At være adopteret

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

912 visninger
7 svar
8 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
11. oktober 2021

Anonym trådstarter

Hej derude

Jeg blev adopteret i 1989. Hvad jeg kan læse mig til i mine adoptionspapirer og hvad jeg har fået besked på fra mine adoptivforældre, er jeg blevet afleveret anonymt på et børnehjem. 

Ifølge cirkaberegningerne har jeg formentlig været ved min biologiske mor de første 9 måneder af min levetid og var efterfølgende 9 måneder på børnehjem indtil jeg blev adopteret af en dansk familie. 

Egentlig har jeg altid tænkt at min biologiske familie ikke betød noget, da jeg valgte at tro på og leve med at den beslutning min biologiske mor tog, om anbringelse på et børnehjem, var for at give mig de bedste vilkår og en god fremtid. Men det er som om at jeg alligevel ind i mellem bliver konfronteret med en følelse af at jeg mangler det svar, som sikkert rigtig mange adoptivbørn gør, på hvad den helt præcise grund er til at jeg blev afleveret på et børnehjem. Udover det kommer der også ind i mellem nogle tanker og spørgsmål om jeg er fuldblods og om jeg kan identificere mig selv med min biologiske familie. 

Jeg har aldrig haft lyst til at skulle melde mig til fx sporløs, da det vil være alt for grænseoverskridende for mig. Men jeg har da ind i mellem tænkt om jeg har overhovedet har en chance for at finde noget biologisk - jeg har jo virkelig INTET at spore med. Kun det børnehjem jeg har været på. 

Jeg har også sommetider savnet at tale med nogle der har været/er i samme situation som mig, men jeg har aldrig mødt eller talt med nogen adoptionsbørn som jeg har været så tæt med at jeg kunne dele stort og småt. 

Tak, hvis du læste med så langt - det blev lidt rodet og jeg er ikke helt sikker på hvad jeg egentlig vil med min indlæg. Men giv gerne et input, del din historie eller noget helt andet.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. oktober 2021

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen

Jeg har ikke selv nogle erfaringer med adoption, men kan godt sætte mig ind i din nysgerrighed omkring dit ophav. 

Hvad med at få foretaget en dna-test og dermed få dine data ind i det store internationale register? Måske en dag, der så dukker noget op der. Lad skæbnen råde så at sige. 

Nu skriver du ikke, hvilket land, du oprindelig kommer fra, men måske du kan finde et netværk i Danmark med andre, der er adopteret fra det land. At tale med ligesindede kan måske give dig en ro omkring det. 

Anmeld Citér

11. oktober 2021

Anonym trådstarter

Aalborgtøsen skriver:

Jeg har ikke selv nogle erfaringer med adoption, men kan godt sætte mig ind i din nysgerrighed omkring dit ophav. 

Hvad med at få foretaget en dna-test og dermed få dine data ind i det store internationale register? Måske en dag, der så dukker noget op der. Lad skæbnen råde så at sige. 

Nu skriver du ikke, hvilket land, du oprindelig kommer fra, men måske du kan finde et netværk i Danmark med andre, der er adopteret fra det land. At tale med ligesindede kan måske give dig en ro omkring det. 

Tak for dit svar

Jeg har engang prøvet sådan en DNA-test, hvor jeg så kunne logge ind og hvis der kom et DNA-match, ville jeg blive kontaktet. Jeg har dog intet hørt, men det er der nok heller ikke så vildt store chancer for.Det er en del år siden nu. Jeg har læst at der har været en del kritik omkring det firma der står bag, men om det er sandt eller ej, aner jeg ikke. 

Anmeld Citér

11. oktober 2021

Niviaq

Min mand er adopteret - han kender godt sit ophav, men vi snakker også ofte om den biologiske familie, og hvordan det påvirker ham.

Jeg ved der findes netværk for adopterede - jeg har bl.a. en veninde, der står for sådan et - måske der findes noget lignende i dit lokalområde?

Anmeld Citér

11. oktober 2021

AnoMor

Anonym skriver:

Tak for dit svar

Jeg har engang prøvet sådan en DNA-test, hvor jeg så kunne logge ind og hvis der kom et DNA-match, ville jeg blive kontaktet. Jeg har dog intet hørt, men det er der nok heller ikke så vildt store chancer for.Det er en del år siden nu. Jeg har læst at der har været en del kritik omkring det firma der står bag, men om det er sandt eller ej, aner jeg ikke. 

Jeg har fået lavet DNA test gennem MyHeritage. Fik en fyldestgørende beskrivelse af hvor i verden jeg starte fra i %. Og hver gange ugentlig får jeg mails om dna matches. 

Jeg kan ikk sætte noget kritik på. Jeg fik det foretaget af nysgerrighed. Ikke fordi jeg skulle bruge det til noget. 

Anmeld Citér

11. oktober 2021

Anonym trådstarter

AnoMor skriver:

Jeg har fået lavet DNA test gennem MyHeritage. Fik en fyldestgørende beskrivelse af hvor i verden jeg starte fra i %. Og hver gange ugentlig får jeg mails om dna matches. 

Jeg kan ikk sætte noget kritik på. Jeg fik det foretaget af nysgerrighed. Ikke fordi jeg skulle bruge det til noget. 

Hold da op. Det er samme sted jeg har haft prøvet igennem og har intet hørt eller fået svar på. Hverken om hvor mange % af det ene eller det andet.

Måske jeg skal give det et skud igen. Blev bare lidt træt af det og tænkte om det var sådan lidt opreklameret. 

Anmeld Citér

11. oktober 2021

AnoMor

Anonym skriver:

Hold da op. Det er samme sted jeg har haft prøvet igennem og har intet hørt eller fået svar på. Hverken om hvor mange % af det ene eller det andet.

Måske jeg skal give det et skud igen. Blev bare lidt træt af det og tænkte om det var sådan lidt opreklameret. 

Okay det var underligt. Det er et halv års tid siden jeg lavede den og ventede i 7 uger på resultatet mener jeg. Og ja som sagt så får jeg løbende matches på mail. 

Anmeld Citér

13. november 2021

Anonym

Jeg er ikke selv adopteret, men har hørt om folk, der har fundet deres biologiske familie via 23andMe. Måske det er et forsøg værd

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.