Verden er ekstremt kompliceret, det er meget svært at sætte sig ægte ind i tingene. I min verden er det at læse nogle artikler andre har skrevet uden at følge op på kilderne/se YouTube videoer ikke at sætte sig ind i tingene.
Jeg er i gang med en phd i kemi. Jeg har sat mig ind i ét magnetisk materiale. Det ved jeg rigtig meget om og har brugt flere år på. Jeg ved meget lidt (i forhold til mine kolleger) om batterier, hydrogen opbevaring, nogen former for medicin, plastik osv. Alt sammen noget der ligger under samme grunduddannelse.
Jeg ville have svært ved at sætte mig ægte ind i vaccinerne, selvom jeg er vant til at læse forsknings artikler. Så jeg stoler på, at der er mennesker, som tjekker dem. Eksperter som ved hvordan man gør (peer review)
Min pointe er, at vi generelt bliver nødt til at stole på hinanden, stole på at andre tjekker at der virkelig ikke er gifte ting i det plastik som er godkendt til mad eller børn. Vi skal selvfølgelig ikke være blinde og vi skal være kritiske, men vi bliver aldrig eksperter på andet end få områder, og vi kan ikke udfylde en ekspert rolle ved at læse et par artikler.
Så det giver rigtig god mening at se til dem, der godkender vaccinerne - eksperterne. Det gør vi i alle mulige andre sammenhænge også.
Og det giver rigtig god mening at få refleksioner om skal/skal ikke fra folk som ligner en selv med samme forståelses ramme, fordi man ofte vil kunne relatere til deres argumenter.
Men vi vil også rigtig gerne være som alle andre, og det er så dyb en del af os, at det ikke kan ændres. Anti-vaccerne finder også fællesskaber, hvor de kan følger hinanden. Det er hårdt at være "alene i verden"
Anmeld
Citér