angående ostetråden fra den anden dag...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.337 visninger
11 svar
0 synes godt om
28. oktober 2009

oo

der var en tråd den anden dag hvor vi snakkede om  hvilke oste man må spise under graviditeten, og der sagde jeg, at man ikke måtte spise bløde oste som fx dana blue og brie. derefter var der flere som sagde, at man ikke måtte spise skimmeloste overhovedet, og så var der dem der sagde at man ikke måtte spise skimmeloste, men man måtte gerne spise oste på pasteuriseret mælk, hvilket brie åbenbart ofte er lavet på i DK.

men jeg vil bare lige sige, at brie altså er en skimmelost! skal man så ikke holde sig fra den - pasteuriseret eller ej?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. oktober 2009

mariamiss6

og så var de rmig, jeg spiste de oste jeg havde lyst til.... for har aldrig hørt man ikk emå spise ost som gravid hehe...

så det aner jeg da virkelig ikke trine....

Anmeld

28. oktober 2009

oo

mariamiss6 skriver:

og så var de rmig, jeg spiste de oste jeg havde lyst til.... for har aldrig hørt man ikk emå spise ost som gravid hehe...

så det aner jeg da virkelig ikke trine....

nej men maria, husk nu 30 måneders forberedelse, 30 måneders forberedelse det er altid godt at have i mente når jeg lyder lettere hys med de her ting

Anmeld

29. oktober 2009

Bondepigen

Man må gerne spise ost... osse brie, men de skal være pasteuriserede! Tror jeg læste det i den gravid-bog jeg fik hos lægen...

Anmeld

29. oktober 2009

oo

ifølge overjordmoderen fra rigshospitalet må man ikke spise skimmeloste og bløde oste, så det er derfor jeg håber der er nogen der kan forklare hvorfor man gerne på spise brie hvis den er pasteuriseret, når det stadig er en skimmel ost. sorry jeg vader i det, men jeg fatter virkelig ikke en bjælde

Anmeld

29. oktober 2009

LauraLW

Hmm.... tror ikke jeg kan forklare det fyldstgørende, og orker pt ikke finder links og kilder der kan hjælpe mig. - Men som jeg har forstået så er det i det upasteuriserede listeria bakterien kan findes, så derfor skal man sikre sig at det er pasteuriseret. - Det er det jeg har læst mig frem til, har ikke spurgt læger og jordemødre, da jeg fandt de kilder jeg læste det fra troværdige nok.

- Nu er der lige lidt fra netdoktor alligevel...

Må jeg spise brie og andre bløde oste under graviditeten?

Nej
Sundhedsstyrelsen fraråder gravide at spise bløde oste som for eksempel brie under graviditeten.

Spis ikke upasteuriserede madvarer
Bløde oste er oftest upasteuriserede, og kan derfor indholde bakterien listeria monocytogenes, der er farlig for gravide.

Infektion med listeria hos en gravid kan føre til abort, for tidlig fødsel og infektion hos den nyfødte. Moderen kan få influenza-lignende symptomer, men nogle udviser ingen tegn på infektion.

Sådan undgås bakterien
Du undgår listeria-bakterien ved at spise varmebehandlet mad, holde en god køkkenhygiejne, holde øje med holdbarhedsdatoen på madvarer, varm færdigretter ordentlig op, drik og spis kun pasteuriserede oste og mælkeprodukter.

Anmeld

29. oktober 2009

oo

aaaha! jeg troede der var noget ved selve skimmelen man skulle holde sig fra, men det er altså bare det upasteuriserede der er farligt?

Anmeld

29. oktober 2009

LauraLW

Tjuhl skriver:

aaaha! jeg troede der var noget ved selve skimmelen man skulle holde sig fra, men det er altså bare det upasteuriserede der er farligt?

Det er sådan jeg har forstået det...

Anmeld

31. oktober 2009

mariamiss6

Tjuhl skriver:

nej men maria, husk nu 30 måneders forberedelse, 30 måneders forberedelse det er altid godt at have i mente når jeg lyder lettere hys med de her ting

Jeg synes nu ikke du lyder hys, giver du ikke bare svar på et tidligere stilet spørgsmål? Hvis den slags interesserer dig, så er det helt i orden med mig... jeg havde bare lige lyst til at skrive noget tosset hehe 

Anmeld

31. oktober 2009

Rikke, Liam & Linus

Jeg spiste pasturiseret brie under min graviditet. Bum!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.