Gode råd når man har et hus til salg

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.912 visninger
10 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
21. januar 2022

Anonym trådstarter

Vi har sat vores hus til salg, og det har vist sig at være en lidt hårdere omgang end, jeg egentlig havde forventet, og vi er kun meget tidligt i forløbet. 

Det er første gang, vi sælger en bolig, og det er kommet lidt bag på mig, hvor meget energi man egentlig lægger i at få styr på alle papirer, finde rette mægler og gøre klar til fremvisninger. 

Huset har kun været på markedet en uge, og der blev hurtigt booket 3 fremvisninger, og det lyder jo meget godt. Virkeligheden har bare vist sig at være en anden. Til den første var det kun konen, der dukkede op, og hun var egentlig ikke rigtig interesseret i huset. Der var et værelse for lidt og det var for uoverskueligt for hende, hvis de skulle sætte en væg op og dele et af de store værelser på 40 m2 i 2 rum. 

Anden fremvisning var endnu mere spild af tid. Det par, der kom skulle videre og se et andet hus (fair nok), så de havde lige 5 minutter til at se vores på vejen, så de nåede knap nok at se noget. Samtidig var de ifølge mægleren vanvittigt uforskammede og ubehagelige og havde travlt med at svine alt til. Huset var åbenbart ved at falde sammen og de ville ikke engang betale en 1/3 del af udbudsprisen. Mægleren var virkelige rasende, da han ringede og gav os en tilbagemelding og sagde, at han havde aldrig oplevet lignende ubehagelige mennesker i de mange år, han har været mægler.

Vi har haft 3 mæglere til at komme med vurderinger, og de var enige om prisen. Huset har 2 anmærkninger i tilstandsrapporten. Den ene er vi i gang med at få lavet og den anden er en mindre ting, der max. kan koste et par tusind at få lavet.

Vi mangler stadig den 3 fremvisning, men jeg kan mærke at energien allerede er ved at være væk hos mig efter den her elendige start. Det kommer så også oveni i en periode, hvor vi har haft corona og min far er røget ind og ud af hospitalet og vi har begge haft alt for meget at se til på arbejdet. 

Til jer der har solgt hus, hvordan holder man energien oppe, så man har overskuddet til at vise huset frem fra den bedste side, når der er en fremvisning? Lige nu har vi kun en tilbage og så er der ikke lige nu flere, der har vist interesse. Mægleren var så nok også lidt for frisk i hans salgstale, da han skulle have boligen, fordi han påstod dengang, at han havde et sted mellem 5 og 10 par på venteliste til en bolig i området, men de mange par har vi ikke set noget til.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. januar 2022

My1234

Jeg ville nok bede om mindre detaljerede beskrivelser af fremvisningerne. Det lyder til, at det fylder meget hos dig.

I princippet er interesseret / ikke interesseret fyldestgørende. 

Anmeld Citér

21. januar 2022

Anonym

Jeg kan give input både som køber og sælger. 

Da vi skulle købe så vi en masse huse - også huse som vi umiddelbart ikke helt var interesseret i, men vi gjorde i processen for at blive klogere på hvad vi ville have versus hvad vi kunne få for vores budget. Vi var faktisk tæt på at købe et hus, som vi på papiret slet ikke var interesseret i, men vi faldt bare for det da vi så det. Vi blev dog overhalet af nogle andre købere. Derudover lokker ejendomsmæglerne jo også en ud for at se nogle huse man måske ikke selv havde tænkt på. Sidst men ikke mindst så er det utrolig svært at fornemme størrelser på rum uden at se det og nogle gange bliver man bare overrasket over at et rum ikke er større, også selvom man har set målene på plantegningen. Vi kiggede på huse i 1,5 år før vi købte.

Som sælger (lejlighed i København) så tog vi en uges ferie og sagde til ejendomsmægleren at han skulle slå sig løs og køber var fundet, da vi kom tilbage. Der havde været omkring 15 fremvisninger på den uge (før corona). 

Anmeld Citér

21. januar 2022

Anonym

Det er tidligt, du lader dig gå på. Hvis den anden anmærkning i tilstandsrapporten er en lille ting, så ville jeg også få dén fikset. Man er meget mere tilgivende over for sit eget hus, end når man er ude at kigge. 

Januar er ikke ligefrem højsæson for fremvisninger, så 3 er altså en fin start - selvom du virker skuffet. 

Det er vigtigt at gøre sig umage HVER gang, der er fremvisning. Og vi har altid fjernet alt overflødigt, for selvom det er vores hjem, så var det jo ikke relevant med vores hverdagsprodukter for mulige købere.

Vi kiggede også kritisk på vores egen indretning, før der blev taget billeder, og fjernede igen alt overflødigt, fik købt et flot sengetæppe osv. 

Huset blev solgt på små 3 måneder og overtagelsen var på 1 måned. Vi var fint tilfredse. Vi fandt desværre et større problem, som vi havde ansvar for at løse, men det var ikke købers skyld trods alt.

Hvad siger mægleren, I kan gøre?

Anmeld Citér

21. januar 2022

Anonym

Det er vildt hårdt at have hus til salg! Vi satte vores til salg også en januar/februar hvor det væltede ned med regn i flere måneder (2020 hvis I kan huske det) Så ikke ligefrem mægler-vejr. 

Oveni havde vi et spædbarn, så jeg var hjemme på barsel. Vi tænkte at det var perfekt, da jeg så havde tid til at gøre huset pænt inden fremvisninger. Men så skulle jeg pludselig ud af huset med baby i tide og utide, og ud og gå i regnen... Haha ej det var nok kun én enkelt fremvisning at jeg ikke havde noget sted at tage hen imens og bare kunne gå rundt i området i regn med en skrigende baby, men det er det billede jeg har af det når jeg tænker tilbage. 

Vi havde rigtig god aktivitet på huset, og da vi kom op på 10 fremvisninger på samme antal dage, var jeg også ved at miste håbet. Hvorfor ville de ikke købe det? Hvad var der galt? Hvis så mange kom og ikke købte, så måtte der jo være noget galt. 

Vi havde rigtig mange fra køberkartotek ude og kigge. Men egentlig ikke nogen fordel, for det virkede som om dem der stod i disse kartoteker havde svært ved at vide hvad præcis de ledte efter eller også var enormt kræsne, ifht at de ikke havde fundet det rette i det allerede udbudte. 

Da vi selv købte det hus, var det også om vinteren. Vi så et hus der så perfekt ud på billederne. Men der var iskoldt da vi fik det fremvist! Og de havde en ret høj varmeudgift sammenlignet med andre huse. Så det var faktisk årsag til at vi valgte fra. Det hus vi valgte, virkede bare så indbydende med dejlig varme, ild i brændeovnen, stearinlys og en dejlig frisk duft. Ikke at det var eneste grund til at købe, men det gav virkelig et godt førstehåndsindtryk. Så det huskede vi på da vi selv solgte. Husk at få friske blomster ind, luft ud, tænd for alle radiatorer, tænd for stearinlys, tænd for hyggebelysning. 

En dag havde vi åbent hus med flere deltagere. Men ingen sprang på. Jeg var så træt af det hele, selv om det ikke var længe vi havde haft til salg. Men kort efter ringede mægler med et bud fra nogen der havde været der tidligere på ugen. Og han havde booket endnu en fremvisning dagen efter. Vi tænke egentlig at det var omsonst med den fremvisning, men det viste sig at de også ville byde, så vi pludselig stod i en meget gunstig position og solgte til det ene par. 

Selv om det er træls at høre kritik, synes jeg også det er nødvendigt. Hvis der nu er noget der går igen, kan man jo måske rette på noget af det. 

Held og lykke med salget!

Anmeld Citér

22. januar 2022

drabo

Profilbillede for drabo

Kram.

det er mega hårdt og stressende at stå i hussalg, og konstant rydde op til fremvisninger. Især når det så viser sig at være useriøse købere som kun har råd til huset, hvis de får 20% rabat eller som bare rakker huset ned i håb på at få rabat eller de allerværste, dem som ikke møder op til den aftalte fremvisning.

et godt råd, selvom man gerne vil have solgt. Så er det ok at sige nej til fremvisninger indimellem f.eks. Hvis de kommer med kort varsel eller ligger på ubelejlige tidspunkter. Husk i skal måske leve med det i flere måneder.

pøj pøj med at få huset solgt

Anmeld Citér

22. januar 2022

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg kan give input både som køber og sælger. 

Da vi skulle købe så vi en masse huse - også huse som vi umiddelbart ikke helt var interesseret i, men vi gjorde i processen for at blive klogere på hvad vi ville have versus hvad vi kunne få for vores budget. Vi var faktisk tæt på at købe et hus, som vi på papiret slet ikke var interesseret i, men vi faldt bare for det da vi så det. Vi blev dog overhalet af nogle andre købere. Derudover lokker ejendomsmæglerne jo også en ud for at se nogle huse man måske ikke selv havde tænkt på. Sidst men ikke mindst så er det utrolig svært at fornemme størrelser på rum uden at se det og nogle gange bliver man bare overrasket over at et rum ikke er større, også selvom man har set målene på plantegningen. Vi kiggede på huse i 1,5 år før vi købte.

Som sælger (lejlighed i København) så tog vi en uges ferie og sagde til ejendomsmægleren at han skulle slå sig løs og køber var fundet, da vi kom tilbage. Der havde været omkring 15 fremvisninger på den uge (før corona). 

Jeg er godt klar over, at det kan tage tid at komme frem til, hvad det egentlig er man ønsker vs. det man rent faktisk har råd til, og det er helt sikkert også det, der var problemet i forhold til den første fremvisning. De skulle have barn nr. 3 om et par måneder og reden var ikke på plads, så hun dukkede selvfølgelig op med håb om at huset ville være helt anderledes end på papireret, men når det er et ufravigeligt krav, at der er 3 børneværelser og man ikke kan overskue at sætte en væg op (hendes egne ord), så kan man jo godt se, at der ikke ved et mirakel er et ekstra værelse, når man ser huset. Men jeg forstår dog godt hendes håb om at nå at få boligen på plads. Vi har jo alle herinde stået som højgravide og ville have tingene på plads til den kommende guldklump, om det så bare er barnets seng, et helt værelse eller som her en manglende bolig.

Ingen af fremvisningerne er på mæglers initiativ endnu, så der er ikke her tale om at mægler har lokket nogle potentielle købere ud at se.

Desværre bor vi ikke i hverken København eller Århus, så det med at give mægleren frit slag mens vi tager på ferie vil nok ikke virke her. Vi snakker ellers om at tage 14 dage et sted hen, da vi trænger til at tanke ny energi.

Anmeld Citér

22. januar 2022

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Det er tidligt, du lader dig gå på. Hvis den anden anmærkning i tilstandsrapporten er en lille ting, så ville jeg også få dén fikset. Man er meget mere tilgivende over for sit eget hus, end når man er ude at kigge. 

Januar er ikke ligefrem højsæson for fremvisninger, så 3 er altså en fin start - selvom du virker skuffet. 

Det er vigtigt at gøre sig umage HVER gang, der er fremvisning. Og vi har altid fjernet alt overflødigt, for selvom det er vores hjem, så var det jo ikke relevant med vores hverdagsprodukter for mulige købere.

Vi kiggede også kritisk på vores egen indretning, før der blev taget billeder, og fjernede igen alt overflødigt, fik købt et flot sengetæppe osv. 

Huset blev solgt på små 3 måneder og overtagelsen var på 1 måned. Vi var fint tilfredse. Vi fandt desværre et større problem, som vi havde ansvar for at løse, men det var ikke købers skyld trods alt.

Hvad siger mægleren, I kan gøre?

Det er ikke så meget, at det går mig på. Det er mere, at vi har haft nogle virkelige hårde måneder, og der er af mange grunde ikke meget energi tilbage.

Derfor overvejde vi også, om vi overhovedet skulle sætte huset til salg lige nu, men blev overbevist af mægleren om, at han manglede huset til nogle købere nu og argumenterne var helt i orden, da vi ved at hans mæglervirksomhed netop har solgt 2 huse i vores lokalområde og at især det ene, blev solgt meget hurtigt. Det var købere der havde booket fremvisning af dette hus, men som ikke nåede at se det, som han mente ville være interesseret i vores i stedet. Han har så ikke kunnet leve op til de gyldne ord om alle de par han havde på venteliste, så jeg er mest skuffet over, at vi åbenbart faldt for tomme ord, da alle fremvisninger er folk, der selv har henvendt sig og ikke en eneste fra hans egne ventelister. 

Ud over mæglerens fine ord, blev vi også enige om at prøve, da vi har købt et andet hus i området. Økonomisk ville det ikke være et problem for os at vente med at sætte vores hus til salg til sommer, hvor vores naturgrund virkelig kommer til sin ret med grønne træer, bugnende bærbuske og masser af blomster og huler til børnene, så vi har hele tiden været lidt i tvivl, om det var rette tid at sælge, men blev enige om at det var nemmere kun at stå med et hus at skulle passe.

Mægleren har ikke sagt noget, men vi ved selv, at vi har for mange ting i huset, men dem kan vi desværre ikke fjerne før vi overtager det andet hus om en måned.

Vi kan ikke fikse den sidste ting lige nu, da det er udendørs og ikke egnet til at ordne i det kolde og våde vejr, vi har lige nu (noget opmuring og maling). Vi har gennemgået vores hus meget kritisk og har fået en virkelig fin tilstandsrapport bortset fra 2 punkter, og har brugt meget tid og energi på at gøre huset pænt (malet, ordnet gulve, ryddet op inde og ude osv.). Huset burde dog også lige males for at stå helt skarpt men det er igen ikke noget der er velegnet i årstiden.

Anmeld Citér

22. januar 2022

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Det er vildt hårdt at have hus til salg! Vi satte vores til salg også en januar/februar hvor det væltede ned med regn i flere måneder (2020 hvis I kan huske det) Så ikke ligefrem mægler-vejr. 

Oveni havde vi et spædbarn, så jeg var hjemme på barsel. Vi tænkte at det var perfekt, da jeg så havde tid til at gøre huset pænt inden fremvisninger. Men så skulle jeg pludselig ud af huset med baby i tide og utide, og ud og gå i regnen... Haha ej det var nok kun én enkelt fremvisning at jeg ikke havde noget sted at tage hen imens og bare kunne gå rundt i området i regn med en skrigende baby, men det er det billede jeg har af det når jeg tænker tilbage. 

Vi havde rigtig god aktivitet på huset, og da vi kom op på 10 fremvisninger på samme antal dage, var jeg også ved at miste håbet. Hvorfor ville de ikke købe det? Hvad var der galt? Hvis så mange kom og ikke købte, så måtte der jo være noget galt. 

Vi havde rigtig mange fra køberkartotek ude og kigge. Men egentlig ikke nogen fordel, for det virkede som om dem der stod i disse kartoteker havde svært ved at vide hvad præcis de ledte efter eller også var enormt kræsne, ifht at de ikke havde fundet det rette i det allerede udbudte. 

Da vi selv købte det hus, var det også om vinteren. Vi så et hus der så perfekt ud på billederne. Men der var iskoldt da vi fik det fremvist! Og de havde en ret høj varmeudgift sammenlignet med andre huse. Så det var faktisk årsag til at vi valgte fra. Det hus vi valgte, virkede bare så indbydende med dejlig varme, ild i brændeovnen, stearinlys og en dejlig frisk duft. Ikke at det var eneste grund til at købe, men det gav virkelig et godt førstehåndsindtryk. Så det huskede vi på da vi selv solgte. Husk at få friske blomster ind, luft ud, tænd for alle radiatorer, tænd for stearinlys, tænd for hyggebelysning. 

En dag havde vi åbent hus med flere deltagere. Men ingen sprang på. Jeg var så træt af det hele, selv om det ikke var længe vi havde haft til salg. Men kort efter ringede mægler med et bud fra nogen der havde været der tidligere på ugen. Og han havde booket endnu en fremvisning dagen efter. Vi tænke egentlig at det var omsonst med den fremvisning, men det viste sig at de også ville byde, så vi pludselig stod i en meget gunstig position og solgte til det ene par. 

Selv om det er træls at høre kritik, synes jeg også det er nødvendigt. Hvis der nu er noget der går igen, kan man jo måske rette på noget af det. 

Held og lykke med salget!

Der bliver både luftet ud, tændt for radiatorer og brændeovn, billardbordet er gjort klar til spil og der er serveret på baren, så vi forsøger at gøre noget ved det. 

Det er ok med kritik, men den anden fremvisning vi havde var ikke en seriøs kritik. De havde været virkelig svinske over for mægleren og direkte sagt, at mægleren ikke havde en skid forstand på at være mægler, når prisen var sat så højt for et hus, der var ved at falde sammen. De havde intet konkret at udsætte på huset ud over, at det åbenbart er ved at falde sammen. Det må den bygningssagkyndige så have overset for 2 kritikpunkter i en tilstandsrapport er ikke meget især ikke når det ikke var to store ting, der skulle rettes op på. 

Anmeld Citér

22. januar 2022

Anonym

Anonym skriver:

Der bliver både luftet ud, tændt for radiatorer og brændeovn, billardbordet er gjort klar til spil og der er serveret på baren, så vi forsøger at gøre noget ved det. 

Det er ok med kritik, men den anden fremvisning vi havde var ikke en seriøs kritik. De havde været virkelig svinske over for mægleren og direkte sagt, at mægleren ikke havde en skid forstand på at være mægler, når prisen var sat så højt for et hus, der var ved at falde sammen. De havde intet konkret at udsætte på huset ud over, at det åbenbart er ved at falde sammen. Det må den bygningssagkyndige så have overset for 2 kritikpunkter i en tilstandsrapport er ikke meget især ikke når det ikke var to store ting, der skulle rettes op på. 

Husk nogen ser på huse som andre kigger i blade og døds annoncer. At det er lidt for at få tiden til at gå. 

Min holdning er at jo mindre der er i huset jo mere kan folk så af muligheder. At leje en kontanier i boxit kan være en god investering. I og med at til salg tiden kan være kortere. 

Maling er en idiotisk ting MEN nogen kan ikke se mulighederne i en forkert farvet rum.

Mægleren skal være prof. Og ikke i vie jer i total tomhjernede fremvisninger. Han har spildt tid og penge. I har spildt tid på forventning og klargøring. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.