Kan man virkelig snyde sådan?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.493 visninger
4 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
1. august 2021

Anonym trådstarter

Jeg har en kollega, hvis mand har gået arbejdsløs i mere end 6 mdr. Han er uddannet i et fag hvor der er stor mangel på arbejdskraft. Men ifølge min kollega, vælger han at skrive dårlige ansøgninger fordi han ikke vil have job og at han er glad for at gå hjemme. 

Jeg er sådan set lige glad om hun måske lyver eller fortier noget om deres private forhold. Og også ligeglad med at snage i deres sager.

Men jeg undrer mig om a-kassen virkelig lader folk gå så længe. Så jeg har lige brug for at høre om det virkelig kan være så simpelt at snyde sin a-kasse? Eller a-kassen reelt er ubrugelig?. Jeg troede at man blev "tvunget" i job eller aktivering efter en tid. Især når der er jobmuligheder i hans fag, oven i købet med mindre end 30 minutters kørsel. 

Spørger Mest fordi jeg så er vældigt skuffet over vores a-kasse og tænker at hvis det er så nemt, så betaler jeg da for meget til dem :-)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. august 2021

Kontrast

Jeg har snydt med dårlige ansøgninger, da jeg var på dagpenge. Jeg er syg (psykisk), men havde hørt så meget grimt om, hvordan syge mennesker blev behandlet af kommunen, at jeg simpelthen ikke turde andet end at være "aktivt jobsøgende". Der er jo ingen, der kan bevise, at man skriver dårlige jobansøgninger, det kunne være, at man bare ikke var bedre til det. Jeg valgte så til sidst at være ærlig og blive bevilget fleksjob. Men det er jo noget andet at snyde, hvis man faktisk er velfungerende og kunne arbejde. Hvis man "bare ikke gider" er det vel mest fair at afmelde dagpengene og leve qf ægtefællens indkomst. 

Anmeld Citér

1. august 2021

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Tænker ikke han kan undgå aktivering. (Dog er der mange som ikke dukker op alligevel og så vidt jeg ved sker der ikke noget, det er vist bare tomme trusler med at de kan miste deres dagpenge /kh hjælp.).

Men ja vores system er røv og mange snyder desværre (dog tror jeg det er værst med kh systemet)

Anmeld Citér

1. august 2021

drabo

Profilbillede for drabo

Det er jo en svær balance mellem at lade folk selv finde et job uden at plage dem som gerne vil og gør et stykke arbejde, og så kontrollere alle og tjekke op på dem i tide og utide. Nu tænker jeg at man oftest har rimeligt fred de første 3-6 måneder fordi man giver folk snor og mulighed for selv at finde drømmejobbet elller bare et job, og lykkes det så ikke så kommer der aktivering og andet som sættes i værk.

det kan også tænkes at manden faktisk ikke er så attraktiv for arbejdsgiverne på trods af uddannelse og muligheder og det så måske er lettere at lade som om man snyder systemet og nyder at gå hjemme fremfor at indrømme man ikke er særlig god til at skrive ansøgninger eller bare ikke bliver valgt på trods af fine ansøgninger. Hvis der virkeligt er mangel på folk i en branche så vil selv den tarveligste ansøger blive kaldt ind bare på sin uddannelse. Jeg erindre for år tilbage, hvor jeg skulle søge jobs fordi jeg var på supplerende dagpenge, men havde tilsagn om en fuldtids stilling efter tre måneder, der sendte jeg virkeligt dårlige ansøgninger som i “jeg søger jobbet som ….” Og vedlagde mit cv. Selv disse ansøgninger gav opringninger med tilbud om samtale, fordi der var enorm mangel. Jeg opgave de supplerende dagpenge fordi jeg ikke kunne klare at afvise folk, da de også først ville kunne tilbyde mig job fra der hvor jeg allerede havde tilsagn om fuldtid.

Anmeld Citér

1. august 2021

Mor11

Profilbillede for Mor11

Jeg var selvvalgt ledig i 3mdr engang. Jeg sagde op fordi jeg ville noget andet og kunne mærke jeg skulle rykke på det med det samme, ellers ville jeg få kolde fødder - det var sket flere gange før at jeg havde droppet mine drømme. Jeg havde en helt klar køreplan for min fremtid. Ny uddannelse og jeg var allerede i gang med søgeprocessen og manglede kun bekræftelse fra skolen. 

Min a-kasse var mega restriktive. De krævede rigtig meget søgning og krævede også at jeg søgte indenfor min uddannelse selvom jeg kunne vise sort på hvidt at jeg havde søgt ny uddannelse indenfor kort tid og forklarede dem hvorfor jeg havde sagt op. Der var ikke noget med at give snor de første måneder selvom jeg havde været i arbejde i 10 år straight og ikke ligefrem er/var en dagpenge rytter anyway, jeg fandt heldigvis en regel om noget med slækkede krav når man kunne dokumentere nyt job eller uddannelse, så ligeså snart jeg fik bekræftelse på opstart, slappede de lidt af indtil da, var de helt oppe og køre over møder, ansøgninger og alt muligt. Og karantæne perioden var de også helt fortvivlede over på mine vegne, selvom jeg forklarede dem at jeg godt kendte reglerne og havde HELT styr på økonomien osv.

Så, jeg tror det kommer an på ens a-kasse hvor restriktive de er. Jeg havde aldrig fået lov at gå i fred i 6mdr i hvertfald. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.