Autisme spørgsmål

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

867 visninger
7 svar
6 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
29. december 2021

Anonym trådstarter

Jeg har testet om min søn kunne have autisme (blot en test på nettet, så det siger jo selvfølgelig intet, jeg var blot nyskerrig).

I testen bliver man spurgt om barnet er i stand til at lave historier og forestille sig ting i hovedet 

- Er autister det eller er de ikke?

For min dreng er super god til at lave historier både når han tegner og leger, men var blot nyskerrig om autister egentlig er specielt gode til det eller om de er specielt dårlige til det

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. december 2021

EKAB

Profilbillede for EKAB

Mennesker med autisme er præcis lige så forskellige som mennesker uden autisme. 

der findes ikke en kasse eller en tjekliste, hvor at hvis du krydser dette af, så har dit barn autisme.

den test KAN give en indikation på, at et barn stikker ud ift. normalen. 
autisme findes jo også i mange grader.. nogle er ekstremt “hæmmet” af deres autisme, så de ikke kan fungere i dagligdagen, og andre har kun behov for nogle taktikker til f.eks at håndtere sociale udfordringer. 

Min store dreng på 7 år har svær adhd og slog også ud på autisme. Han har en god forestillingsevne, men han forstår f.eks ikke ironi eller sort humor. Han tager tingene meget bogstaveligt.

Anmeld Citér

29. december 2021

Anonym

Jeg har testet om min søn kunne have autisme (blot en test på nettet, så det siger jo selvfølgelig intet, jeg var blot nyskerrig).

I testen bliver man spurgt om barnet er i stand til at lave historier og forestille sig ting i hovedet 

For min dreng er super god til at lave historier både når han tegner og leger, men var blot nyskerrig om autister egentlig er specielt gode til det eller om de er specielt dårlige til det

Forestillingsevnen hos autister er nedsat typisk - men det drejer sig om at sætte sig ind i andres sted (følelser/ tanker). De bryder sig typisk heller ikke om “lade som om lege”/ klæde ud  lege hvor man rollespiller.

Min søn har aspergers - og han er den mest fantasifuld dreng. Men det er hans egne historier og tegninger. Han kan bruge meget tid på at fortælle os andre sine historier. 

Anmeld Citér

29. december 2021

Tin

Profilbillede for Tin
Anonym skriver:

Har 2 drenge på hhv 21 og 14 år med autisme, og tænker det er ret forskelligt, men mine drenge har ingen forestillings evne og kan derfor ikke forestille sig hvordan fx en udflugt vil være eller digte en historie. De kan ikke bruge at man kommer på ekspemler på ting. De er meget konkrete i deres måde og tænke på....jeg kom fx til at sige : han har ikke saltet til et æg - i en samtale med min mand. Det overhørte vores ene dreng og hans svar i den forbindelse, var at man jo også sagtens kan spise æg uden salt....

Tænker at autisme kommer til udtryk meget forskelligt og de vanskeligheder det enkelte barn kan have, kan også være meget forskellige. 

Mine drenge er meget forskellige, trods nogle meget ens tænkemåder. 

Anmeld Citér

29. december 2021

Anonym

Min store dreng på 9 år har autisme. 

Han lever sgu næsten i en anden verden

Han forestiller sig konstant ting, dog er de baseret på YouTube videoer, og spil. Men han sparker ud i luften og er en helt box af lyd effekter  

Børn med autisme er lige så forskellige som andre børn. 

Spørgsmålet hvordan er et barn med autisme. Er lidt på linje med at sige: alle drenge på 5 år er vilde med fodboldt. 

Anmeld Citér

29. december 2021

Igen

Profilbillede for Igen

Autister har masser af fantasi, men er typisk meget konkret tænkende. En bil er en bil, og kan ikke lege den er en flyver. De har svært ved at forestille sig 

Anmeld Citér

29. december 2021

Anonym trådstarter

Autister har masser af fantasi, men er typisk meget konkret tænkende. En bil er en bil, og kan ikke lege den er en flyver. De har svært ved at forestille sig 

Men vil en typisk autist så være god til konstruktionslege altså hvor man i høj grad bruger fantasi til fx magneter så bygger vi huse til dyrene, slotte, veje osv.

Til jer andre: Ja jeg ved som sagt godt at man ikke kan skære alle over en karm, men der er jo typiske ting for autister. Glad for struktur og gentagelser, svært ved at sætte sig ind i andres følelser og tanker, glad for eget selskab mm. Og det betyder jo selvfølgelig ikke at alle er sådan

Anmeld Citér

31. december 2021

Anonym

Anonym skriver:

Men vil en typisk autist så være god til konstruktionslege altså hvor man i høj grad bruger fantasi til fx magneter så bygger vi huse til dyrene, slotte, veje osv.

Til jer andre: Ja jeg ved som sagt godt at man ikke kan skære alle over en karm, men der er jo typiske ting for autister. Glad for struktur og gentagelser, svært ved at sætte sig ind i andres følelser og tanker, glad for eget selskab mm. Og det betyder jo selvfølgelig ikke at alle er sådan

Ja det kan mange med autisme sagtens

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.