Selvhjulpen 3 år 2 mdr

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

557 visninger
9 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
3. oktober 2021

Anonym trådstarter

Gode råd til at træne og øve med sit barn med at blive selvhjulpent? Min datter bliver meget frustreret når hun skal prøve selv, og giver hurtigt op. Børnehaven har det som et fokus område at hun skal blive mere selvhjulpen.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. oktober 2021

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Er det ikke bare at have tålmodighed

Hvis man skal ud af døren til en bestemt tid, så giv hende 30 min (eller hvor stædig hun nu er) til at tage overtøj på. Osv. Altså tid og tålmodighed

Anmeld Citér

3. oktober 2021

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Jeg tror at en del af finten (ud over tid og tålmodighed) er at tænke det ind naturligt og ikke som “træning”. Generelt undlade at gøre ting for dem, de selv kan: Rydde op, tage tøj på, hjælpe med at dække bordet, bære ud efter sig, hjælpe med vasketøj, tage sko på, hælde havregryn op... lad dem hjælpe til med alt derhjemme og hav god tid, så kommer det såmænd ... 

Anmeld Citér

4. oktober 2021

Anonym

Min datter på 3 år og 4 måneder bliver decideret hidsig, når noget ikke lykkedes, og har uendeligt lav tålmodighed, og har været sådan hele sidst liv; Helt fra gaflen ikke ville fange avocadoen

Nogle gange tror jeg altså også, det handler om personlighed. Hos os hjælper det meget, at gøre ting til en konkurrence: hvem får først strømper på, hvem får først jakken af, hvem kan først rydde sin stak legesager op.

Anmeld Citér

4. oktober 2021

Dorthe1986

Jeg har tit brugt den der med "Jeg tror simpelthen ikke på at du selv kan tage din bluse/jakke/flyverdragt på helt selv", sagt med overdreven stemme og resultatet var hver gang, at de grinende skyndte at tage det på, hvortil responsen fra mig selvfølgelig var "hold da op, kan du virkelig det, hvor er det godt". Eller gøre det til en konkurrence, som en anden skriver. 

Anmeld Citér

4. oktober 2021

Tinstin

Hej.

Jeg vil også lige give mit besyv med.

Min søn kunne også tit være helt hjælpeløs i den alder. Han kunne godt finde ud af det med tøj og oprydning, men han ville bare ikke.

Jeg ville også så gerne have, at han gjorde det selv, når nu han kunne, men efterhånden fandt jeg ud af, at selvom han kunne praktisk, kunne han ikke mentalt - hvis det giver mening...

Jeg stoppede simpelthen med at bede ham gøre det og spurgte, om han ville have hjælp til tøj etc. Det ville han næsten altid og så hjalp vi hinanden og hyggesnakkede. Intet pres.

Jeg tror, det var det rigtige - nu er han 4 og kan alt selv og gør det med glæde og stolthed og ofte på eget initiativ.

De er jo stadig små, når de er 3 år og 2 måneder...

Anmeld Citér

4. oktober 2021

Anonym trådstarter

Tinstin skriver:

Hej.

Jeg vil også lige give mit besyv med.

Min søn kunne også tit være helt hjælpeløs i den alder. Han kunne godt finde ud af det med tøj og oprydning, men han ville bare ikke.

Jeg ville også så gerne have, at han gjorde det selv, når nu han kunne, men efterhånden fandt jeg ud af, at selvom han kunne praktisk, kunne han ikke mentalt - hvis det giver mening...

Jeg stoppede simpelthen med at bede ham gøre det og spurgte, om han ville have hjælp til tøj etc. Det ville han næsten altid og så hjalp vi hinanden og hyggesnakkede. Intet pres.

Jeg tror, det var det rigtige - nu er han 4 og kan alt selv og gør det med glæde og stolthed og ofte på eget initiativ.

De er jo stadig små, når de er 3 år og 2 måneder...

Ja, det er jo lige det. Tror heller ikke mentalt hun er klar til det. Men vi gør det sammen, tager tøj på og jeg hjælper hende selvfølgelig  Det er meget hyggeligt..

Jeg har bare læst inde i forældreportalen at de har fokus på at få hende mere selvhjulpen. Jeg håber da at de tager det i hendes tempo, for det skal jo være sjovt og rart for hende.

Og personalet har komme med gode råd til hvordan vi kan hjælpe med at gøre hende selvhjulpen i forhold til at tage tøj af og på.

Anmeld Citér

4. oktober 2021

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster

Min ældste var ret tidligt meget selvhjulpen, men havde en periode hvor hun gik lidt tilbage og intet magtede at gøre selv. Det var ikke fordi hun ikke havde færdighedderne, men hun havde simpelthen ikke overskuddet til det. Det gik over igen, og hun begyndte efter et par måneder at være med på at gøre ting igen.
Hun er 7 år nu og kan jo rigtig meget selv, men vil stadig gerne have hjælp en gang imellem. 

Der ligger også en omsorg i at få hjælp til ting man godt kan. Ja min datter kan sagtens selv smørre en rugbrødsmad når hun er sulten, men hun bliver ekstra glad hvis jeg gør det. 
Ligesom jeg sagtens selv kan lave mad og rydde op i køkkenet hverdag, men nej hvor bliver jeg glad hvis nogen gør det for mig!

Det er okay at have brug for den ekstra omsorg i perioder. Din datter skal nok begynde at kunne ting selv igen.

Anmeld Citér

4. oktober 2021

Spunkdenanden

Min datter er også præcis 3 år og 2 måneder. Og på trods af at hun har været selvhjulpen siden hun kom i børnehave som 2 år og 10 måneder, så har hun også dage, hvor lynlåsen driller og hun bliver frustreret og ber om hjælp. Eller støvlen ikke rigtig vil på. Her har vi altid rost for de små ting, at benet kom rigtig i buksen (trods buksen måske vendte forkert), at hun er så sej at hun selv kan tage jakke på, og at vi gerne vil hjælpe hende, hvis hun har brug for det, eks med lynlåsen. 

Vi har fået afvide at det er tidligt, at vores er så selvhjulpen som hun er, så jeg tænker bare i skal tage det i jeres datters tempo, og så ellers rose for de små ting, altså at man trods regnbukser vender forkert, selv er kommet i den:-)

Anmeld Citér

4. oktober 2021

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Ps: Et lille fif som fungerer super her ... jeg retter ikke særlig ofte mine unger når de gør noget selvstændigt - så om bukserne kommer på bagvendt eller om bordet dækkes med skeer i stedet for gafler er ikke så afgørende (med mindre det reelt gør en forskel)... små succeser er det vi går efter, ikke perfektion  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.