Erfaringer ivf

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.714 visninger
13 svar
6 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
29. september 2021

Anonym trådstarter

Vi skal så småt i gang med IVF behandling. Jeg er nysgerrig på jeres erfaringer? Min mand har topkvalitet sæd og jeg har fri passage, fine blodprøver og de kunne se på scanning i dag, at jeg har haft ægløsning (én deform ægblære, blandt en masse fine), så vi er uforklarligt ikke blevet gravide med nr. 2. Den forhåbentligt kommende storesøster kom relativt hurtigt, så det er kommet bag på os, at det skulle være så svært at lave nr. 2.

Mine nysgerrige spørgsmål er:
1) Hvor mange æg har i typisk fået taget ud?
2) Gjorde sprøjterne og æg-udtagningen ondt?
3) Hvor mange bliver befrugtet af disse æg?
4) Hvor mange bliver faktisk til fine æg, der kan lægges op?
5) Hvor mange fik i på frys?
6) Hvor lang tid tog det jer at blive gravide (eller ikke foreløbigt)?
7) Er der noget i ville ønske, i havde gjort/vidst fra start? Gode råd og erfaringer?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. september 2021

Anonym

Vi har fået hjælp til begge vores børn. Vi var igennem utallige IUI’ere som ikke virkede. Det første IVF forsøg gav os begge vores børn. 

Har fået taget æg ud en gang. I alt 28 æg. Vi fik at vide med det samme, at jeg var i høj risiko for overstimulering (væskesamlinger) og derfor ville alle æg, som var i god nok kvalitet blive frosset ned. 

Jeg er ikke og bliver heller aldrig glad for nåle. Selve sprøjterne gjorde ikke ondt, men jeg kunne ikke stikke mig selv. Min mand gjorde det.

Selve ægudtagningen gjorde rigtig ondt på min højre æggestok. Jeg kunne intet mærke på den venstre æggestok. 

Jeg havde rigtig ondt en uges tid efter, men jeg blev også overstimuleret, og fik suget væsken ud. 

16 æg blev befrugtet, men kun 4 ud af 28 var gode nok til frys. 

Hvis ikke alle æg skulle på frys, havde der været 3 til oplægning. 

4 ud af 28 

5,5 år med den første. Jeg fik lagt fryseæg op i cyklussen efter i min naturlige cyklus. Dvs jeg kun skulle scannes 1 gang og have ægløsningssprøjte forud for ægoplægning. 

3 cyklusser med den anden. Det var det tredje og sidste æg på frys der blev til lillebror. 

7) Er der noget i ville ønske, i havde gjort/vidst fra start? Gode råd og erfaringer?

- Lade være med at slå dig selv oveni hovedet, hvis det ikke lykkes første gang 

- Sige nej til ting du ikke kan overskue, hvis du bliver meget påvirket af hormonerne 

Held og Lykke

Anmeld Citér

29. september 2021

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Vi har fået hjælp til begge vores børn. Vi var igennem utallige IUI’ere som ikke virkede. Det første IVF forsøg gav os begge vores børn. 

Har fået taget æg ud en gang. I alt 28 æg. Vi fik at vide med det samme, at jeg var i høj risiko for overstimulering (væskesamlinger) og derfor ville alle æg, som var i god nok kvalitet blive frosset ned. 

Jeg er ikke og bliver heller aldrig glad for nåle. Selve sprøjterne gjorde ikke ondt, men jeg kunne ikke stikke mig selv. Min mand gjorde det.

Selve ægudtagningen gjorde rigtig ondt på min højre æggestok. Jeg kunne intet mærke på den venstre æggestok. 

Jeg havde rigtig ondt en uges tid efter, men jeg blev også overstimuleret, og fik suget væsken ud. 

16 æg blev befrugtet, men kun 4 ud af 28 var gode nok til frys. 

Hvis ikke alle æg skulle på frys, havde der været 3 til oplægning. 

4 ud af 28 

5,5 år med den første. Jeg fik lagt fryseæg op i cyklussen efter i min naturlige cyklus. Dvs jeg kun skulle scannes 1 gang og have ægløsningssprøjte forud for ægoplægning. 

3 cyklusser med den anden. Det var det tredje og sidste æg på frys der blev til lillebror. 

- Lade være med at slå dig selv oveni hovedet, hvis det ikke lykkes første gang 

- Sige nej til ting du ikke kan overskue, hvis du bliver meget påvirket af hormonerne 

Held og Lykke

Hold da op, det var mange æg, og godt nok mange, der ikke var gode nok efter befrugtning? Var der nogen særlig grund til det?

Jeg er ikke helt sikker på, jeg forstår - fordi du var overstimuleret, så fik du ikke lagt et æg tilbage med det samme? Er det rigtigt forstået?

Anmeld Citér

29. september 2021

Ønskebaby1987

Profilbillede for Ønskebaby1987

Vi har en datter lavet gennem ICSI og en søn på vej (uge 34). Min datter lykkedes i første forsøg, men vores søn var jeg igennem to ægudtagninger.

1. forsøg (datter), fik jeg taget 7 æg ud.

1. forsøg (søn), fik jeg taget 12 æg ud.

2. forsøg (søn) fik jeg taget 15 æg ud.

Det skal siges jeg er max pylret når det kommer til nåle.
Gonal F, som jeg fik, gør ikke ondt. Orgalutran som skal hæmme at du får spontan ægløsning gør lidt nas, nålen virker sløv.

Ægudtagningen gør ondt ja, men undervejs kan de hele tiden give mere smertestillende + du får beroligende, så man bliver lidt mere ligeglad. Orkede ikke engang stat følge med på skærmen, hvor de viser de æg der bliver taget ud.

1. forsøg (datter) 6/7 æg befrugtet.

1. forsøg (søn) 1/12 æg befrugtet.

2. forsøg (søn) 9/15 æg befrugtet.

1. forsøg (datter) 1 blastocyst som blev til min datter.

1. forsøg (søn) 1 3-dags æg, ingen graviditet

2. forsøg (søn) 4 blastocyster. En til oplægning, ingen graviditet. 3 æg på frys. Det første fryseæg er jeg gravid med nu. Så stadig  2 på frys.

Se tidligere svar.

Med datter ét forsøg ICSI. Med søn var vi i behandling gennem et halvt år, med pause mellem de to forsøg, hvor min mand var på vitaminkur.

Anmeld Citér

29. september 2021

Anonym

Vi skal så småt i gang med IVF behandling. Jeg er nysgerrig på jeres erfaringer? Min mand har topkvalitet sæd og jeg har fri passage, fine blodprøver og de kunne se på scanning i dag, at jeg har haft ægløsning (én deform ægblære, blandt en masse fine), så vi er uforklarligt ikke blevet gravide med nr. 2. Den forhåbentligt kommende storesøster kom relativt hurtigt, så det er kommet bag på os, at det skulle være så svært at lave nr. 2.

Her havde manden nedsat sædkvalitet, jeg fejler ingenting. Vi er begge unge og havde ingen fælles børn eller før opnået graviditet. 

Jeg fik taget omkring 10 æg ud, 9 blev befrugtet via icsi, 5 udviklede sig til blastroer, 1 blev lagt retur og de 4 sidste kom på frys. 

Selve stikket af sprøjterne gjorde ikke ondt, men nogle af de præparater jeg fik, føltes ganske kort som at blive stukket af en bi. Men ikke noget der ikke er til at holde ud. 

Ægudtagningen gjorde lidt ondt, men det var en okay oplevelse alligevel. Jeg var smertefri og retur på arbejde dagen efter. 

Jeg blev gravid i første oplægning i samme cyklus som ægudtagningen. Jeg fødte et sundt og rask barn for halvandet år siden. 

Jeg er siden hen blevet gravid i første forsøg med fryseæg også, graviditeten er jeg pt halvvejs med. 

Jeg følte mig godt klædt på til behandling, via intromødet med andre par inden opstart. Jeg tror umildbart ikke der er noget jeg ville have vidst som jeg ikke fik at vide inden. Men nu har jeg også kun været i alt to forsøg igennem, måske havde jeg set anerledes på det, hvis vi havde været igennem mange mislykkede forsøg. 

Mit bedste råd er klart at I skal være gode til at snakke sammen, dele jeres tanker osv. det kan være hardcore. 
Her var det manden der stak mig, og det var virkelig et godt valg, så følte vi os begge som en del af behandlingen

Held og lykke!

Anmeld Citér

29. september 2021

Anonym

Hold da op, det var mange æg, og godt nok mange, der ikke var gode nok efter befrugtning? Var der nogen særlig grund til det?

Jeg er ikke helt sikker på, jeg forstår - fordi du var overstimuleret, så fik du ikke lagt et æg tilbage med det samme? Er det rigtigt forstået?

Vi fik bare at vide, at kvaliteten af mine æg egentlig var ok. Jeg danner bare mange ægblærer, og der flere af ægblærerne, hvor der var mere end et æg. Det var så ikke alle æggene, der var blevet store nok.

Det er rigtig forstået, at jeg ikke fik lagt æg op med det samme fordi jeg var i risiko for overstimulering. Nogle dage efter blev jeg så overstimuleret.  

Anmeld Citér

29. september 2021

Anonym trådstarter

Ønskebaby1987 skriver:

Vi har en datter lavet gennem ICSI og en søn på vej (uge 34). Min datter lykkedes i første forsøg, men vores søn var jeg igennem to ægudtagninger.

1. forsøg (datter), fik jeg taget 7 æg ud.

1. forsøg (søn), fik jeg taget 12 æg ud.

2. forsøg (søn) fik jeg taget 15 æg ud.

Det skal siges jeg er max pylret når det kommer til nåle.
Gonal F, som jeg fik, gør ikke ondt. Orgalutran som skal hæmme at du får spontan ægløsning gør lidt nas, nålen virker sløv.

Ægudtagningen gør ondt ja, men undervejs kan de hele tiden give mere smertestillende + du får beroligende, så man bliver lidt mere ligeglad. Orkede ikke engang stat følge med på skærmen, hvor de viser de æg der bliver taget ud.

1. forsøg (datter) 6/7 æg befrugtet.

1. forsøg (søn) 1/12 æg befrugtet.

2. forsøg (søn) 9/15 æg befrugtet.

1. forsøg (datter) 1 blastocyst som blev til min datter.

1. forsøg (søn) 1 3-dags æg, ingen graviditet

2. forsøg (søn) 4 blastocyster. En til oplægning, ingen graviditet. 3 æg på frys. Det første fryseæg er jeg gravid med nu. Så stadig  2 på frys.

Se tidligere svar.

Med datter ét forsøg ICSI. Med søn var vi i behandling gennem et halvt år, med pause mellem de to forsøg, hvor min mand var på vitaminkur.

Tankevækkende, at der er størst udbytte ved de to udtagninger, hvor du har fået børn :O Og så lidt held, hvor der var mange æg. Gad vide, om det er normalt.

Anmeld Citér

29. september 2021

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Her havde manden nedsat sædkvalitet, jeg fejler ingenting. Vi er begge unge og havde ingen fælles børn eller før opnået graviditet. 

Jeg fik taget omkring 10 æg ud, 9 blev befrugtet via icsi, 5 udviklede sig til blastroer, 1 blev lagt retur og de 4 sidste kom på frys. 

Selve stikket af sprøjterne gjorde ikke ondt, men nogle af de præparater jeg fik, føltes ganske kort som at blive stukket af en bi. Men ikke noget der ikke er til at holde ud. 

Ægudtagningen gjorde lidt ondt, men det var en okay oplevelse alligevel. Jeg var smertefri og retur på arbejde dagen efter. 

Jeg blev gravid i første oplægning i samme cyklus som ægudtagningen. Jeg fødte et sundt og rask barn for halvandet år siden. 

Jeg er siden hen blevet gravid i første forsøg med fryseæg også, graviditeten er jeg pt halvvejs med. 

Jeg følte mig godt klædt på til behandling, via intromødet med andre par inden opstart. Jeg tror umildbart ikke der er noget jeg ville have vidst som jeg ikke fik at vide inden. Men nu har jeg også kun været i alt to forsøg igennem, måske havde jeg set anerledes på det, hvis vi havde været igennem mange mislykkede forsøg. 

Mit bedste råd er klart at I skal være gode til at snakke sammen, dele jeres tanker osv. det kan være hardcore. 
Her var det manden der stak mig, og det var virkelig et godt valg, så følte vi os begge som en del af behandlingen

Held og lykke!

Hvor lyder det godt, at du kun skulle igennem 2 tilbagelægninger. Det er jo drømmescenariet

Anmeld Citér

29. september 2021

Anonym

Anonym skriver:

1)Jeg har været igennem to ægudtagninger. Første gang fik jeg 20 æg ud, anden gang 18 æg

2) Man vænner sig til sprøjterne, men orgalutran er en bitch Tyk og sløv nål. Men det er jo heldigvis normalt få dage man skal tage den. Første gang fik jeg beroligende medicin, men blev så ør at jeg syntes det var meget ubehageligt. Anden gang gjorde jeg det uden og altså kun med lokalbedøvelse. For mig gik det helt uden smerter, men det er forskelligt hvad folk mærker 

3) Første gang blev de fleste befrugtede, men med tre kerner og derfor ikke levedygtige. Er enkelt overlevede en dag ekstra men ikke godt nok til oplægning. Anden gang lavet om til icsi og her gik det meget bedre. Mener der var 10 der udviklede sig

4) Første gang 0 til oplægning, anden gang 4 blastocyster, som er det eneste de dyrker til på 'min' klinik.  Det ene blev til lillebror i første oplægning

5) 3 til frys

6) Det tog 2,5 år. Først et år hjemme, så 7 omgange iui, 1 ivf og 1 icsi. 

7) Jeg ville gerne have vidst at det kom til at tage flere år, men det er der jo ingen der kan fortælle på forhånd

Anmeld Citér

29. september 2021

Ønskebaby1987

Profilbillede for Ønskebaby1987
Anonym skriver:

Tankevækkende, at der er størst udbytte ved de to udtagninger, hvor du har fået børn :O Og så lidt held, hvor der var mange æg. Gad vide, om det er normalt.

Jeg tror forskellen bunder i at vores nr. 1 er lavet i det offentlige, og de er lidt mere forsigtige (er vores opfattelse) med dosis af hormon. Barn nr. 2 er lavet i det private, og de skruede lidt mere op for dosis

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.