Jeg er ret nysgerrig på om i som forældre lære jeres børn(gerne i børnehavealderen) om at der findes forskellige kropsforme, tyk, tynd, høj, lav osv?
Jeg er nu selv 3 gange blevet spurgt af de andre børn når jeg henter min søn i børnehaven " hvorfor har du en stor numse?" " hvorfor er din mave tyk" osv. Ja jeg er ret overvægtig, men det gør mig ærligt lidt ked at ikke alle forældre måske tager den opgave på sig og lære deres børn at alle er forskellige, så man måske ikke skulle høre på de ting fra andre børn når man henter sit eget barn.
Jeg synes, du blander tingene lidt sammen.
Du er overvægtig (det skriver du selv). Barnet spørger ind til det åbenlyse. At du så forventer, at børn i børnehave-alderen har pli til ikke at nævne det fordi, det dels gør dig ked af det og dels er noget *man ikke siger til andre*, er noget andet. Og så sidestiller du det med, at forældre ikke taler nok om forskellighed med deres børn.
Vel netop fordi, at barnets forældre har talt om tykke/tynde/langhårede/skaldede/hvide/sorte, så spørger barnet med hele sin umiddelbarhed. Der er jo absolut ingen udskamning, ingen "addd" eller at barnet gør dig faktuel forkert i dets spørgsmål. Til gengæld er det de færreste 3-6 årige, som besidder den pli, du efterspørger.
Er svaret ikke bare: "sådan ser min krop ud"? Et smil og videre. Du kan jo ret nemt lukke ned for dialogen med et fremmed barn. Og så brug krudtet på dit eget selvbillede og selvværd. Det er da bekymrende, ifht hvad du giver videre til dine børn, hvis du bliver ked af det over et spørgsmål fra et børnehavebarn.
Vi taler om kroppen hvor det er passende. Vi går i bad sammen (jeg er selv overvægtig og strækmærker efter graviditet), jeg går tit rundt bare i trusser om morgenen, vi går i svømmehallen, vi læser bøger om forskelligheder - og ligheder. At alle har et hjerte fx. At alle har følelser.
Vh.