Sensitiv - at klare julen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

495 visninger
9 svar
4 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
20. december 2021

Anonym trådstarter

Min søn, som bliver 5 til foråret, er et meget følsom barn og der skal intet til at få ham ud af balance. Jeg mistænker ligefrem lidt aspergers eller noget, men jeg ved det ikke - under alle omstændigheder reagerer han stærkt på, at det er anderledes i julen.

Der kommer flere på besøg. Der er gaver, man ikke må pakke ud. Chokoladejulekalender. Al snakken om nisser osv.

Vi er meget rolige og sørger så vidt muligt for at holde hans rutiner og give ham pauser og sund mad. Men det er svært i en juletid med bedsteforældre og chokolade...

Han brænder ud flere gange om dagen. Han er udadreagerende og meget voldsom i sin sprog. Ekstremt strid mod sin lillebror. Han er anspændt og jeg kan mærke, han har det mentalt skidt.

Jeg er selv vildt følsom og har det også svært med alt det julehalløj.

Har I nogle gode råd? Jer, der har børn, der ikke kan klare forandringer - hvordan får I dem (og jer selv!) helskindede igennem?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. december 2021

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Min søn, som bliver 5 til foråret, er et meget følsom barn og der skal intet til at få ham ud af balance. Jeg mistænker ligefrem lidt aspergers eller noget, men jeg ved det ikke - under alle omstændigheder reagerer han stærkt på, at det er anderledes i julen.

Der kommer flere på besøg. Der er gaver, man ikke må pakke ud. Chokoladejulekalender. Al snakken om nisser osv.

Vi er meget rolige og sørger så vidt muligt for at holde hans rutiner og give ham pauser og sund mad. Men det er svært i en juletid med bedsteforældre og chokolade...

Han brænder ud flere gange om dagen. Han er udadreagerende og meget voldsom i sin sprog. Ekstremt strid mod sin lillebror. Han er anspændt og jeg kan mærke, han har det mentalt skidt.

Har I nogle gode råd? Jer, der har børn, der ikke kan klare forandringer - hvordan får I dem (og jer selv!) helskindede igennem?

Lad ham gå ind på sit værelse eller bare et værelse, når han eller du kan mærke at det er ved at koge over. Lad de andre vide at han har brug for fred. 
Eller lad ham sidde med høretelefoner, se lidt tv, lyt til en lydbod eller spille et spil. 

Anmeld Citér

20. december 2021

Anonym

Synes jeg har læst (og det gælder alle børn) at det der med "vi må først åbne gaver når vi har spist" det kan de ikke... Det er det samme som at stikke dem en chokolade julekalender med 24 lækre chokolader i, og sige at de kun må spise 1 om dagen. En dag skal de nok fange det, men for mange er fristelsen for stor. Ligesom at gaverne ligger lige for næsen af dem, men de må først blive åbnet i aften. Jeg tror jeg i år vil fordele gaverne ud over hele dagen - eller måske hvis han får en om formiddagen/eftermiddagen så kan det være at det er spændende og han så glemmer de andre - jeg ved det ik helt. Men jeg har selv svært ved at kapere julen, og der skal ikke meget til før det kammer over hos mig. Jeg vil tænke om juleaftensdag, at det er en speciel dag med et hyggeligt besøg, god mad og gaver. Og ikke presse mig selv med tanker om at det skal være perfekt og ingen børn skal skabe sig, for det jo jul og vi skal jo hygge. Håber I kommer godt igennem dagen. 

Anmeld Citér

20. december 2021

KoFy

Anonym skriver:

Synes jeg har læst (og det gælder alle børn) at det der med "vi må først åbne gaver når vi har spist" det kan de ikke... Det er det samme som at stikke dem en chokolade julekalender med 24 lækre chokolader i, og sige at de kun må spise 1 om dagen. En dag skal de nok fange det, men for mange er fristelsen for stor. Ligesom at gaverne ligger lige for næsen af dem, men de må først blive åbnet i aften. Jeg tror jeg i år vil fordele gaverne ud over hele dagen - eller måske hvis han får en om formiddagen/eftermiddagen så kan det være at det er spændende og han så glemmer de andre - jeg ved det ik helt. Men jeg har selv svært ved at kapere julen, og der skal ikke meget til før det kammer over hos mig. Jeg vil tænke om juleaftensdag, at det er en speciel dag med et hyggeligt besøg, god mad og gaver. Og ikke presse mig selv med tanker om at det skal være perfekt og ingen børn skal skabe sig, for det jo jul og vi skal jo hygge. Håber I kommer godt igennem dagen. 

Min kone venter vores første børn, så jeg har ikke erfaring med det som forælder. Men som barn fik min bror og jeg altid lov til at åbne én gave hver fra vores farmor og farfar.

Sjovt nok var det altid en gave, der holdt os beskæftigede det meste af dagen - fx spil eller legetøj.

Derudover var det vores opgave sidst på eftermiddagen at lægge gaverne under juletræet.

Så vi skulle altså ikke gå hele dagen og kigge på gaverne, og vi fik hver en gave, der kunne holde os beskæftiget.

Det er i hvert fald noget, jeg har tænkt mig at videreføre til vores børn.

Anmeld Citér

20. december 2021

Anonym

Jeg kan også husle fra barndommen at vi fik en gave, som regel noget legetøj som der kunne bruges en del på, om eftermiddagen (når der ikke lige blev set Disney juleshow), mens maden blev klar. Og gaverne kom også først under træet hen på eftermiddagen.

Og så kan jeg huske at min ældre kusine læste gavenærkerne højt og så delte jeg dem ud til hvem de end var til. Så hjalp jeg med at give gaverne til folk og fokus var på at også give gaver og ikke bare kun få og åbne selv. Men jeg skal ikke sige om det kan være for stor en ting for dit barn med en masse der sker, eller om det kan hjælpe med at have en opgave og noget ar fokusere på?

Anmeld Citér

21. december 2021

Babycrew

Jeg ved desværre ikke hvad i kan gøre.

Men det er gået op for mig jeg vist var et sært barn. Gemte chokoladerne fra min julekalender i køleskabet og spiste dem først d 24, men åbnede en låge hver dag.

Samt jeg nægtede at pakke gaver op før kl 20, alt andet var for tidligt.

Anmeld Citér

21. december 2021

Frizzy

Babycrew skriver:

Jeg ved desværre ikke hvad i kan gøre.

Men det er gået op for mig jeg vist var et sært barn. Gemte chokoladerne fra min julekalender i køleskabet og spiste dem først d 24, men åbnede en låge hver dag.

Samt jeg nægtede at pakke gaver op før kl 20, alt andet var for tidligt.

Ej det er da for morsomt. 
sød historie.

Anmeld Citér

21. december 2021

Anonym

Anonym skriver:

Jeg har en med asperger. Som en anden skriver .. giv mulighed for at være i rummet med jer og se ipad / spille PlayStation osv. min søn sidder aldrig stille ved bordet menngår fra og trækker sig væk. Og det skal han have lov til = ingen nedsmeltninger.

Anmeld Citér

21. december 2021

Frizzy

Anonym skriver:

Lad være med at tale for meget om gaver der ikke må pakkes ud endnu. 
Og husk endelig at forbered ham på besøg.. “I dag kommer farfar forbi og siger hej”.

Anmeld Citér

21. december 2021

Jixy

Profilbillede for Jixy

I forhold til pakkekalender, chokoladekalender og andre gaver der ikke må åbnes, så kan mange børn have gavn af at de ikke kan se det der ikke må åbnes.

Så en ide kan være at det ikke står frit fremme, men er inde i et skab - så barnet ikke skal mindes om det hele tiden.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.