At bruge tiden konstruktivt - må jeg bede om råd?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.662 visninger
9 svar
16 synes godt om
5. september 2021

Less is more

Profilbillede for Less is more

Kære jer

Jeg vil gerne bede om råd. Situationen er den, at jeg ikke føler, at jeg får brugt tiden ordentligt sammen med min dreng på fire år.

Jeg har min dreng fredag - mandag morgen i lige weekender og onsdag-fredag morgen i ulige uger, men når jeg ikke har ham, savner jeg ham rigtig, rigtig meget.

Hans mor og jeg har et godt samarbejde, så jeg får ham ligeledes at se på Messenger, når jeg ikke har ham, men jeg savner at holde om ham, at kysse ham og alt det man kan gøre, når man er sammen.

I denne uge har jeg hentet ham efter arbejde i børnehave onsdag og torsdag og faktum er, at jeg føler, at jeg har svigtet både ham og mig selv. Vi har begge været ret trætte, da jeg har hentet ham og er kørt direkte hjem og har spist boller og set fjernsyn.

Dette er selvfølgelig også hyggeligt, men jeg savner den tætte kontakt/relation, som vi har når vi fx tager ud og går i skoven,  tager i zoologisk have eller i Hermans Hule, som stedet hedder.

Min dreng er så træt, når jeg henter ham og spørger meget bedende, om vi ikke bare kan køre hjem, da han virkelig er træt, hvilket jeg så har gjort - bla fordi jeg selv er træt

Men, jeg føler, at det jeg gør er svigt. Mit afsavn bliver ikke rigtig dækket, når vi er sammen og der går meget fjernsyn og Gurli Gris i den, hvilket ikke er optimalt, da vi jo egentlig ikke er sammen og jeg føler mig som Verdens dårligste far, når jeg afleverer ham - fordi min oplevelse er, at vi ikke har haft den optimale og nødvendige glæde af hinanden.

Må jeg spørge jer, hvad I gør, når I henter jeres børn efter arbejde. Hvordan er I sammen med jeres børn, som giver en god interaktion og giver både barn og voksen en følelse af at være sammen?

I weekenden går det som regel godt, da vi begge har overskuddet, så det er hverdagen, jeg gerne vil bede om råd til.

Tak for svar

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. september 2021

Carina:-)

Her arbejder vi virkelig meget i perioder - så når der er få timer til samvær ..prioterer vi bare at være sammen.

Sammen tæt i sofaen- hvor vi ser noget sammen,  snakker om hvordan dagen er gået .osv.

Bestiller mad udefra , og er bare sammen.

Det du giver din dreng ved bare at være sammen uden forstyrrende elementer fra fx larm i zoo og Hermans hule - kan ikke erstattes ved at drøne rundt til forskellige aktiviteter, når I begge allerhelst bare vil være sammen uden alt muligt gejl.

Så du gør det godt ! 

Alt det med zoo osv er også fedt , men samvær hvor man bare siddet tæt og krammer lidt - er allervigtigst.  

Anmeld Citér

5. september 2021

Frizzy

Ærligt svar ... mine børn har også været død trætte fra børnehave og nu skole og GFO. Tidligere var det hygge med boller og gurlig gris. Nu er det lektier og så mad og måske en aften gåtur eller fodboldspil i haven før puttetid. 
Du har dårlig samvittighed fordi du har din dreng mindre en ikke deleforældre. Men jeg slæber heller ikke min søn i zoo på en hverdag - hvem gør det  for øvrigt. 
Det lyder som en helt normal eftermiddag /aften. Måske kan du arbejde over de dage du ikke har ham og så hente tidligere kl 14 ..? Så er jeres energi højere. 
Væk med den dårlige samvittighed - din søn har jo tydeligvis behov for at slappe af. Og hent tidligere og minimer arbejdet de dage du ikke har ham. 

Anmeld Citér

5. september 2021

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Bare det at du skriver så fine og varme refleksioner i dit indlæg, giver mig grund til at tro, at du er fuldt ud tilstrækkelig i det du gør.

Børn må gerne lave ingenting. Nærvær og ro derhjemme, gerne i nattøj, har ingen skade af. Spring over hvor alle gærde er lavest, når I er trætte - rugbrødsmadder og rester fra fryseren er også en slags aftensmad Hvis du savner mere kontakt end hvad fjernsynet giver (det forstår jeg godt), så sluk det og læs bøger sammen i sengen, læg et puslespil, lav en perlesplade, byg verdens sejeste robot i lego... det er lige meget og niveauet behøver slet ikke at indeholde ret meget aktivitet. Bare du er der - smid også din egen mobil og tablet langt væk - Du er i dig selv rigeligt for, hvad dit barn har brug for - de færreste børn idag mangler aktivitet på programmet

Anmeld Citér

5. september 2021

nemisis

Profilbillede for nemisis

Jeg tænker også drop skærmen og find en anden rolig aktivitet sammen. byg en hule og spis bollen derinde, byg med Lego, Tegn en tegning af hvad i bedst kan lide at lave sammen, gå en tur med hinanden i hånden og leg en leg hvor man skal gætte hvad den anden har set, find ting i naturen og tag billeder af dem, spil et brætspil eller lav puslespil. I kan også lytte til lydbog og putte sammen i sofaen.

Anmeld Citér

5. september 2021

CKJ

Profilbillede for CKJ

Det samme her. Børn i børnehave er totalt på arbejde i de timer de er der. 
min på 3 kan også lide Gurli på tv og bare hygge. 
nogen gange leger vi i haven, eller på gulvet. Men andre gange kan der sagtens være eftermiddag som du beskriver. Alle er trætte efter 16 herhjemme  vi er alle oppe 6.15 og der er jo fart på fra første minut

Anmeld Citér

5. september 2021

Dutelidut

Profilbillede for Dutelidut

Jeg kan også nogle gange blive lidt frustreret over hverdagen og trætheden, og hvor lidt jeg synes vi får ud af eftermiddagen og aftenen i hverdagene - og jeg er ikke engang deleforælder.

Men jeg synes, som andre, at noget malebog, tegning eller perleplader kan give en god ro på. Og så højtlæsning i stedet for tv. Vi sætter også nogle gange lydbøger på, det elsker vores børn. Og så kan man nusse med noget samtidig, bygge legoklodser eller hvad man har lyst til. Men nogle dage falder vi også i fælden, og der er tv-tid fra de kommer hjem, til vi spiser... 

Jeg synes slet ikke, det lyder som en fed ide at tage i zoo og legeland en hverdagseftermiddag. Det er også vigtigt, at man gearer ned og ikke forventer fest og farver hver eneste dag. Det lyder for mig meget stressende - både for mig og børnene hvis vi også skulle nå udflugter i de almindelige hverdage.

Anmeld Citér

6. september 2021

Perle1

Er også selv deleforældre, og kender godt til den dårlige samvittighed man kan have. Jeg har så min søn fra torsdag til søndag hver uge. Om torsdagen når sønnen er hos mig, er han ofte træt efter en lang dag i børnehave, så der er lidt skærmtid og masser af putning og kram på sofaen. Men hvis du har dårlig samvittighed og ønsker andet end skærmtid, så er der jo leg med legoklodser og man kunne bygge huler i stuen. Lydbøger eller at sidde i sengen og læse bøger sammen er også hyggeligt og stunder med god nærvær. Vi plejer at snakke om billederne i bogen. Børn må godt lave ingenting, at være i institution kræver meget af de små. En god ide er at at gøre det så nemt for dig selv, at du kan bruge din energi på jeres barn. Aftensmad kan godt være rugbrød eller rester fra fryseren  

I forhold til at skulle tage i zoo på hverdage, det er måske mere dig, der har et behov for dette. Er sikker på dit barn er mere end tilfreds og får opfyldt sine behov ved at være sammen med dig, selvom det foregår derhjemme og i rolige omgivelser. 

Anmeld Citér

7. september 2021

Less is more

Kære alle jer, der har svaret.

Tak for rigtig gode råd, alternative perspektiver og for varme ord og støtte.

Det er meget værdsat

Anmeld Citér

15. september 2021

Less is more

Carina:-) skriver:

Her arbejder vi virkelig meget i perioder - så når der er få timer til samvær ..prioterer vi bare at være sammen.

Sammen tæt i sofaen- hvor vi ser noget sammen,  snakker om hvordan dagen er gået .osv.

Bestiller mad udefra , og er bare sammen.

Det du giver din dreng ved bare at være sammen uden forstyrrende elementer fra fx larm i zoo og Hermans hule - kan ikke erstattes ved at drøne rundt til forskellige aktiviteter, når I begge allerhelst bare vil være sammen uden alt muligt gejl.

Så du gør det godt ! 

Alt det med zoo osv er også fedt , men samvær hvor man bare siddet tæt og krammer lidt - er allervigtigst.  

Tusind tak for svar ♥️��

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.