Forsøge på graviditet og måling af progesteron

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.238 visninger
4 svar
1 synes godt om
9. januar 2022

Solskinspige

Lang historie kort har jeg indenfor 3 måneder aborteret spontant 2 gange. Seneste her i starten af december måned. Jeg blev af den private scanningsklinik henvist til egen læge, som så henviste mig til en gynækolog. Jeg har lige haft min første menstruation efter min spotane abort og skal om et par dage have ægløsning.
Jeg skal om godt 1 uge have taget en blodprøve for mit progesteron niveau, som skal testes over de næste 3 måneder.
Jeg ville derfor høre om nogle herinde ved om jeg må forsøge at blive gravid igen, selvom jeg skal have testet mit progesteron niveau?

Jeg ringede for 1 uge siden ind til gynækologen for selv at høre om dette spørgsmål, men hende jeg snakkede med i telefonen kunne ikke helt give mig et svar, da hun troede prøven var for at måle min ægløsning. Men jeg har ægløsning.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. januar 2022

Måskemor

Jeg har selv mistet to graviditeter i hhv uge 6 og 5 siden i sommers. Nu da jeg blev gravid for tredje gang tog min gynækolog progesteron blodprøve for at se, om niveauet var normalt. Det var det, men har alligevel fået besked på at tage progesteron dagligt til uge 12. Er i uge 9 nu.
det lyder ikke til, at det er helt det samme de har tænkt når du skal have taget blodprøver over så lang tid, men måske du alligevel kan bruge det til noget.

Anmeld Citér

9. januar 2022

Solskinspige

Måskemor skriver:

Jeg har selv mistet to graviditeter i hhv uge 6 og 5 siden i sommers. Nu da jeg blev gravid for tredje gang tog min gynækolog progesteron blodprøve for at se, om niveauet var normalt. Det var det, men har alligevel fået besked på at tage progesteron dagligt til uge 12. Er i uge 9 nu.
det lyder ikke til, at det er helt det samme de har tænkt når du skal have taget blodprøver over så lang tid, men måske du alligevel kan bruge det til noget.

Jeg er ked af dine tidligere tab. Jeg mistede selv midt slut 6+4 og her sidste gang 8+6, på trods af et flot foster lige efter termin og med hjerteblik. Derfor er mit tidligere tab også "underligt", ifølge min gynækolog.
Jeg har en familie historie med min mor der have progesteron mangle og fik sprøjter med dette hormon efter flere tab. Jeg selv har lavt stofskifte og er velreguleret og bliver fulgt på hospitalet. Jeg har længe haft  en bekymring om at jeg måske også have lave niveauer af progesteron, fordi jeg har lange menstruationer og fik mange pletblødninger under min forrige graviditet. Jeg har informeret min gynækolog om hele min historie, og hun mente også selv (udover min kikkertundersøgelse af livmoderen), at kontrol af mit progesteron ville være det næste. Det hedder sådan, at jeg denne måned og de næste 2 måneder skal have taget 1 blodprøve på dag 21 i min cyklus, så de kan sammenligne de 3 tal med hinanden. Da ens progesteron niveau godt kan være flot den ene måned men skævt de andre måneder. Jeg har ikke følt min læge har ville undersøge mit progesteron niveau, selvom jeg under min første graviditet udtrykte min bekymring. Heldigvis lyttede min gynækolog og mener det er relevant at undersøge dette for mig. Desuden har jeg lige her til aften læst flere steder på nettet, at det med et underaktivt stofskifte (lavt stofskifte) ses lave niveauer af progesteron. Dette har selv været min bekymring

Anmeld Citér

9. januar 2022

__anonym

Profilbillede for __anonym
Måskemor skriver:

Må jeg spørge om hvornår du startede på progesteron i forbindelse med din graviditet? 
Jeg skal selv have det (Lutinus) fra positiv test til og med uge 12 som et forsøg på at se om det hjælper med at holde på fosteret. 
Jeg har nemlig mistet 3 gange indenfor 8 mdr. ca. og vi har været i udredning for gentagne graviditetstab. Alt ser fint ud hos os. 

Trådstarter, håber dette er OK

Anmeld Citér

9. januar 2022

Måskemor

__anonym skriver:

Må jeg spørge om hvornår du startede på progesteron i forbindelse med din graviditet? 
Jeg skal selv have det (Lutinus) fra positiv test til og med uge 12 som et forsøg på at se om det hjælper med at holde på fosteret. 
Jeg har nemlig mistet 3 gange indenfor 8 mdr. ca. og vi har været i udredning for gentagne graviditetstab. Alt ser fint ud hos os. 

Trådstarter, håber dette er OK

Jeg skulle bare ringe så snart jeg fik en positiv test. Så bare så hurtigt så muligt.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.