12 årig og 3.5 årig leger jævnbyrdigt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

480 visninger
3 svar
3 synes godt om
12. juli 2021

Anonym trådstarter

Hej allesammen,

Jeg har det lidt underligt med at spørge, fordi jeg vil jo ikke problematisere noget, som ikke gør nogen ondt og egentlig er en glæde I hverdagen. Jeg bliver bare ved med at studse over det, så nu er jeg nødt til at høre.

Vi har børn på 12, 10, 8 og 3.5. De to midterste leger da med den yngste, men ofte ikke så længe af gangen og typisk af venlighed og kærlighed mere end egentlig interesse, fordi de bare ikke er det samme sted udviklings/legemæssigt.

Den ældste på 12 år leger tvært I mod med ham på 3.5 som var de fuldstændig jævnbyrdige. Den ældste har altid virket umoden for alder, og man kan da også mærke det ift sine klassekammerater - men han har mange venner og klarer sig fint socialt til trods.

Anyway. Den ældste og yngste kan lege sammen i timevis og begge synes det er det sjoveste i verden. De leger far mor børn, røver og politi, legekøkken, og hvad man ellers kan finde på. Det er ikke sådan at det er den ældste der styrer legen eller finder på, faktisk er det nærmere omvendt.

Vi har tænkt på ofte om han leger så meget med den yngste, fordi han ikke vil være bekendt at sige nej tak. Så vi siger jævnligt at det er så dejligt de nyder at lege sammen, så længe han ved det er ok at sige nej tak, eller bede os om hjælp, hvis han ikke har lyst mere. Men han siger bare "nej nej, jeg hygger mig!" og det er skønt.

Modsat leger den ældste ikke så godt med de to midterste, fordi.. Ja, hvordan forklarer man det. De er jo stadig børn og leger, men ikke helt nede på start-børnehave niveau.

Igen, det er dejligt, og han er en fantastisk storebror. Og alle udvikler sig i forskelligt tempo. Men der er alligevel en del forskel på at være snart teenager og så lige trådt ud af tumlingealderen, så ville I bekymre jer?

Undskyld hvis det er en fjollet bekymring, men som forældre ønsker man jo bare at der ikke skal være for mange sten på vejen. Og som sagt, alle er glade, så på den måde er det jo egentlig ikke et problem. Måske vil jeg bare høre, om andre har prøvet tilsvarende med deres børn? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. juli 2021

Mortiltreogmåskefire

Min på 8 leger bedst med min 3 årige, ham på 5 giver altid problemer i legen  

Hjemme hos os er det fordi at der er meget jalousi med legetøj, forældre osv også er det nemmest at lege med en der ikke er en “rival” 

min 8 årige vil også gerne se teletubbies i tv sammen med den 3 årige, jeg tror at det er dejligt afslappet at lege de der ukomplicerede lege for min den ældste, da forventningerne i skolen og med vennerne nogen gange er lidt for høje

også tror jeg at det handler meget om kemi, i en stor søskendeflok bliver det mere tydeligt hvem man har best kemi med og Hvem man ikke har så meget kemi med

Anmeld Citér

13. juli 2021

Babilooo

At han synes det er hyggeligt at lege med en på 3 er ikke underligt men blot hyggeligt.

Men hvis du generelt føler han er lidt tilbage kognitivt kan du jo få ham undersøgt, eller få lærernes vurdering. Nogen virker umodne fordi de er mindre intelligente og andre udvikler sig bare følelsesmæssigt/ interessemæssigt forskelligt. 

Anmeld Citér

13. juli 2021

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Tænker meget på det hvordan de leger 

Opstår der konflikter i legen eller har han "overblikket" og ved at han er "den store og voksne" i legen? 

Hvis vi er på et fuldstændigt jævnbyrdet forhold hvor de skændes om hvem der havde skeen, så ville jeg nok være lidt bekymret, men ellers ville jeg da bare tænke ham som omsorgsfuld og god storebror. Ville du have samme tanker hvis han var en pige? - For det er (måske) mere normalt at storesøster leger med og passe på de små .

Umiddelbart tænker jeg ikke der er noget forkert i det

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.