NF scanning igår mine tal var.....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.099 visninger
10 svar
0 synes godt om
27. oktober 2009

Sophia

Hej piger.

var til scanning igår, det hele var bare så skønt og romantisk.. Lige indtil hun tastede tallene ind i computeren. Så var det hel ikke så godt:-(. Pga. min blodprøve var min risiko 1:91 på trods af min ung alder. Så nu fik jeg tilbudt et moderkagebiopsi, men jeg har tænk på ikke at få lavet den, uanset hvad vil jeg gerne beholde barnet.  Hvad synes i om det?.. Har nogen af jer prøvet det eller hørt om nogen med så høj risiko??

Sophia 12+0

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. oktober 2009

N&J

Hvad sagde de med hensyn til tykkelsen på nakkefolden?? syntes godt nok det er vildt at din blodprøve kan give så små tal.. hmm..

Anmeld

27. oktober 2009

Ansemusen

Nu bliver jeg da helt nervøs  Skal selv til NF på fredag og kender en på 23 som fik risikoen 1:4. helt vildt i den alder.

Men tillykke med din ellers gode oplevelse og med dit dejlige barn, som jo ser rigtig fint ud  Jeg blev også selv pludselig i tvivl idag, om vi skulle have det fjernet hvis det viser sig at være et mongolbarn (hvis min risiko bliver så høj, vil jeg havde tager moderkageprøve). Jeg er 99,9 på at jeg ikke vil have det, men er det nu så nemt når man står i det tænker jeg. Man risikerer jo samtidig, at man ikke kan blive gravid igen pga. aborten, det skræmmer mig meget!
Du skal gøre helt som DU føler er det rigtige! Forstår dog ikke helt at du ikke vil have taget moderkageprøven, da du jo risikerer at skulle gå med en frygt resten af graviditeten. Er det den lille abortrisiko på en halv til en hel procent du frygter?

Kram fra mig!

Anmeld

27. oktober 2009

Sophia

NikitasMoar skriver:

Hvad sagde de med hensyn til tykkelsen på nakkefolden?? syntes godt nok det er vildt at din blodprøve kan give så små tal.. hmm..

hun sagde ikke noget om det... hun gav mig bare det tal 1:91 og at jeg har øget risiko..

Anmeld

27. oktober 2009

maria_wlt

Jeg ville få lavet den moderkage prøve (fik jeg selv, også selvom jeg vidste at jeg ville beholde barnet lige meget hvad) Så var der ikke mere at tænke over..

Anmeld

27. oktober 2009

N&J

Sophia skriver:

hun sagde ikke noget om det... hun gav mig bare det tal 1:91 og at jeg har øget risiko..

jg syntes faktisk du skal ringe og få en tid hos din jordmoder og spørge om hun ikke kan fortælle dig hvordan du skal forholde dig til tallet, forstår ikke du ikke fik det tal, da det jo netop er én af tegnene på at der skulle være noget galt, det kunne jo være at din jordmoder kunne forklare det hele lidt bedre.. det lyder lidt mystisk syntes jeg.. syntes bare hun skrev tykkelsen ned et eller andet sted i min journal, og du har jo altid journalindsigt..

Håber det bare er en unødvendig bekymring du går rundt med, men godt nok ikke sjovt..

Anmeld

27. oktober 2009

baby2010

Jeg kan virkelig godt forstå, at du synes det er svært. Jeg synes du skal gøre lige akkurat, hvad du FØLER er det rigtige. Der er nok ikke mange råd at give i denne sammenhæng, for det gælder om at følge sit hjerte.

Personligt ville jeg nok få lavet biopsien, for så ville jeg få afklaring. Såfremt der var noget galt, ville jeg kunne forberede mig mentalt ved at søge så meget information som muligt. Jeg tror også jeg ville have behov for at bearbejde sorgen og tabet af "det raske barn" - forstå mig ret, det er ikke for at diskriminere. Dette ville jeg foretrække at gøre inden barnet kom til verden.

Men det er nok en meget individuel sag! Nu har du ihvertfald hørt, hvad jeg ville gøre i din situation - rigtig meget held og lykke. Der er ikke noget, som er rigtigt eller forkert - husk det!

Kh Julie

Anmeld

27. oktober 2009

dorthemus

Jeg har jo med mine 38 år også forhøjet risiko og jeg har bestemt mig for, at få en moderkagebiopsi hvis mine tal er lave...kan ikke overskue at få et Downs barn som enlig uden ret meget familie.

Men det er ikke en let beslutning og jeg siger, som de andre, at du skal gøre det du føler er det rigtige for dig

Håber alt går vel!

Knus Dorthe

Anmeld

27. oktober 2009

FrkT

Jeg synes du skal gøre lige præcis hvad der føles rigtigt for dig, og ingen anden.

Personligt ville jeg helt sikkert få lavet en moderkagebiopsi, uanset om jeg ville beholde et barn med Downs syndrom eller ej (hvilket jeg 90% sikkert ikke ville). Men ville ikke gå resten af graviditeten og tænke på og frygte om der nu var noget galt med baby eller ej, så vil jeg hellere have klar besked, og så forholde mig til det!

Og så tænkte jeg på en ting. Altså selvom det ikke er et drømme-risikotal du har fået, så er der jo alligevel "kun" ca. 1,1% chance for at baby har Downs syndrom. Og det vil jeg da alligevel betegne som en lav risiko.

Anmeld

27. oktober 2009

nat1985

Hvis jeg var dig ville jeg måske bede om at få en andens mening.

Da jeg fik lavet nakkefoldsscanning med min pige blev tallet også noget med 1:300 eller noget lignende. Jeg synes de var rigtigt dårlige til at forklare om det på sygehuset. Så jeg bestilte en tid hos en privat scanningsklinik, og fik lavet en ny der, og der kom tallet så op på 1:1629. Så det var måske værd at prøve.

De brugte så blodprøverne fra sygehuset, men de kan godt tage nye på dig, og de er rigtigt gode til at forklare.

Selvfølgelig koster det lidt, men så får man ro i sindet

Er du så blevet tilbudt hjertescanning??

Vi var til hjertescanning med vores pige to gange pga nf, men der var ingenting og se, og så bliver man jo endnu mere beroliget.

Jeg tror jeg ville få en andens mening inden jeg fik moderkagebiopsi.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.