og hurtigere kan rykke videre man vil det: man er ikke afhængig af salg, man opsiger bare og flytter. Ved leje betaler man til andre mens ved eje betaler man til sig selv dvs en opsparing i huset (friværdien), når man betaler af på lån, eller som man ved forbedringer eller pga konjunkturer også kan stige i værdi. Man står tilgengæld med alle renoveringsudgifterne selv hvis noget går i stykker (og ikke er dækket af forsikring). Afhængigt af hvor I bor er det nogle gange billigere at eje end at leje - andre steder er det omvendt. Fx i de største byer er det tit billigere at eje end leje; det er i hvert fald vores erfaring. 

I forhold til hus eller lejlighed så er det et spørgsmål om hvad I er til og hvilket område I vil bo i. Vil I gerne bo i en stor by og bo centralt så er det ofte lejlighed man kan få. Hus har have og hvis dét betyder meget for jer at få det så er hus at foretrække med mindre I kan finde en lejlighed i stuen med en lille have eller måske er kompromisset et rækkehus? Hvis I ikke magter bruge mange timer i haven inkl terrasse og ordne ukrudt så er lejlighed at foretrække eller rækkehus med en lille græsplet-have. 

Vi fik engang at vide at man skal starte med at se på sin økonomi, sin ønskelokation og størrelsen på et hjem, og finde ud af hvad det er man helst vil have. For det er ikke så tit at man kan få alle 3 ting opfyldt. Dernæst kig på om I ønsker have, orker trapper, vil have gammel der skal renoveres eller noget nyt eller noget midt i mellem og om der er andre behov der betyder meget for jer fx at kunne have husdyr. 

Anmeld Citér

16. februar 2022

IenFart

Profilbillede for IenFart
Anonym skriver:

At bo til leje er penge ud af vinduet . I gennemsnit har hver hustand i mit område “tjent” 36000kr efter skat pga prisstigning på husene. Vi købte for 4,5 mio. og vores hus er nu 8mio værd cirka. 
Herudover er der typisk mere plads i et hus og man kan selv renovere/ lave om hvis man ejer. Mine børn elsker at have en stor have ar boltre sig i. 
..så jeg er på din side

Til gengæld kan leje også give ro i maven og en god nattesøvn. Hvis man har en begrænset økonomi som vil være hårdt presset hvis der opstår uforudsete udgifter i eget hus, så er det måske ikke den vej man skal gå.

Anmeld Citér

16. februar 2022

Naha

Anonym skriver:

Det kommer an på hvor længe i tænker at bo hvor i vil bo.

Skal i bo der mere end 7 år kan der ikke betale sig at leje.

Ved at eje jeres bolig har samtidig en opsparing, for hver gang i betaler af på huset, ejer i mere og mere af det. 

Derudover vil i, hvis i den gang i går på pension og gerne vil flytte i en lejebolig igen, havde en god sum penge med jer som kan bruges i jeres pensions år.

Skal i derimod kun bo der i under 7 år, er det bedst at leje, da omkostninger til at købe egen bolig oftest først er "indtjent" efter de år, derved har i ikke Smit penge i noget som i alligevel inden for en kort periode ender med at fraflytte  

Derudover er der jo alt det praktisk med at lejer man kan man ikke ændre på rammerne, man har ikke den samme type vedligeholdelse som hvis man ejede boligen, en fordel ved at eje er at man kan ændre rammerne for boligen som det passer en, altså så længe det er i overensstemmelse med lokal planen

Anmeld Citér

16. februar 2022

Mom

Profilbillede for Mom

Jeg syntes det var skønt at bo i eget hus da børnene var små, egen have, mulighed at bygge om i huset og lave om i haven, var skønt. 

Nu er børnene store og nu snakker vi om at sælge om ca 5 år. På det det tidspunkt vi så have boet i huset i små 20 år, og hvis prisen er stabil, så regner vi med at få et udbytte på ca 1.5 million. Men der er også smidt en del penge i huset over årene.

Når vi skal sælge skal vi enten i ejer lejlighed eller leje, alt efter priser og hvad vi ellers gerne vil i fremtiden

Anmeld Citér

16. februar 2022

Soonmom

Tænker også det kommer meget an på om I har hænderne skruet ordentligt på.

Hvis ikke jeg havde min mand, ville jeg aldrig købe hus, håndværkere/elektrikere osv er vanvittigt dyrt, selvom vi har købt et forholdsvis nyt hus, havde det kostet kassen, hvis ikke min mand kunne det meste selv

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.