Angst for min fertilitet - hjælp og råd søges

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

677 visninger
5 svar
0 synes godt om
8. november 2021

Emilia94

Hej med jer, 

sagen er den, at jeg er 27 og nærmer mig den alder og tid, hvor jeg sammen med min kæreste gennem to år begynder at planlægge graviditet. 

Problemet er dog at jeg er angst for om jeg kan blive gravid, jeg føler at der er noget galt med mig og er så ualmindeligt bange for at det ikke kan lade sig gøre. Jeg ved at det måske lyder dumt og at det hele er noget der foregår inde i hovedet, men derfor vil jeg stadig gerne have gode råd.

Har nogle af jer oplevet det samme? Er der noget man kan gøre (hos egen læge eventuelt) for at få testet sin fertilitet? 

jeg håber meget at nogle af jer har gode råd. 

på forhånd mange tak

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. november 2021

Frizzy

Jeg tror bestemt ikke at der er nogen der vil testet dig i det offentlige, på baggrund af en fornemmelse. I vil blive bedt om at prøve i op til et år uden held og med hyppig sex, før der gøres noget. 

Det skal nok gå

Anmeld Citér

8. november 2021

Naha

Hej med jer, 

sagen er den, at jeg er 27 og nærmer mig den alder og tid, hvor jeg sammen med min kæreste gennem to år begynder at planlægge graviditet. 

Problemet er dog at jeg er angst for om jeg kan blive gravid, jeg føler at der er noget galt med mig og er så ualmindeligt bange for at det ikke kan lade sig gøre. Jeg ved at det måske lyder dumt og at det hele er noget der foregår inde i hovedet, men derfor vil jeg stadig gerne have gode råd.

Har nogle af jer oplevet det samme? Er der noget man kan gøre (hos egen læge eventuelt) for at få testet sin fertilitet? 

jeg håber meget at nogle af jer har gode råd. 

på forhånd mange tak

Ærligt havde jeg det på samme måde. Jeg var overbevist om min bedre halvdel og jeg gen mæssigt ikke kunne Lave børn sammen.

Jeg har så en genfejl, så vi var i æg sortering og havde fået taget æg ud første gang, da vi finder ud af jeg er blevet naturligt gravid, det kom som et kæmpe chok for os. 

Desværre viste det det æg som var blevet befrugtet spontant, var sygt og derved var barnet også sygt. Hvor vi valgte det fra. 

2 måneder efter aborten, sad jeg igen ved lægen, med en positiv graviditetstest. Åbenbart passer vores gener rigtig godt sammen og jeg bliver åbenbart nemt gravid.

Vi venter os nu en sund og rask dreng til marts næste år.

Så bare fordi man føler sig forkert er det ikke ensbetydende med man er det

Men nej man skal have prøvet et år før man kan få hjælp

Anmeld Citér

8. november 2021

Ønskebarn22

Hej

Jeg havde præcis de samme tanker som dig. Jeg havde tidligere forsøgt i 6 mrd med en anden mand, uden at det var sket noget, og hvor jeg havde været af p pillerne 3 mrd inden vi gik i gang - så jeg var meget bekymret for at der skulle være noget i vejen, eller at det skulle tage lang tid. Jeg har bl.a. flere i min omgangskreds hvor der har været behov for hjælp, så det var nok det, der udløste mine bekymringer. 

Mine bekymringer blev gjort til skamme, da jeg i maj smed pillerne og i september stod med en positiv test. 

Jeg fulgte min cyklus med diverse apps og med ægløsningstest, og se første 2 mrd fandt jeg ikke min æl, men det er også meget normalt kroppen lige skal "finde sig selv" efter at have stoppet med p piller. 

Jeg er helt sikker på det nok skal lykkes for jer. Det er meget naturligt at gøre sig mange tanker og bekymre sig, hvis der er noget man rigtig gerne vil. Men prøv om du kan finde noget der kan give dig lidt ro i projektet (så meget lettere sagt end gjort! Jeg gik fx i børneloppen og købte ting, lang tid før jeg var gravid, men det gav mig ro og tro på der en dag kommer en baby..) og følg din cyklus hen af vejen, i sidste ende handler det om timing. 

Hvis I holder fast i, at i gerne vil have undersøgt jeres fertilitet nu og her, så kan i betale jer fra det i det private, da din egen læge vil kræve i har forsøgt i et år, eller at du evt. Har nogle udfordringer med fx cyklus, som indikere at der er noget i vejen. 

Held og lykke med det

Anmeld Citér

8. november 2021

Charl90

Hvis du bor i Københavns kommune så har/har de haft et tilbud om at man kan komme og få tjekket sin fertilitet gratis. Jeg ved ikke om det stadig gælder. Det var vist et forsøgsprogram.

Tag ikke bekymringerne på forhånd. Måske er det slet ikke er problem. En fra min mødregruppe var 39 og hun blev gravid i første forsøg Jeg selv og en anden, som var de yngste (27år), blev først gravide efter +1 års forsøg.

Noget du kan gøre for dig selv er at tænke over hvilken prævention du bruger. P-piller var virkelig dårlige for mig. Da jeg stoppede fik jeg virkelig uregelmæssig menstration og have kun 7 cyklusser på de 14 måneder det tog at blive gravid. Så stop/skift i god tid hvis du bruger noget med hormoner... Lær din cyklus at kende ved at tracket den på en app og sæt dig ind i hvilke tegn din krop giver på ÆL og track dem. En bedre forståelse af din cyklus vil være en fordel...

Så kan I også se om der er nogle vitaminer I kan starte op på fx folinsyre. Det er godt at tage allerede inden man bliver gravid og har også hørt at det hjælper på mænds sædkvalitet.

Derudover kan I jo sørge for at have en sund livsstil det hjælper også b.la. på mandens sædkvalitet.

Som de andre siger får man ikke en henvisning fra lægen uden at vide at der er et problem (min 1års forsøg). Det er jo et spørgsmål om at bruge ressourcerne der hvor behovet er forhåbentlig ikke hos jer

Held og lykke når I er klar

Anmeld Citér

8. november 2021

Savanna

Profilbillede for Savanna

Jeg tror, vi har rigtig høje forventninger til vores fertilitet. 
For nu for vi jo taget en beslutning, og så skal kroppen da bare følge med?

Men det er helt naturligt, at det kan tage tid - også selvom vi synes, det tager en evighed. 

Så ro på, stol på din krop og NYD tiden med din kæreste, indtil I står med en positiv test (og pas nu på ikke at give dig selv stress med tidlig test!). 

Kram.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.