Vaccination og flokmentalitet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

607 visninger
6 svar
13 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
14. august 2021

Savanna

Profilbillede for Savanna

Jeg har set flere opslag her og på andre sociale medier, hvor der spørges til vaccination og “Hvad gør I andre?”

Jeg kan ikke lade være med at tænke, at det virkelig viser, hvor meget vi er styret af flokmentalitet. For flertallet har jo ikke nødvendigvis ret?

Det mener jeg så bestemt, at de har i dette tilfælde. Men egentlig burde vi blive bedre til at læse op på sagerne og se på os selv - fremfor hvad alle andre gør. 

Det var blot en refleksion herfra

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. august 2021

Sprit25

Savanna skriver:

Jeg har set flere opslag her og på andre sociale medier, hvor der spørges til vaccination og “Hvad gør I andre?”

Jeg kan ikke lade være med at tænke, at det virkelig viser, hvor meget vi er styret af flokmentalitet. For flertallet har jo ikke nødvendigvis ret?

Det mener jeg så bestemt, at de har i dette tilfælde. Men egentlig burde vi blive bedre til at læse op på sagerne og se på os selv - fremfor hvad alle andre gør. 

Jeg tænker, det er naturligt at spørge andre til råds. Men kan vi ikke godt stoppe de her for og imod? 

Nogle tager vaccinen og andre ikke. Bum færdig

Anmeld Citér

14. august 2021

Panther

Profilbillede for Panther
Savanna skriver:

De fleste mennesker evner jo knap at opsøge og sætte sig ind i kompliceret stof, så et eller andet sted skal de jo få input fra. Og de beder jo dertil om kvalitative ræsonnementer fra forskellige individer med forskellige indgangsvinkler - og ikke bare “skal/skal ikke”.

Vores samfundsform bygger i øvrigt på, at flertallet har ret, men ofte tænker man da, om en slags meritokrati kunne være at foretrække.

Anmeld Citér

15. august 2021

Anonym

Verden er ekstremt kompliceret, det er meget svært at sætte sig ægte ind i tingene. I min verden er det at læse nogle artikler andre har skrevet uden at følge op på kilderne/se YouTube videoer ikke at sætte sig ind i tingene.

Jeg er i gang med en phd i kemi. Jeg har sat mig ind i ét magnetisk materiale. Det ved jeg rigtig meget om og har brugt flere år på. Jeg ved meget lidt (i forhold til mine kolleger) om batterier, hydrogen opbevaring, nogen former for medicin, plastik osv. Alt sammen noget der ligger under samme grunduddannelse.

Jeg ville have svært ved at sætte mig ægte ind i vaccinerne, selvom jeg er vant til at læse forsknings artikler. Så jeg stoler på, at der er mennesker, som tjekker dem. Eksperter som ved hvordan man gør (peer review)

Min pointe er, at vi generelt bliver nødt til at stole på hinanden, stole på at andre tjekker at der virkelig ikke er gifte ting i det plastik som er godkendt til mad eller børn. Vi skal selvfølgelig ikke være blinde og vi skal være kritiske, men vi bliver aldrig eksperter på andet end få områder, og vi kan ikke udfylde en ekspert rolle ved at læse et par artikler.

Så det giver rigtig god mening at se til dem, der godkender vaccinerne - eksperterne. Det gør vi i alle mulige andre sammenhænge også.

Og det giver rigtig god mening at få refleksioner om skal/skal ikke fra folk som ligner en selv med samme forståelses ramme, fordi man ofte vil kunne relatere til deres argumenter.

Men vi vil også rigtig gerne være som alle andre, og det er så dyb en del af os, at det ikke kan ændres. Anti-vaccerne finder også fællesskaber, hvor de kan følger hinanden. Det er hårdt at være "alene i verden"

Anmeld Citér

15. august 2021

Tystys14

Enig i det første du skrev, folk bør virkelig selv finde info. 

I de fleste tilfælde har flertallet ret, men i visse har de IKKE. Men det kræver jo man ikke er et får og bare følger flokken blindt fordi det nemmest, men sætter sig ind i stoffet alt efter hvad det er man vil vide, gerne for og imod, i flere forskellige kilder.

(Hvis man følger flertallet efter at have søgt viden selv, så man selvfølgelig ikke et får.)

Anmeld Citér

15. august 2021

IenFart

Profilbillede for IenFart

Enig i det første du skrev, folk bør virkelig selv finde info. 

I de fleste tilfælde har flertallet ret, men i visse har de IKKE. Men det kræver jo man ikke er et får og bare følger flokken blindt fordi det nemmest, men sætter sig ind i stoffet alt efter hvad det er man vil vide, gerne for og imod, i flere forskellige kilder.

(Hvis man følger flertallet efter at have søgt viden selv, så man selvfølgelig ikke et får.)

Det du skriver der gælder uanset om man følger flertallet eller ej. Hvis man synes det med vacciner lyder ubehageligt, så er man lige så meget et får, hvis man blindt følger nogle mennesker på youtube eller på sociale medier, som siger det der passer med ens egen opfattelse.

Anmeld Citér

15. august 2021

Tystys14

IenFart skriver:

Det du skriver der gælder uanset om man følger flertallet eller ej. Hvis man synes det med vacciner lyder ubehageligt, så er man lige så meget et får, hvis man blindt følger nogle mennesker på youtube eller på sociale medier, som siger det der passer med ens egen opfattelse.

Jeg er helt enig. Man skal være selvkritisk også, samt det vigtigt man kan hører andre sider af en sag. Jeg siger ikke det anderledes den anden vej.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.