Kort luteal fase

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.486 visninger
10 svar
4 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
15. september 2021

Mortil_2

Profilbillede for Mortil_2

Min sidste luteal fase var på 10 dage hvilket jeg kan forstå er ret kort...?

Jeg har tænkt lidt over hvad der vil ske hvis ægget bliver befrugtet. Jeg kan læse at hcg produceres fra 9 dage efter befrugtningen, men det vil så betyde at mens skulle komme allerede dagen efter der begynder at blive produceret hcg. Så hcg vil være meget lavt ved mens start. Jeg begynder derudover at pletblødte 2-3 dage inden mens, altså 8 dage efter evt befrugtning 

Min bekymring ligger på om kroppen overhovedet når at opdage en evt graviditet eller om ægget bare skylles ud hvis hcg er så lavt ved mens start?

Er der noget med kort luteal fase der har været gravide og kan fortælle hvordan det var for jer? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. september 2021

Esj

Profilbillede for Esj

Ved ikke om min er disideret kort. Men lang er den ihvertfald ikke, den er Ca 11-12 dage. Og jeg har aldrig haft problemer med at blive gravid

Men kan sagtens forstå din bekymring 8-10 dage er vist lige kort nok / eller på nippen til at man evt kunne mistænke dette som evt problematik, hvis der vel og mærket ikke opnås graviditet inden for et års tid  

Anmeld Citér

15. september 2021

tutti

Kroppe er forskellige og for nogle er der bare en kortere luteal fase. Jeg har selv en forholdsvis kort fase på ca. 8 dage. Jeg har dog ikke haft noget besvær med at blive (hurtigt) gravid, tværtimod. Men inden jeg blev gravid, hvor jeg fandt ud af at min mens kom ret hurtigt efter ægløsning (i hvert fald ift. gennemsnittet), så tænkte jeg da også de samme tanker som dig! Netop om ægget kunne nå at sætte sig fast før slimhinden afstødes. Men heldigvis viste det sig ikke at være noget problem.

Hvis du dog oplever at have fanget ægløsning spot on gang på gang, og hvis du f.eks. har gentagende bioer, så kan du selvfølgelig tage en snak med din læge. Måske noget supplement af progesteron eller lign. vil kunne hjælpe - men det er udelukkende HVIS de finder ud af, at ovenstående KAN have en indvirkning. For langt de fleste hører jeg, at det ikke er en udfordring.

Hvor lang tid har du været i gang og tester du for ægløsning?

Anmeld Citér

15. september 2021

Altea

10 dage er ikke kritisk kort - ægget begynder at hatche i livmoderen ca 6 dage efter æl, og starter dannelsen af hcg dér. Jeg tænker ikke man normalvis vil give progesteron ved 10 dage, medmindre der opleves problemer. Det er “indenfor normalen” 10-16 dage, selvom flertallet måske ligger på 13-15 dage.

Anmeld Citér

15. september 2021

Mortil_2

Mange tak for jeres svar, det beroliger mig virkelig. Har tænkt rigtig mange tanker om den luteal fase efter jeg læste at den ikke måtte være for kort

Jeg tracker min ægløsning og jeg tror det er ret stabil. Jeg har dog haft lidt svært ved at bestemme cyklus længe da jeg har de har pletblødninger inden mens hvilket gør det svært at bestemme hvilken dag mens starter. Så jeg er også lidt bange for at den kan være endnu kortere. Jeg har ikke tjekket for graviditet men har bare ventet på mens, så jeg ved ikke om jeg har haft bio'er

Vi har kun prøvet i 3 måneder og den første måned er jeg ret sikker på at vi missede æl. Så det er jo ikke længe, men man kan ikke lade være med at være lidt utålmodig

Anmeld Citér

15. september 2021

Mortil_2

tutti skriver:

Kroppe er forskellige og for nogle er der bare en kortere luteal fase. Jeg har selv en forholdsvis kort fase på ca. 8 dage. Jeg har dog ikke haft noget besvær med at blive (hurtigt) gravid, tværtimod. Men inden jeg blev gravid, hvor jeg fandt ud af at min mens kom ret hurtigt efter ægløsning (i hvert fald ift. gennemsnittet), så tænkte jeg da også de samme tanker som dig! Netop om ægget kunne nå at sætte sig fast før slimhinden afstødes. Men heldigvis viste det sig ikke at være noget problem.

Hvis du dog oplever at have fanget ægløsning spot on gang på gang, og hvis du f.eks. har gentagende bioer, så kan du selvfølgelig tage en snak med din læge. Måske noget supplement af progesteron eller lign. vil kunne hjælpe - men det er udelukkende HVIS de finder ud af, at ovenstående KAN have en indvirkning. For langt de fleste hører jeg, at det ikke er en udfordring.

Hvor lang tid har du været i gang og tester du for ægløsning?

Hvordan var det så da du blev gravid, pletblødte du så i starten eller udeblev mens fuldstændigt?

Anmeld Citér

15. september 2021

tutti

Mortil_en skriver:

Hvordan var det så da du blev gravid, pletblødte du så i starten eller udeblev mens fuldstændigt?

Jeg havde først en bio, hvor jeg pletblødte i dagene op til mens (og troede faktisk det var mens, fordi det udviklede sig til frisk blod), men måske der allerede var noget "galt" her. 

Måneden efter fik jeg det samme: pletblødninger ca. 6 dage efter ægløsning, men det var super svagt. Først lidt rosa og så bare lysebrunt. Det varede ca. 3 dage og har så været en implantationsblødning. Det var også det, jeg havde måneden før, som så udviklede sig til en bio en uges tid efter.

Anmeld Citér

15. september 2021

Mortil_2

tutti skriver:

Jeg havde først en bio, hvor jeg pletblødte i dagene op til mens (og troede faktisk det var mens, fordi det udviklede sig til frisk blod), men måske der allerede var noget "galt" her. 

Måneden efter fik jeg det samme: pletblødninger ca. 6 dage efter ægløsning, men det var super svagt. Først lidt rosa og så bare lysebrunt. Det varede ca. 3 dage og har så været en implantationsblødning. Det var også det, jeg havde måneden før, som så udviklede sig til en bio en uges tid efter.

Tak for svar det er rart at vide at det kan lykkes selvom man pletbløder ret kort tid efter ægløsning. Håber snart der sker noget

Anmeld Citér

17. september 2021

Anonym2300

Jeg har en på 8-9 dage og blev gravid efter 3,5 måned. Så tror ikke altid det spiller en rolle. Jeg tog den måned jeg blev gravid noget naturmedicin, der skulle hjælp på kort lutealfase. Det hjalp tilsyneladende rigtig godt  Så måske det var en mulighed, selvom jeg ikke selv altid tror på den slags.

Anmeld Citér

17. september 2021

SILPO

Anonym2300 skriver:

Jeg har en på 8-9 dage og blev gravid efter 3,5 måned. Så tror ikke altid det spiller en rolle. Jeg tog den måned jeg blev gravid noget naturmedicin, der skulle hjælp på kort lutealfase. Det hjalp tilsyneladende rigtig godt  Så måske det var en mulighed, selvom jeg ikke selv altid tror på den slags.

Hvad var det for noget medicin? ☺️

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.