Er det hormonspiralen der laver ballede?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.197 visninger
9 svar
1 synes godt om
31. januar 2022

Minime2018

Profilbillede for Minime2018

Hej damer. 

Jeg har haft hormonspiral i 3 år nu.

Måske det bare min krop der har ændret sig, men synes bare det er påfaldende, at mit humør har ændret sig så markant efter jeg fik den. Dagene op til mens bliver jeg virkelig moody, decideret depressiv, og sortseer. Jeg har aldrig oplevet noget lignende, for det er så voldsomt og jeg har virkelig mange tunge tanker disse dage - tør næsten ikke sige de tanker højt, som jeg får dagen op til mens.

Generelt er jeg blevet mere kort-luntet og ikke særlig sød. Jeg er desuden begyndt at kunne mærke ægløsning, hvilket jeg aldrig har kunnet før. 

Jeg har spurgt lægen om det kan være spiralen der er skyld i mine humørsvingninger og triste tilstand, da det kom efter jeg fik den, men han siger den er så lokal, at det ikke kan påvirke noget. 

Derfor: er der nogen der har oplevet det samme efter at have fået hormonspiral, eller er der nogen der erfarer at det er sådan kroppen/sindet opfører sig efter at have fået barn. 

Kan mærke at jeg ikke kan holde til disse ture - og det er hårdt for vores familieliv da mit filter forsvinder på til mens. Hvis det er hormonspiralens skyld, skal den bare ud med det samme. Vores parforhold er allerede så påvirket at mine humørsvingninger, at den ikke gør meget nytte  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. januar 2022

Putteputte

Profilbillede for Putteputte

Jeg fik voldsomme brystspændinger og knuder i brystet af hormon spiral. Jeg havde så ondt i mine bryster og det omkring liggende væv at jeg frygtede at skulle kramme nogen. Så det med hormonerne er lokalt tror jeg ikke på

Anmeld Citér

31. januar 2022

AnoMor

Minime2018 skriver:

Hej damer. 

Jeg har haft hormonspiral i 3 år nu.

Måske det bare min krop der har ændret sig, men synes bare det er påfaldende, at mit humør har ændret sig så markant efter jeg fik den. Dagene op til mens bliver jeg virkelig moody, decideret depressiv, og sortseer. Jeg har aldrig oplevet noget lignende, for det er så voldsomt og jeg har virkelig mange tunge tanker disse dage - tør næsten ikke sige de tanker højt, som jeg får dagen op til mens.

Generelt er jeg blevet mere kort-luntet og ikke særlig sød. Jeg er desuden begyndt at kunne mærke ægløsning, hvilket jeg aldrig har kunnet før. 

Jeg har spurgt lægen om det kan være spiralen der er skyld i mine humørsvingninger og triste tilstand, da det kom efter jeg fik den, men han siger den er så lokal, at det ikke kan påvirke noget. 

Derfor: er der nogen der har oplevet det samme efter at have fået hormonspiral, eller er der nogen der erfarer at det er sådan kroppen/sindet opfører sig efter at have fået barn. 

Kan mærke at jeg ikke kan holde til disse ture - og det er hårdt for vores familieliv da mit filter forsvinder på til mens. Hvis det er hormonspiralens skyld, skal den bare ud med det samme. Vores parforhold er allerede så påvirket at mine humørsvingninger, at den ikke gør meget nytte  

Jeg har ikk selv fået nogen bivirkninger af hormonspiral. Tværtimod. Jeg har fået det meget bedre. 
men har en veninde som fik utrolig mange humørsvingninger, voldsom akne, vægtøgning, depressioner osv af den. Det forsvandt så snart hun fik den fjernet igen. 

Anmeld Citér

31. januar 2022

Fnulle

Profilbillede for Fnulle

Jeg fik også meget mørke tanker og kort lunte. Lægen mente heller ikke at det kunne være spiralen. Var den med minipillestyrke. Har før haft en alm uden samme problem. Har nu kobberspiral og er glad for den. Kan dog mærke ægløsning og er moody på 1. Mens dag. Ved ikke om det er ændringer i hormonbalancen efter mine børn for sådan var det ikke før dem.

Jeg ville prøve en anden prævention og teste det af.

Anmeld Citér

1. februar 2022

Tollose

Jeg havde samme reaktioner på hormonspiralen og efterfølgende på minipiller. Havde en eller anden ubeskrivelig tristhed, men da jeg stoppede på hormonpræparater var det ligesom om en mørk sky lettede over mit sind.

Nu er jeg på kobberspiral og det fungerer bare perfekt for mig. Ingen voldsomme blødninger, og ingen bivirkninger ellers. 

Anmeld Citér

1. februar 2022

Minime2018

Profilbillede for Minime2018

Tak for jeres svar.

Ift. jer der har kobberspiral, oplever i meget kraftig blødning og smerter? Jeg vil hellere have det, frem for at være depressiv hvis det er   

Har bedt om henvisning til Gynækolog for at få den fjernet og høre om alternativer. Tror ikke min læge er skarp nok på området. 

Håber det lysner, og skal nok følge op, så andre kan få erfaringer med. 

Anmeld Citér

1. februar 2022

fehår

Jeg havde haft min hormonspiral uden problemer i 8 måneder, da jeg pludselig begyndte at blive meget depressiv og fik nærmest non-stop migræner. Min læge afviste, at det kunne være hormonspiralen, fordi den jo gav så lav dosis hormoner. Faktisk var hun modvillig omkring overhovedet at fjerne den, fordi den jo ikke kunne være problemet Men jeg forlangte at få den fjernet, og jeg fik det bedre på rekordtid. 

Jeg har også prøvet kobberspiral og var rigtig glad for den. Min menstruation blev ikke kraftigere eller mere smertefuld.

Anmeld Citér

1. februar 2022

Fnulle

Profilbillede for Fnulle

Min første mens efter kobberspiral var kraftig og smertefuld men ikke uudholdelig. De efterfølgende har været helt normale for mig (hvilket for mit vedkommende er lette men ret uregelmæssige desværre). Var rart at slippe for dem med hormonspiralen men hellere menstruation end trist.

Anmeld Citér

1. februar 2022

Tollose

Minime2018 skriver:

Tak for jeres svar.

Ift. jer der har kobberspiral, oplever i meget kraftig blødning og smerter? Jeg vil hellere have det, frem for at være depressiv hvis det er   

Har bedt om henvisning til Gynækolog for at få den fjernet og høre om alternativer. Tror ikke min læge er skarp nok på området. 

Håber det lysner, og skal nok følge op, så andre kan få erfaringer med. 

Jeg havde mange smerter ved selve oplægningen (det havde jeg ikke ved hormonspiralen). 
Men ellers har der ingen problemer været med den.  Mine blødninger er slet ikke kraftige - de er ligesom de var da jeg ikke var på prævention ca. 2-3 dage, og jeg oplever hverken utidige pletblødninger eller menstruationssmerter.

Men det handler nok også om udgangspunktet. Har man tildens til kraftige blødninger og store menstruationssmerter, er den vidst ikke løsningen. 

Jeg håber du får en bedre vejledning ved gynækologen, end ved lægen  

Anmeld Citér

1. februar 2022

Kastanje

Arh…. Tror vist ikke altid de læger har prøvet en hormonspiral. Jeg insisterede på at få fjernet min og blev mit glade gode jeg igen ��

Det er som at have sorte skyer over sig… kort lunte osv. Ikke sjovt.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.