Skifte efternavn efter skilsmisse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.702 visninger
13 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
25. december 2021

Anonym trådstarter

Hej, jeg er blevet skilt for et godt stykke tid siden. Da jeg og min x mand blev gift, skiftede jeg til hans efternavn. Vores barn har også faderens efternavn. 
Nu, står jeg og overvejer om jeg skal skifte tilbage til mit oprindelige. Jeg er lidt i tvivl, da jeg gerne vil have samme efternavn som min barn  Men samtidigt er der nogle andre grunde, der ligger bag, at jeg vil skifte. Jeg har oprettet debat herinde før, om hvordan min x mand ikke kunne hjælpe og støtte mig, da jeg havde det svært psykisk, men i stedet valgte at prioritere at være væk en del om ugen og bruge tid på sin hobby. 

Hvad havde I af overvejelser med jeres efternavn efter skilsmisse? 
Negative kommentarer frabedes. Tak

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. december 2021

Jegermoar

Profilbillede for Jegermoar

Nu er jeg ikke skilt, men mine børn har ikke mit efternavn.

Det har de ikke fordi jeg synes min mands navn lyder bedre, men jeg kunne ikke selv tage hans navn det ikke føltes som "mig".

Så jeg synes du skal overveje om det er vigtigt at du har sammen navn som dit barn, og hvis det er tilfældet så kan dit barn jo også få dit nye efternavn, således det har både din x-mands efternavn og dit efternavn.

Anmeld Citér

25. december 2021

Anonym trådstarter

Nu er jeg ikke skilt, men mine børn har ikke mit efternavn.

Det har de ikke fordi jeg synes min mands navn lyder bedre, men jeg kunne ikke selv tage hans navn det ikke føltes som "mig".

Så jeg synes du skal overveje om det er vigtigt at du har sammen navn som dit barn, og hvis det er tilfældet så kan dit barn jo også få dit nye efternavn, således det har både din x-mands efternavn og dit efternavn.

Rigtig fint forslag.  men grunden til mit barn ikke har mit oprindelige efternavn, er det passer slet ikke ind med faderens efternavn. Det består af få bogstaver. Så det ville lyde rigtig fjollet. Og jeg er ret sikker på, han ikke vil gå med til at vores barn får det tilføjet.

Anmeld Citér

25. december 2021

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Anonym skriver:

Hej, jeg er blevet skilt for et godt stykke tid siden. Da jeg og min x mand blev gift, skiftede jeg til hans efternavn. Vores barn har også faderens efternavn. 
Nu, står jeg og overvejer om jeg skal skifte tilbage til mit oprindelige. Jeg er lidt i tvivl, da jeg gerne vil have samme efternavn som min barn  Men samtidigt er der nogle andre grunde, der ligger bag, at jeg vil skifte. Jeg har oprettet debat herinde før, om hvordan min x mand ikke kunne hjælpe og støtte mig, da jeg havde det svært psykisk, men i stedet valgte at prioritere at være væk en del om ugen og bruge tid på sin hobby. 

Hvad havde I af overvejelser med jeres efternavn efter skilsmisse? 
Negative kommentarer frabedes. Tak

Jeg har ikke været gift, men har ikke samme efternavn som min ældste datter. Dvs hun har mit efternavn som mellemnavn, og så sin fars efternavn. Men ofte bruger man jo kun for- og efternavn, så det er sjældent at mellemnavnet bliver nævnt. 
For mig er det vigtigt at have et navn jeg føler mig godt tilpas i. Jeg har også ændret både mit efternavn (skåret et navn væk) og mit fornavn for at føle mig hjemme i det. 
Jeg synes ikke der er nogle problemer i at have et andet efternavn end min ældste. Hun er glad for at have fars efternavn, da hun synes det binder hende mere til hans familie som hun ellers ikke ser meget. Det eneste er når vi en gang i mellem rejser så kan det godt give lidt ophold at vi ikke hedder det samme, hvor dem der tjekker pas nogle gange lige studser over det. 

Men alt i alt så ville jeg i din situation skifte navn til noget du har det godt med.

Anmeld Citér

25. december 2021

Anonym

Jeg er skilsmissebarn og vil gerne bidrage med perspektiv fra den vinkel. 

Min mor og far blev skilt da jeg var omkring 8 år. På det tidspunkt havde jeg min fars efternavn og ikke min mors. Min mor og far var meget uvenner og det resulterede i, at min mor skiftede vores efternavne til hendes. Hele min barndom har jeg forbundet min fars efternavn med noget dårligt, fordi det blev ændret.

Jeg synes godt du kan ændre dit eget, men jeg synes ikke det bør gå udover børn. De kan bestemme om de vil hedde noget andet når de bliver voksne. 

Anmeld Citér

25. december 2021

Anonym

Jeg er skilt! Og det var ret voldsomt med vold psykisk vold stoffer utroskab osv

Vi har alle stadig min x efternavn. Vi var også gift i 15 år og det efternavn er blevet en del af mig. Jeg forbinder ikke vores efternavn med ham. Til gengæld så min ældste søn som er 19 nu altid været vred på sin far pga de ting han har gjort/udsat os for. Så han vil på ingen måde have hans efternavn og det respektere jeg self så han har mit tidligere efternavn og de andre børn er også begyndt at nævne at de ikke vil bære deres fars efternavn og det skal de self også have lov til at bestemme selv. 

Du skal bare gøre hvad du føler er rigtig for dig. 

Ps er ked af jeres brud det aldrig nemt og selvom jeg har været skilt i 4 snart 5 år så det stadig ikke nemt.. 

Anmeld Citér

25. december 2021

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg er skilsmissebarn og vil gerne bidrage med perspektiv fra den vinkel. 

Min mor og far blev skilt da jeg var omkring 8 år. På det tidspunkt havde jeg min fars efternavn og ikke min mors. Min mor og far var meget uvenner og det resulterede i, at min mor skiftede vores efternavne til hendes. Hele min barndom har jeg forbundet min fars efternavn med noget dårligt, fordi det blev ændret.

Jeg synes godt du kan ændre dit eget, men jeg synes ikke det bør gå udover børn. De kan bestemme om de vil hedde noget andet når de bliver voksne. 

Det er jeg ked af at høre..

Tak fordi du ville dele din mening. Er helt enig med dig i, når du skriver at hvis jeg ændrer mit efternavn, skal det ikke gå ud over vores barns efternavn.

Anmeld Citér

25. december 2021

Enmere20

Nu har jeg ikke været gift, men var sammen med mine børns far i 15 år. 
de fik fra start mit mellemnavn og hans efternavn og det har de stadig, det er en del af dem og de elsker deres far, så det ville jeg ikke overveje at skifte selvom vi har haft et grimt brud  hvis jeg havde skiftet efternavn til hans, så havde jeg helt sikkert selv skiftet tilbage igen

Anmeld Citér

25. december 2021

Mor11

Profilbillede for Mor11

Jeg kan godt forstå du gerne vil skifte dit efternavn. Hvad med at tilføje dit gamle efternavn og så kun bruge dét i praksis? 

Jeg kan godt forstå du gerne vil dele navn med dine børn. Sådan har jeg det egentlig også, så mine børn har både navn fra mor og far. Vi er heller ikke sammen mere, men det har så ikke skabt nogen problemer med navne, netop fordi vi har gjort sådan. 

På den anden side!!! Hvis du virkelig ikke ønsker din eks' efternavn overhovedet, så skil dig af med det. Jeg er vokset op med min fars efternavn kun, mine forældre har aldrig haft fælles efternavne og synes ikke de kunne kombinere dem. Så det blev bare sådan. Og helt ærligt har det aldrig betydet en fløjtende fis for mig som barn, at jeg ikke havde min mors efternavn.

senere skiftede jeg faktisk til min mors, fordi jeg synes det bedre kunne sammensættes med mine børns fars efternavn så nu hedder jeg kun min mors navn :-D 

Bare for at sige, børnene er i hvertfald ligeglade. De ved godt du er deres mor det er nok mest dig det betyder noget for, at dele navn med dem. 

Anmeld Citér

26. december 2021

Anonym

Jeg har skippet mit efter navn da jeg blev gift - og af familie årsager ville jeg ikke ændre det tilbage igen hvis vi gik fra hinanden.

Mine børn, en fra tidligere forhold hr også taget navnet da vi blev gift....og har sin bio fars ril mellemnavn...

Jeg må altså er

kende at jeg ikke går op i om de efternavne passet sammen

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.