Barsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

531 visninger
8 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
30. juli 2021

Anonym trådstarter

Nogen som kan hjælpe mig med, hvad det betyder at den nye barselorlov bliver direktivet her i Danmark juni 2022? 

Træder den i kraft der, altså med det øremærket barsel til fædre

Er nysgerrig på den nye lov og hvordan den er skruet sammen. Om man fx stadig kan forlænge med 8 eller 14 uger eller om barselorlov bliver "dårligere" grundet EU.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. juli 2021

Optimom

Profilbillede for Optimom

Ja, det er nye regler fra EU på vej med mindst 12 ugers barsel øremærket til faren. Men der er ikke lave en dansk fortolkning endnu, så det er ikke til at vide hvordan det præcist bliver. Måske lavet de flere ting om. Måske ser de hvor meget er kan knibe udenom. 

Mit gæt er at de først får det forhandlet på plads i 2022 og at det kun vil glæde for børn født efter den dato. Jeg tager derfor udgangspunkt i de nuværende barselsregler. Tror min mand vil tage de 14 dage efter fødslen, ca. 8 ugers barsel plus 3 ugers sommerferie. Så måske det giver næsten det samme for os.

Anmeld Citér

30. juli 2021

Anonym trådstarter

Optimom skriver:

Ja, det er nye regler fra EU på vej med mindst 12 ugers barsel øremærket til faren. Men der er ikke lave en dansk fortolkning endnu, så det er ikke til at vide hvordan det præcist bliver. Måske lavet de flere ting om. Måske ser de hvor meget er kan knibe udenom. 

Mit gæt er at de først får det forhandlet på plads i 2022 og at det kun vil glæde for børn født efter den dato. Jeg tager derfor udgangspunkt i de nuværende barselsregler. Tror min mand vil tage de 14 dage efter fødslen, ca. 8 ugers barsel plus 3 ugers sommerferie. Så måske det giver næsten det samme for os.

Okay tak for svaret. Vi kommer nok til at indgå i den nye orlov, når vi på et tidspunkt i fremtiden skal prøve på nr 2. 

Troede nemlig det blev trådt i kraft i juni 2022? Men det skal først forhandles derfra? 

Men du ved ikke om, man stadig har mulighed for at forlænge osv? Altså hvor meget der bliver lavet om.

Synes bare den virker til, at gøre vores nuværende barselorlov ringere. I min sidste barsel forlænget jeg alt hvad jeg kunne, og det bliver svært med den nye barselorlov. Medmindre jeg søger orlov uden løn selvfølgelig.

Anmeld Citér

30. juli 2021

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte

Jeg kan ikke forestille mig at de ændrer på at man kan forlænge. Det er jo den samme pose penge man får, bare delt ud over længere tid. Men jeg ved det selvfølgelig ikke

Anmeld Citér

30. juli 2021

Kir

Anonym skriver:

Okay tak for svaret. Vi kommer nok til at indgå i den nye orlov, når vi på et tidspunkt i fremtiden skal prøve på nr 2. 

Troede nemlig det blev trådt i kraft i juni 2022? Men det skal først forhandles derfra? 

Men du ved ikke om, man stadig har mulighed for at forlænge osv? Altså hvor meget der bliver lavet om.

Synes bare den virker til, at gøre vores nuværende barselorlov ringere. I min sidste barsel forlænget jeg alt hvad jeg kunne, og det bliver svært med den nye barselorlov. Medmindre jeg søger orlov uden løn selvfølgelig.

De gik i gang med forhandlingerne i maj i år. Den slags kan godt tage noget tid der er flere partier der vil ændre på flere ting nu de er i gang. Fx at solo forældre kan få hele barselen og at regnbuefamilier kan fordele barslen mellem fx tre forældre. Men nu må vi se hvad der sker.

De nye regler skal indføres senest august 2022, gætter på det bliver deromkring de træder i kraft

Anmeld Citér

31. juli 2021

Anonym trådstarter

Tak for alle svar. 

Er der nogen, som kan svare på om man har ret til orlov uden løn efter endt barsel? 

Jeg er offenlig ansat 

Anmeld Citér

31. juli 2021

Charl90

Anonym skriver:

Tak for alle svar. 

Er der nogen, som kan svare på om man har ret til orlov uden løn efter endt barsel? 

Jeg er offenlig ansat 

Du har ret til at forlænge din barsel med op til de 14 uger. Derudover har du ikke ret til orlov. Men man er velkommen til at spørge. Det kommer min mand til at bede om (kommunalt ansat). Han vil gerne have et halvt år mere udover de 3 måneders barselsorlov.

Det lykkedes ham at få orlov med vores dreng. Vi måtte dog "true" med en opsigelse før de gik med på den sidst. Nu er han er nyt sted, så håber det går lettere

Anmeld Citér

31. juli 2021

Anonym trådstarter

Charl90 skriver:

Du har ret til at forlænge din barsel med op til de 14 uger. Derudover har du ikke ret til orlov. Men man er velkommen til at spørge. Det kommer min mand til at bede om (kommunalt ansat). Han vil gerne have et halvt år mere udover de 3 måneders barselsorlov.

Det lykkedes ham at få orlov med vores dreng. Vi måtte dog "true" med en opsigelse før de gik med på den sidst. Nu er han er nyt sted, så håber det går lettere

Også når det er orlov uden løn? Så troede jeg aldrig det ville blive et problem

Anmeld Citér

31. juli 2021

Charl90

Anonym skriver:

Også når det er orlov uden løn? Så troede jeg aldrig det ville blive et problem

Din arbejdsgiver skal jo undvære dig i en periode. Måske kan de få en barselsvikar, men ellers giver de jo afkald på en ressource. Uanset er det en ulempe for arbejdspladsen at undvære dig som medarbejder. De har jo ansat dig fordi de har brug for dig Der kommer ikke nogen afløser til mit job, så mine kollegaer må løbe stærkere mens jeg er væk og derfor vil de helt sikkert foretrække jeg kommer hurtigt tilbage.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.