Jeg har et barn, som har lidt svært ved at spise - der er meget, han ikke vil have og sådan har det altid været - så han kan også godt være lidt småtspisende. Ligesom dig tager vi det også afslappet, men fordi det er så vigtigt for mig, at han ikke bliver rigtigt kræsen og kun vil have pastaskruer og rugbrød med smør, så afveksler jeg meget. Noget af det, som jeg afveksler med, som begge mine børn på 2 og 4 godt kan lide, er:
Spinatpandekager (100 g spinat, 150 g mel, 3 æg, 3 dl mælk og så blendet + stegt.) Man kan lave det fyld, servere med gnavegrønt eller bare spise dem uden noget eller med smør.
Stegte Kikærter (kikærter stegt med enten kun olivenolie eller også med soya eller f.eks. peanutbutter)
Alt muligt gnavegrønt og ostestænger af forskellige slags ost
Mexicansk mad, hvor jeg selv spiser tacos eller tortillaer, men på børnenes tallerken er det delt op i kategorier med majs, revet ost, bønner osv. Det kan de godt lide (selvom den store er blevet interesseret i også at få det i tacoskallerne, men for den lille er det alt for uoverskueligt. Han skal have det delt op=
Pasta med brocollipesto eller ærtepesto - ALTID et hit.
Kartoffelrösti med f.eks. bagt feta eller noget andet, de kan lide.
Jeg kan også anbefale bogen Babymad fra Årstiderne - der er virkelig meget lækkert og sundt, som også er godt til en på 3
Også sådan noget mad, der er lidt mere i hapseform, som måske kan være nemmere for en småtspisende at overskue.
Anmeld
Citér