Eksperthjælp: Graviditet og følelser

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.842 visninger
0 svar
0 synes godt om
27. oktober 2009

Lisbeth Jess

"Graviditet og følelser"

Hej Lisbeth,

Jeg har et spm til dig vedr. følelser omkring graviditet. Jeg har for nylig fundet ud af, at jeg er gravid og det med en mand, som jeg kun har været sammen med i 5 md og er meget i tvivl om jeg har lyst til at være sammen med i længden. Vi svinger på mange måder godt sammen, men er meget forskellige. Og nu hvor jeg er blevet gravid, så oplever jeg en tristhed over, at det ikke blev med drømmefyren. Jeg mærker længslen efter "det rigtige" forhold, hvor det er kærligheden, der binder en sammen.

Men jeg har været alene i mange år og havde opgivet af finde "den rette fyr". Ja havde faktisk også mistet troen på, at han eksisterer. Og på at jeg overhovedet skulle møde en igen, som jeg ku dele mit liv med. Så på mange måder værdsætter jeg min nuværende kæreste rigtig meget. Han er en god fyr og en god støtte og vi er supergode til at kommunikere og være ærlige overfor hinanden, så vi begge ved, hvor vi har hinanden. Vi er begge rigtig meget i tvivl om langtidsperspektivet i vores forhold, men har taget det for det, det var. At vi hygger os sammen og har det rart sammen.

Men nu hvor jeg er blevet gravid, har det sat følelserne lidt på spidsen og jeg føler en trang til at skubbe ham væk fra mig. Det gør mig lidt ked af det, for jeg vil også nødigt være alene om dette her og vil fra en fornufts side gerne ha' at han er her.

Ved nærmere eftertanke havde jeg det faktisk også sådan, da jeg blev gravid for 10 år siden. Også med en fyr, som jeg var meget i tvivl om perspektivet i, men af helt andre grunde. Til gengæld var jeg smaskforelsket dengang. Men da jeg blev gravid ved et uheld, så vendte mine følelser og jeg kunne ikke klare at have ham i nærheden og fik kvalme ved hans kropslugt. Da jeg valgte at få en abort, forsvandt disse følelser som dug for solen og jeg var atter smaskforelsket. Meget underligt.

Er det nogle reaktioner, du kender til og kan give en forklaring på ? Er det hormonelt betinget ? Og hvad er det der sker ?

Lisbeths svar

hej Kære Ny gravide!

tak for din mail og tillykke med din gravididtet..Jeg læser du lige har fundet ud af at du er gravid, og du er i tvivl om faren er den rette mand for dig, ikk´?

Når man bliver gravid sker der så meget hormonelt at hele livet pludselig bliver vendt på hovedet. kan jeg klare et barn, er det den rette mand, elsker jeg ham nok. Vil det holde, vil han være en god far.Når jeg bliver så usikker skal jeg overhovedet have barnet. Kan jeg holde ham ud.Deter bare nogen af alle de spørgsmål som sikkert farer rundt i dig, og følelserne af usikkerhed, tvivl, angst, bekymring, og afmagt, blandet med glæde, presser sig sikkert også på?

Det er helt normalt, når en kvinde bliver gravid, uanset hvor meget barnet er ønsket, uanset hvor meget kærligheden eksisterer, så kommer tvivlen, om dette nu er det rigtige .Du kan ikke styre det, på anden måde en anerkende dine følelser, snakke om dem gerne med din kæreste,tale udfra dig og hvad du oplever i din krop og hvad du føler og hvad du har behov for.

Deter klart du bliver i tvivl ,du har været gravid før, og har i 10 år haft en forventning om den store kærlighed. Nu møder du en mand som du på mange måder, har det rigtig godt med, du bliver gravid og nu kommer tvivlen. For er det det rigtige, vil det holde, og hvordan med kærligheden.?

Der er aldrig nogen garantier i et forhold, basis er respekt, ærlighed og åbenhed, kærlighed er jo mange ting, du holder af ham, du er blevet gravid med ham, så tænker jeg der er mange varme følelser forbundet med ham.

At gennemgå en graviditet er 9 dejlige måneder, ( for det meste)og det er en stor stø'tte at have en varm person at dele det med.Når barnet ankommer, er det også både en stor glæde og støtte at have en person omkring sig, og gerne barnefaderen.

Jeg håber dette kan bringe noget ro og afklaring til dig.En snak med en pykolog kan  også være en rigtig god mulighed.

Fortsat held og lykke fremover.

Du er meget velkommen til at skrive igen

Varme hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.