Tristhed i graviditeten - går det over?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

683 visninger
2 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
13. juli 2021

Anonym trådstarter

Jeg ønsker mig nogle erfaringer fra andre der selv har stået her:

Jeg er gravid med mit andet barn, den store er blevet to for en måned siden. Jeg har termin om 7 uger, og er gået på barsel fra mit job efter et år med en stresssygemelding. Min graviditet har, som den første, været ukompliceret ud over lidt symfysesmerter og et lille lyskebrok som jeg dog har helt styr på. Jeg er gift med min søde mand, og vi har det godt, selvom vi savner hinanden i en hverdag fyldt med en masse praktiske gøremål og en livlig dreng der bare har fuld knald på. Alt normalt på den front

De sidste par uger er jeg dog blevet tiltagende mere og mere trist. Jeg græder hver dag, uden en specifik årsag, andet end at jeg "bare" føler mig helt splatter - ved ikke hvordan jeg ellers skal forklare det. Jeg er selvfølgelig træt fordi jeg er gravid og tæt på termin, men det er mere end en fysisk træthed. Jeg føler mig overvældet af ideen om to børn, selvom min søn er jordens sødeste og nemmeste. Jeg er trist hele tiden og har ikke lyst til at lave noget, for har jeg bare 10 minutter for mig selv længes jeg efter at gemme mig og sove. 

Jeg er i tvivl om det bare er normalt at have det sådan en slutningen af en graviditet; jeg kan ikke huske jeg havde det sådan med min første. Jeg er nervøs for hvordan modtagelsen af lillesøster vil blive, for lige nu glæder jeg mig ikke til hun kommer. Jo, jeg glæder mig til ikke at være gravid mere, men jeg føler mig så magtesløs når jeg tænker på det betyder at vi skal have endnu en lille guldklump at passe på... Min mand er jordens sødeste, men han ved ikke hvad kan skal stille op med min tristhed. Jeg behandler han ikke helt fair, jeg siger undskyld og han rummer mig , men fuck jeg har dårlig samvittighed.

Jeg kunne blive ved, men det roder i mit hoved. Men er der nogle der genkender disse følelser og kan komme med erfaringer omkring hvordan det gik efter fødsel? Fik I det godt igen eller rendte i fx ind i en efterfødselsreaktion?

Jeg skal til lægen om et par dage og vil lufte mine tanker dér... Tak fordi du læste med.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. juli 2021

Kir

Jeg synes det lyder som om du har en fødselsdepression. Har hørt at det faktisk er en 1/3 der rammes af det under graviditeten. Synes helt bestemt du skal tale med lægen om det hurtigst muligt så du kan få behandling for det. 

Anmeld Citér

13. juli 2021

Mortil_2

Profilbillede for Mortil_2

Kan det være din stress der spiller ind?

Du skriver at du har været sygemeldt i et år inden din barsel. Ergo er det ret kort tid siden din sygemelding. Stress tager jo lang tid at komme sig over, også efter man er blevet raskmeldt. Træthed er også et stress symptom og måske er du stadig træt helt ind i knoglerne at det virker uoverskueligt med at barn mere? Det er også en stresset situation både for krop og sind at være gravid. Bare et gæt

I alt fald lyder det ikke rart og synes det er rigtig godt at få snakket med lægen om allerede inden fødslen

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.