Er der nogen af jer der har skiftet karriere som voksen og vil fortælle om det?
Jeg gik direkte fra 9. klasse til gymnasiet og videre til en lang videregående uddannelse på uni uden pauser. Jeg har altid været en lille smule i tvivl om den uddannelse var den rigtige for mig. Der har været perioder hvor jeg var glad for det, men også perioder hvor jeg seriøst har overvejet at droppe ud. Efter jeg blev færdig på universitetet og er kommet i arbejde, har jeg stadig lange perioder hvor jeg ikke helt føler jeg gør det rigtige med mit liv. Det er svært at sætte ord på.
Jeg er sundhedsvidenskabeligt uddannet, er i en meget priviligeret jobsituation uden risiko for ledighed de næste mange år, og jeg har en god løn. På papiret er der faktisk ingenting at klage over.
Nu er jeg 30 år og det er fem år siden jeg forlod universitetet. Jeg har arbejdet flere forskellige steder i de år. Jeg har stadig den der nagende fornemmelse. Jeg føler bare tiden går og jeg falder ikke mere til ro med det, tværtimod bliver jeg bange for at der pludselig er gået fem eller ti år mere med en karriere jeg ikke helt er glad, og så vil jeg fortryde at jeg ikke tog chancen og prøvede noget andet.
Grunden til jeg aldrig for alvor har skiftet spor er at jeg aldrig har vidst hvad jeg så ville i stedet for. Og det er svært bare at sige sit job op uden en plan B.
Nu er situationen den at jeg har fået en hobby som virkelig gør mig glad. Jeg kan være kreativ og fordybe mig på en helt anden måde, og jeg kan mærke det giver mig et sug i maven. Jeg drømmer pludselig om at blive selvstændig og starte en butik. Det er første gang i mit liv jeg har set et reelt alternativ til mit nuværende job. Men det er godt nok også et skift.
Er der nogen af jer der har prøvet at forlade alt det trygge og gået en helt anden vej? Hvordan tog i skridtet?
Jeg synes det er virkelig svært, og jeg er også lidt bange for hvad min omgangskreds ville sige hvis jeg pludselig sagde mit job op for at blive iværksætter.
Anmeld
Citér