Øv, jeg er så trist. En rigtig dum morgen igen med en træls episode med vores søn på 3.5. Han er ikke vores første, skal siges, og har ikke oplevet tilsvarende med andre børn.
Min søn er enormt viljefast og virker ærlig talt enormt uimodtagelig overfor alverdens pædagogiske input. Vi gør meget op i anerkendelse, rummelighed samt rimelige og overskuelige grænser.
Men vores søn får ofte voldsomme sammensmeltninger. Og med voldsomme mener jeg, at han skriger, sparker, slår, kaster med ting, og man kan ikke nedregulere ham. Vi prøver med "regulate then resonate", for det er ikke midt i nedsmeltningen en masse forklaringer giver mening. Men vi siger roligt og tydeligt fra overfor den voldsomme adfærd og søger at hjælpe med at italesætte hans følelser. Den anerkendelse og alle de så fine pædagogiske tips man læser mange steder glider han fuldstændigt af på.
Det er ofte i overgange mellem aktiviteter, og ISÆR hvis han har fået lov at spille lidt iPad. Vi forbereder ham på, hvad der skal ske og hvornår, og benytter også en visuel timetimer, der viser, hvor lang tid der er tilbage, men det gør ingen forskel. Han reagerer stadig så voldsomt.
Her til morgen skulle ham og far noget, han virkelig gerne vil. Han fik lov at se en smule tegnefilm (skal lige siges han altså ikke får overdreven megen skærmtid eller noget), og da det var tid til at slukke blev han fuldstændig rasende. Vi kunne overhovedet ikke nedregulere ham. Igen: slår, sparker, skriger gå med dig, og forsøg på at møde ham roligt og med kærlighed preller af..
Jeg ved snart ikke, hvad vi kan gøre i de her situationer, eller vigtigst af alt hvordan vi forebygger dem.. Jeg bliver næsten helt træt af at læse alle de fine pædagogiske råd og udtalelser om, benyt denne metode og du vil opleve en hurtig ændring i dit barns adfærd og reaktioner - de har tydeligvis ikke mødt min søn..
Ift den udadrettede adfærd har vi også arbejdet med roligt at fjerne ham fra situationen, sige fx "Jeg vil ikke have, at du slår mig, så nu går mor herhen. Jeg vil gerne hjælpe og kramme dig, når du er klar til det" og så give noget plads imens vi tydeligt viser, at vi ikke acceptere at blive slået og sparket. Og når så han falder ned tale med ham om situationen. Men det har heller ikke gjort forskel på adfærden generelt.
Skal siges jeg selv har ADD og har en større dreng der er i udredning for ADHD, så en del af mig kan godt tænke, om det her er tidlige tegn på, at den lille også har nogle udfordringer...