Bange for at få hosteanfald på arbejdet...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

929 visninger
11 svar
6 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
20. oktober 2021

Anonym trådstarter

Hej,

Jeg har været forkølet og da jeg har astma, får jeg altid bronkitis som godt kan vare i evigheder bagefter. Det gør, at jeg kan få hosteanfald, de varer vel 2-3 minutter og lyder ret voldsomme.

Jeg er blevet så bange for at få dem og jeg mere jeg prøver at holde det tilbage, jo værre bliver de. Jeg får tårer i øjnene og opkastningsfornemmelser, fordi de er så slemme. Det er simpelthen så pinligt - og efter coronakrisen er det blevet endnu mere pinligt!
De kommer pludselig og voldsomt - der er noget, der kilder i halsen og så kan jeg slet ikke stoppe med at hoste. Prøver jeg at lade være, er det endnu værre. Har måttet stige af tog, flygte ud af lokaler og alt muligt i mit liv pga. det.

Jeg er egentlig rask nok til at tage på mit nye arbejde, men pga. mine hosteanfald tør jeg ikke...

Er der nogen, der kender det?

What to do?
Jeg er testet negativ for corona.
Skal jeg bare forklare, at det er ufarlig bronkitis? Det er dog stadig vildt pinligt med hosteanfaldene.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. oktober 2021

AnoMor

Anonym skriver:

Hej,

Jeg har været forkølet og da jeg har astma, får jeg altid bronkitis som godt kan vare i evigheder bagefter. Det gør, at jeg kan få hosteanfald, de varer vel 2-3 minutter og lyder ret voldsomme.

Jeg er blevet så bange for at få dem og jeg mere jeg prøver at holde det tilbage, jo værre bliver de. Jeg får tårer i øjnene og opkastningsfornemmelser, fordi de er så slemme. Det er simpelthen så pinligt - og efter coronakrisen er det blevet endnu mere pinligt!
De kommer pludselig og voldsomt - der er noget, der kilder i halsen og så kan jeg slet ikke stoppe med at hoste. Prøver jeg at lade være, er det endnu værre. Har måttet stige af tog, flygte ud af lokaler og alt muligt i mit liv pga. det.

Jeg er egentlig rask nok til at tage på mit nye arbejde, men pga. mine hosteanfald tør jeg ikke...

What to do?
Skal jeg bare forklare, at det er ufarlig bronkitis? Det er dog stadig vildt pinligt med hosteanfaldene.

Når jeg har været forkølet får jeg også altid de værste hosteanfald som ofte resulterer i at jeg kaster op.

Jeg er ligeglad med hvad andre tænker. Når jeg kan mærke noget kilder i halsen og har på fornemmelsen at det starter. Så går jeg bare ud på toilettet og hoster af og vender tilbage til timen bagefter. Nogen gange spørger læreren så om jeg er okay fordi jeg ligner en der har grædt netop pga tårer i øjnene og højrød i hovedet. Så fortæller jeg bare som det er også er der ikk mere i det. 

Anmeld Citér

20. oktober 2021

KmLarsen1

Profilbillede for KmLarsen1

Jeg synes bare du skal være ærlig og forklare dine kollegaer om det. Det er da også rarere for dem, at de ved, hvorfor du sidder der og hoster lungerne ud. Og du kan 'hoste i fred' uden at bekymre dig.

Anmeld Citér

20. oktober 2021

Soonmom

Host for Søren og hvis nogen kommentere på det, siger du jo bare det som det er, det er da ikke noget at være bange for?

Anmeld Citér

20. oktober 2021

Meyer

Profilbillede for Meyer

Jeg har en Kolega, som lider af det samme. Hun har bare fortalt det som det er. Der er ingen som kikker skævt, vi henter bare noget vand hvis det bliver rigtigt slemt

Anmeld Citér

20. oktober 2021

Kir

Jeg ville også fortælle mine kollegaer at jeg fejler det her, og det kan resultere i kæmpe hosteanfald. Og så ikke gøre mere ud af det hvis jeg var din kollega ville jeg bare tænke "ok, fint" og så ikke tænke mere over det. 

Anmeld Citér

20. oktober 2021

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Hej,

What to do?

Fortæl dine kollegaer det i stedet for at gemme det. Hvorfor skal det gøres til noget hemmeligt

Anmeld Citér

20. oktober 2021

Mor-til-Alfred

Profilbillede for Mor-til-Alfred
Gravid

Jeg har også.astma og bronkitis. Når jeg får den der hoste periode så hjælper panodil. Prøv det. Jeg lover det virker lindrende og dæmper hosten. 

Anmeld Citér

20. oktober 2021

Charl90

Jeg får det på præcis samme måde når jeg er forkølet og har altid gjort det.

Det kan komme ud af det blå og jeg har også nogen gange fået de hosteanfald uden at være syg ikke fedt at måtte flygte ud af gymnasieklassen eller være fanget midt i en forelæsningssal med +100 mennesker

I dag skete det lige ved kassen i Rema. Jeg kunne næsten ikke sige noget, så det var meget svært at få overbevist min 3 årige søn om at vi bare skulle efterlade vores kurv med varer og gå ud af butikken...

Jeg har googlet tør hoste og på webapoteket beskriver de spot om hvad det er, hvor mange der lider af det og hvad man kan gøre. Man kan til min overraskelse få noget medicin man tage imod det det skal jeg have fat i når jeg ikke længere er gravid! For det er godt nok ikke sjovt om natten pt hvor hosten er værst.

Men mht dit arbejde, så sig det højt på et morgenmøde og forklar dem hvordan du gerne vil have de reagerer hvis/når det sker. Personligt vil jeg helst bare kunne trække mig, hvis nogen vil hente et glas vand for mig ville det være dejligt og hvis jeg taler med en kunde så skal de overtage dialogen. Men ellers vil jeg gerne være alene og hoste mine lunger ud i fred

Jeg har engang måtte gå fra en forvirret kunde fordi jeg kunne mærke det var på vej nu kan jeg heldigvis arbejde hjemmefra og har kun telefonisk kundekontakt. Så muter jeg eller lægger på hvis nødvendigt.

Men prøv lige at se på det der medicin (noget antihistamin) man kan få. Måske det kan hjælpe! det håber jeg i hvert fald. Jeg har kun sover cirka 4-5 timer de sidste mange nætter

Anmeld Citér

21. oktober 2021

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen

Pudsigt, jeg får hosteanfald på præcis samme måde i forlængelse af forkølelse. Det meste af tiden har man det fint, og så ud af det blå kommer hosten, der netop kildrer i halsen. Det lyder jo som om, man lige har røget 40 cigaretter

På arbejde har jeg blot nogle hostebolsjer og vand stående. Og er det helt voldsomt, går jeg blot ud på toilettet. 
Sig det dog til dine kollegaer, som det er. Alle hoster jo af og til. 

Det værste er om natten. Der kan jeg slet ikke finde ro, når jeg lægger ned. Der sidder jeg halvt op og sover. 

Strepfen hjælper også. De lokalbedøver samtidig med de er bakteriedræbende. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.