Ideer til mad til Småtspisende

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.143 visninger
10 svar
0 synes godt om
31. august 2021

Anonym trådstarter

Hej, mit barn er småtspisende. Jeg søger nogle gode madretter som er enkle og samtidigt nærende. Savner lidt afveksling

Har I nogle gode forslag?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. august 2021

Morfire

Profilbillede for Morfire

Hvor gammelt er dit barn?

Anmeld Citér

31. august 2021

Anonym trådstarter

Morfire skriver:

Hvor gammelt er dit barn?

3 år

Anmeld Citér

31. august 2021

2018mor

Anonym skriver:

Hej, mit barn er småtspisende. Jeg søger nogle gode madretter som er enkle og samtidigt nærende. Savner lidt afveksling

Har I nogle gode forslag?

Vores datter spiser heller ikke meget. Jeg laver dog alt muligt forskelligt til aftensmad, netop for at det ikke skal blive for ensformigt. Så sørger jeg så for at der altid er noget som jeg i hvertfald ved hun godt vil spise. Fx kogt broccoli, ærter, majs, kartofler, ris osv.

Anmeld Citér

31. august 2021

Anonym trådstarter

2018mor skriver:

Vores datter spiser heller ikke meget. Jeg laver dog alt muligt forskelligt til aftensmad, netop for at det ikke skal blive for ensformigt. Så sørger jeg så for at der altid er noget som jeg i hvertfald ved hun godt vil spise. Fx kogt broccoli, ærter, majs, kartofler, ris osv.

Gør vi også og jeg synes det fungerer godt med at jeg er afslappet om hans mad, og ikke er så fokuseret på hvor meget han spiser. Så længe der er mad han kan lide, og ny mad han kan smage på.

Anmeld Citér

31. august 2021

2018mor

Anonym skriver:

Gør vi også og jeg synes det fungerer godt med at jeg er afslappet om hans mad, og ikke er så fokuseret på hvor meget han spiser. Så længe der er mad han kan lide, og ny mad han kan smage på.

Det synes jeg lyder som en rigtig fornuftig tilgang. Her er vi også meget afslappede omkring det, hun spiser hvad hun spiser og så længe hun trives er det fint. Så skidt med at hun er et lille nips  

Anmeld Citér

31. august 2021

Anonym trådstarter

2018mor skriver:

Det synes jeg lyder som en rigtig fornuftig tilgang. Her er vi også meget afslappede omkring det, hun spiser hvad hun spiser og så længe hun trives er det fint. Så skidt med at hun er et lille nips  

Ja 

Anmeld Citér

1. september 2021

Nordsjælland1981

Profilbillede for Nordsjælland1981

Vores pige er også småtspisende og har altid været det. Jeg har fundet ro i, at vi sørger for, at der altid er noget, hun plejer at spise (safe-food) ved måltiderne…og hun sørger for at spise

Jeg kan anbefale at følge/læse lidt om ansvarsfordeling i forhold til mad ved  https://familiediaetisten.dk/

Vores pige trives på alle parametre…hun er blot et lille bitte nips på 2 år og godt 9 kilo

Anmeld Citér

1. september 2021

Anonym trådstarter

Nordsjælland1980 skriver:

Vores pige er også småtspisende og har altid været det. Jeg har fundet ro i, at vi sørger for, at der altid er noget, hun plejer at spise (safe-food) ved måltiderne…og hun sørger for at spise

Jeg kan anbefale at følge/læse lidt om ansvarsfordeling i forhold til mad ved  https://familiediaetisten.dk/

Vores pige trives på alle parametre…hun er blot et lille bitte nips på 2 år og godt 9 kilo

Det er jo bare dejligt for jer  Jeg kender ikke familie diætisten, men jeg vil helt klart læse op på det.  

Anmeld Citér

1. september 2021

Tinstin

Jeg har et barn, som har lidt svært ved at spise - der er meget, han ikke vil have og sådan har det altid været - så han kan også godt være lidt småtspisende. Ligesom dig tager vi det også afslappet, men fordi det er så vigtigt for mig, at han ikke bliver rigtigt kræsen og kun vil have pastaskruer og rugbrød med smør, så afveksler jeg meget. Noget af det, som jeg afveksler med, som begge mine børn på 2 og 4 godt kan lide, er:

Spinatpandekager (100 g spinat, 150 g mel, 3 æg, 3 dl mælk og så blendet + stegt.) Man kan lave det fyld, servere med gnavegrønt eller bare spise dem uden noget eller med smør.

Stegte Kikærter (kikærter stegt med enten kun olivenolie eller også med soya eller f.eks. peanutbutter)

Alt muligt gnavegrønt og ostestænger af forskellige slags ost

Mexicansk mad, hvor jeg selv spiser tacos eller tortillaer, men på børnenes tallerken er det delt op i kategorier med majs, revet ost, bønner osv. Det kan de godt lide (selvom den store er blevet interesseret i også at få det i tacoskallerne, men for den lille er det alt for uoverskueligt. Han skal have det delt op=

Pasta med brocollipesto eller ærtepesto - ALTID et hit.

Kartoffelrösti med f.eks. bagt feta eller noget andet, de kan lide.

Jeg kan også anbefale bogen Babymad fra Årstiderne - der er virkelig meget lækkert og sundt, som også er godt til en på 3 Også sådan noget mad, der er lidt mere i hapseform, som måske kan være nemmere for en småtspisende at overskue.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.