Katteallergi

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

523 visninger
7 svar
0 synes godt om
23. juli 2021

Anonym trådstarter

Hej.

Sagen er den at vi altid har haft kat men måtte aflive sidste år. Min kæreste har aldrig haft problemer med allergi overfor kat, før vi tog en hjemløs ind som han bestemt ikke kunne tåle. Nu er han så blevet testet for allergi og den siger han har allergi.

Dog kender jeg flere som har kat på trods af allergi og har hørt om mange med allergi der kan tåle nogle katte og ikke andre.

Hvad er jeres erfaringer, jer der har allergi mod kat?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. juli 2021

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Hej.

Sagen er den at vi altid har haft kat men måtte aflive sidste år. Min kæreste har aldrig haft problemer med allergi overfor kat, før vi tog en hjemløs ind som han bestemt ikke kunne tåle. Nu er han så blevet testet for allergi og den siger han har allergi.

Dog kender jeg flere som har kat på trods af allergi og har hørt om mange med allergi der kan tåle nogle katte og ikke andre.

Hvad er jeres erfaringer, jer der har allergi mod kat?

Jeg kan godt tåle nogen. Jeg reagerede voldsomt på en meget meget hår.. Men jeg reagerer ikke hvis jeg møder en kat fx. 

Så det kan sagtens lade sig gøre at have en kat, hvis der er nogen han ikke reagere på. Ellers ja så er der medicin, men det er jo ikke sikkert han er interesseret i at tage medicin hver dag. 

Anmeld Citér

23. juli 2021

Pasta

Profilbillede for Pasta

Jeg har allergi overfor alle pelsdyr og har 2 katte. Den ene er jeg væsentligt mere overfølsom overfor end den anden. Den har en anden pelstype; lidt mere fluffy (tortie), hvor den anden har glat pels. Jeg har været omgivet af kat hele mit liv. Min mor har samme kombi; en kat med fluffy pels (calico) og en med glat - igen tåler jeg den glatte bedre. 

Hund er jeg mere allergisk overfor, men det lykkedes mig at have hund idet mine symptomer mindskedes i takt med at jeg var konstant eksponeret for hunden. Det er mange år siden nu, og hver gang jeg møder en hund reagerer jeg. 

Anmeld Citér

23. juli 2021

Anonym trådstarter

BAE skriver:

Jeg kan godt tåle nogen. Jeg reagerede voldsomt på en meget meget hår.. Men jeg reagerer ikke hvis jeg møder en kat fx. 

Så det kan sagtens lade sig gøre at have en kat, hvis der er nogen han ikke reagere på. Ellers ja så er der medicin, men det er jo ikke sikkert han er interesseret i at tage medicin hver dag. 

Men hvordan ved man om man reagerer på den specifikke kat? Det er jo synd at få den hjem og så måtte af med den igen. Så hvis der var en måde at teste det inden den kom med hjem var det jo godt.

Anmeld Citér

23. juli 2021

Nordsjælland1981

Profilbillede for Nordsjælland1981

Jeg har ikke kat, da min allergi spasser helt ud, når jeg er i samme rum som dem. Der er for mig ingen forskel i pelstype. 

Der hvor forskellen ligger, er omgivelserne…er der gulvtæpper, stofmøbler, bliver der luftet ud, gjort grundigt rent, er det ren indekat, er det sommer eller vinter.

Hvad mange ikke ved er, at de fleste katteallergikere reagerer på kattens spyt pga et specifikt enzym.

Siberisk kat skulle være en mere allergivenlig race. Denne race mangler det enzym i spyttet, som gør, at en del katteallergikere godt kan tåle denne race. 

Dog kan der selvfølgelig ikke stilles nogen garantier, men det kunne måske være værd at undersøge nærmere

Fandt lidt info her:

https://m.eif-felis.dk/allergi

Dette er ikke reklame  Jeg undersøgte selv sagen for en del år siden, men endte så med hund i stedet…drømmer dog stadig om sådan en pelset “lille” ven

Anmeld Citér

23. juli 2021

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Men hvordan ved man om man reagerer på den specifikke kat? Det er jo synd at få den hjem og så måtte af med den igen. Så hvis der var en måde at teste det inden den kom med hjem var det jo godt.

Den kat(te) jeg var allergisk overfor, jeg nøs og stoppet næse med det samme.. Med den ene kunne jeg ikke være i mig selv uden medicin. Tænker at hvis han er med, ville han jo reagere eller ej... 

Anmeld Citér

24. juli 2021

Mortiltreogmåskefire

Min erfaring er at katteallergi kan udvikle sig hurtigt, min far startede med milde symptomer som kløende øjne osv, men en dag hvor hans medicin var blevet væk, smørrede hans hals sig helt sammen og han kunne ikke trække vejret  det var ikke rart at opleve som barn. Katten havde vi ikke mere men han oplevede alligevel at at få allergi hvis vi var hjemme hos nogen der havde kat, sågar hvis nogen kom hjem til os og havde været sammen med en kat, så jeg tror ikke at det kun er spyttet at folk med allergi ikke kan tåle  

Anmeld Citér

24. juli 2021

Nordsjælland1981

Profilbillede for Nordsjælland1981
Mortiltreogmåskefire skriver:

Min erfaring er at katteallergi kan udvikle sig hurtigt, min far startede med milde symptomer som kløende øjne osv, men en dag hvor hans medicin var blevet væk, smørrede hans hals sig helt sammen og han kunne ikke trække vejret  det var ikke rart at opleve som barn. Katten havde vi ikke mere men han oplevede alligevel at at få allergi hvis vi var hjemme hos nogen der havde kat, sågar hvis nogen kom hjem til os og havde været sammen med en kat, så jeg tror ikke at det kun er spyttet at folk med allergi ikke kan tåle  

Det skrev jeg heller ikke

Allergi skyldes stoffer (allergener), som pattedyr har i deres hudskæl, pels, spyt og kirtler i huden.

Jeg skrev, at katteallergikere OFTE reagerer på kattens spyt…ikke altid

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.