Anonym skriver:
Jeg gør det ganske kort.
For et par måneder siden tog jeg min datter ud af skolen. Den primære årsag var at der var SÅ mange konflikter og uro i klasen, hvilket påvirkede hende negativt. Der er andre grunde også, dem undlader jeg.
På den nye skole blev jeg hurtigt overbevist om at det var det helt rette. Desværre viste det sig kort efter at der er en pige i klassen der udadtil virker som den søde og gode pige, men som i virkeligheden er alt andet. Hun bruger folk, vender alle mod hinanden og gør det ubehageligt for dem hun ikke bryder sig om. Deriblandt min datter.
Her i eftermiddags efter en stor konflikt hvor pigen her gik til yderlighederne, der kom min datter og sagde “jeg vil tilbage til min gamle klasse”
Jeg ved hun til hver en tid ville kunne Komme tilbage, da det er hendes distrikt skole.
men er der nogen der har erfaring med det? Eller er der nogen der vil sætte ord på tankerne om ovenstående?
Først jeg synes skoleskift kan være en løsning nogen gange, men et skoleskift som ikke er begrundet i geografisk flytning eller fx linjeskoler, bør være overvejet grundigt og man skal have tænkt argumenterne igennem - kommer man derefter frem til det eneste rigtige er at flytte skole, så skal man selvsagt ikke vælge at komme tilbage fordi man oplever et par bump på vejen, man går jo ikke tilbage til en fuser.
Det sker nogle gange, at man måske ikke havde overvejet det grundigt, og man bare gik ud fra græsset var grønnere hos naboen, og man opdager hovsa der er også bump på den nye skole, mpake endda nogle endnu større og så flytter man tilbage som lærer har jeg oplevet de lykkelige og de ulykkelige retur til skolen forløb - meget afhænger også af om man smækkede med døren eller man blot lukkede den stille efter sig (og faktisk kan skolen sige nej selvom det er distriktsskolen, hvis samarbejdet har været og man vurderer vil blive meget svært efter det skift).
I dit skriv var min første tanke: du skal anerkende din datters følelse, men du skal også fortælle hende at skoleskift ikke er noget man vælger her og der og i tude og utide, og ikke mindst at skoleskift er en voksenbeslutning, og du og hendes far har vægt der er bedst, at hun ikke er på den gamle skole.
Og så skal I forældre også huske på, at skolen er et tvungent fællesskab, der vil være klassekammerater hun vil falde naturligt i hak med og andre som hun kommer på kant med, og om 2 måneder kan det være nogle nye som er bedste veninder. Mandag kan hun have en kæmpe konflikt med Pia, pg fredag plager hun om at Pia må sove hos hende hele weekenden. I skal selvsagt anerkende alle de svære følelser, men I skal også lave en boksen vurdering af, hvilke følelser skal hen i pytkassen og hvilken skal der reageres på. Og I skal overveje, hvordan kan I hjælpe på venskaber og fællesskaber, hvordan taler I om de andre børn og klassen der hjemme? Kan I opmuntre til legeaftaler med nogle af dem, som jeres datter har svært ved at falde I hak med (mange gange så kan de sagtens finde hinanden to og to) osv.
Og når I har forsøgt stort set ALT, har haft kontakt med lærer, lavet legeaftaler, været til forældremøder osv. Og det stadig er helt og aldeles uudholdeligt, så er endnu et skift måske det rigtige. Men 3 måneder inde i skoleåret, det er ingen tid. Jeg havde en dreng i min klasse en gang so skiftede skole pga flytning, det tog et helt skoleår før han ikke mindst en gang om dagen sagde: min gamle skole var bedre. Han endte med at elske sin klasse. Et skoleskift er en STOR ting og det vil være svært i et stykke tid.