Børnebidrag/hjælp til børnene

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.151 visninger
14 svar
7 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
27. juli 2021

Anonym trådstarter

Hej derude

Min eksmand og jeg har været skilt i mange år. 
Han/Udbetaling Danmark betaler børnebidrag til mig. Alm. sats. 

Han bidrager med intet overhovedet til børnene, hverken økonomisk eller praktisk. Altså lægebesøg m.m. Han kan fx ringe en fredag eftermiddag, efter at have haft vores børn et par dage, at jeg lige skal få tjekket vores søns ben. 

Men kan det passe at han, pga. det børnebidrag han betaler, ikke skal bidrage til noget som helst. Skole, vi har en på friskole. Fritidsinteresser, klub, transport, osv.? 

Jeg synes ikke helt jeg kan læse mig til det nogle steder. Synes udgifterne bliver højere og højere og jo, jeg betaler jo bare, men vi svømmer ikke i penge, men får det selvfølgelig til at gå op. Men det ville da være rart med en lille hjælpende hånd. 

God aften til jer! 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. juli 2021

AnoMor

Anonym skriver:

Hej derude

Min eksmand og jeg har været skilt i mange år. 
Han/Udbetaling Danmark betaler børnebidrag til mig. Alm. sats. 

Han bidrager med intet overhovedet til børnene, hverken økonomisk eller praktisk. Altså lægebesøg m.m. Han kan fx ringe en fredag eftermiddag, efter at have haft vores børn et par dage, at jeg lige skal få tjekket vores søns ben. 

Men kan det passe at han, pga. det børnebidrag han betaler, ikke skal bidrage til noget som helst. Skole, vi har en på friskole. Fritidsinteresser, klub, transport, osv.? 

Jeg synes ikke helt jeg kan læse mig til det nogle steder. Synes udgifterne bliver højere og højere og jo, jeg betaler jo bare, men vi svømmer ikke i penge, men får det selvfølgelig til at gå op. Men det ville da være rart med en lille hjælpende hånd. 

God aften til jer! 

Ja det er korrekt. Hvis han betaler den månedlige ydelse i børnebidrag om måneden. Så er du ikke berettiget til at modtage andet fra ham. Han er ikke forpligtet til at betale andet. 

så kan man selvfølgelig diskuterer det etiske i det hvorvidt han burde have lyst til at gøre det alligevel som en naturlig del af far rollen. 

Anmeld Citér

27. juli 2021

Anonym trådstarter

AnoMor skriver:

Ja det er korrekt. Hvis han betaler den månedlige ydelse i børnebidrag om måneden. Så er du ikke berettiget til at modtage andet fra ham. Han er ikke forpligtet til at betale andet. 

så kan man selvfølgelig diskuterer det etiske i det hvorvidt han burde have lyst til at gøre det alligevel som en naturlig del af far rollen. 

Okay, så er det bare at bide i det sure æble og betale ved kasse 1.

Men ja, diskussionen kunne man jo godt tage, men ved også at det ikke vil ændre noget.

Jeg må ærligt indrømme at jeg til tider synes han slipper nemt om forældrerollen i forhold til hvad jeg selv gør. Jeg ved godt det er vilkårene når man bliver skilt. Og jeg gør jo alt for mine børn. 
Men det er så underligt og uvirkeligt at han ikke har amme tilgang til børnene som jeg. 

Anmeld Citér

27. juli 2021

Anonym

Anonym skriver:

Men ja, diskussionen kunne man jo godt tage, men ved også at det ikke vil ændre noget.

Jeg må ærligt indrømme at jeg til tider synes han slipper nemt om forældrerollen i forhold til hvad jeg selv gør. Jeg ved godt det er vilkårene når man bliver skilt. Og jeg gør jo alt for mine børn. 
Men det er så underligt og uvirkeligt at han ikke har amme tilgang til børnene som jeg. 

Jeg har samme problem med min, og kan heller ikke helt se det fair i, at han kan blive væk fra læge, tandlæge, skole-hjem-samtaler, skole fremvisninger og opvisninger, køb af småting, kørsel til fritidsinteresser som "jeg" betaler, vask af det tøj, jeg har købt som de får med i massevis når de er hos ham osv osv, jeg kunne blive ved. Han gør INTET, nada. Men der er vidst ikke så meget at gøre

Anmeld Citér

27. juli 2021

AnoMor

Anonym skriver:

Desværre ja. 

Ved ikk om de har det for nemt. For hvis man vender den om. Så skal de undvære deres børn i 8-10 dage af gangen. Og tænker det er hårdere end at skulle betale for alt. 

Anmeld Citér

27. juli 2021

Anonym trådstarter

AnoMor skriver:

Desværre ja. 

Ved ikk om de har det for nemt. For hvis man vender den om. Så skal de undvære deres børn i 8-10 dage af gangen. Og tænker det er hårdere end at skulle betale for alt. 

Ja det ved jeg godt. 
I mit tilfælde er det ikke en plan jeg har lagt. Børnene ville nok gerne se deres far oftere, men jeg tror ikke han magter dem mere. Og ca. hver anden gang han skal have dem, aflyser han. Han ved jo de altid kan være hos mig. Så jeg synes han har det nemt. 

Anmeld Citér

27. juli 2021

Anonym

Ja, sådan er det skruet sammen. 
Man kan sige, at han betaler de ca 1400 kr, som du teoretisk set bør modsvare og så kommer tilskud fra staten i form af børneungeydelse, boligsikring, tilskud til dagpleje etc. 
Mange af de udgifter du nævner er jo også tilvalg - som giver god mening, men stadig er frivillige. 

Anmeld Citér

27. juli 2021

Anonym

Det er så røv uretfærdigt! 

Jeg får også standard takst for mine 2. 

Det dækker end ikke halvdelen af daginstitutioner. 

Han vil ikke have dem mere end hver 2 weekend og det er ikke engang hele weekenden. Det er fra fredag kl 17 ish til søndag kl 10. Mere vil han ikke. 

Jeg står med alle udgifter, sygefravær, tandlæge mm. Han står med intet. Synes slet ikke det er fair. Jeg får hverken friplads eller bolig sikring. Ved ikke hvorfor folk regner med det bare er standard man får det

Anmeld Citér

28. juli 2021

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Ja, sådan er det skruet sammen. 
Man kan sige, at han betaler de ca 1400 kr, som du teoretisk set bør modsvare og så kommer tilskud fra staten i form af børneungeydelse, boligsikring, tilskud til dagpleje etc. 
Mange af de udgifter du nævner er jo også tilvalg - som giver god mening, men stadig er frivillige. 

Ja jeg ved godt at jeg kan modregne. Og det er egne valg. 
Men jeg bor sammen med min mand og har gjort det i 8 år. Og der bliver så ikke modregnet noget som helst fordi det er husstandens indkomst det afgør det. 
Heldigvis har vi aldrig delt noget op og min mand er den der hiver penge hjem. 
Så jeg betaler fuld pris til alt og har altid gjort det. 

Tilvalgene er ikke 100% frivillige da vi er nødt til at gå på kompromis pga. fælles forældremyndighed. 

Anmeld Citér

28. juli 2021

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Det er så røv uretfærdigt! 

Jeg får også standard takst for mine 2. 

Det dækker end ikke halvdelen af daginstitutioner. 

Han vil ikke have dem mere end hver 2 weekend og det er ikke engang hele weekenden. Det er fra fredag kl 17 ish til søndag kl 10. Mere vil han ikke. 

Jeg står med alle udgifter, sygefravær, tandlæge mm. Han står med intet. Synes slet ikke det er fair. Jeg får hverken friplads eller bolig sikring. Ved ikke hvorfor folk regner med det bare er standard man får det

Det har i hvert fald ikke været standard hos mig. For havde jeg fået friplads, boligstøtte m.m. Tror jeg heller ikke jeg havde syntes at posterne er så høje 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.