Hvordan får man venner som voksen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.727 visninger
5 svar
4 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
5. juli 2021

Anonym trådstarter

Ja, hvordan??

jeg har ingen sf mine barndomsvenner tilbage fordi jeg desværrre gik ned med voldsom angst og skubbede alle fra mig i næsten 10 år. 
nu står jeg så her som mor til to børn uden egentlige venner. Jeg har en omgangskreds via sport jeg går til, men det er jo bekendtskaber som jeg kun har gennem sporten, og kun ser i en forbindelse.. vi er et hold som er ret tætte og har trænet sammen i flere år og kender efterhånden hinanden ret godt, men som sagt ses kun til træning eller når vi holder julefrokost, sommerhygge eller lignende… 

Vores “træner” og så en anden fra holdet føler jeg st jeg klikker ret godt med.. De to er venner privat og har været venner i mange år… de ses mange gange ugentligt… jeg har enkelte gange været hjemme hos besøg hos den ene men under påskud af at skulle have hjælp til noget… jeg snakker ofte med dem om personlige og private ting, men vi ses altid under påskud af at det er træning eller andet… 

jeg vil SÅ gerne lære dem endnu bedre at kende men jeg tør ikke tage initiativ. Jeg er bange for at blive afvist og vil heller ikke virke anmasende…. 

hvordan pokker gør man?? De har begge store vennekredse og bruger som sagt meget tid sammen så de har nok i virkeligheden ikke behov for flere veninder… øv… jeg synes jeg bruger meget energi på at være den bedste udgave af mig selv når jeg er sammen med dem i håb om at de vil tage initiativ til at ses privat…. Men ja… 

what to do… og hvordan ved jeg at de har det ligesådan? Gider ikke virke desperat… 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. juli 2021

Meyer

Profilbillede for Meyer

Jeg er ikke så god til at få venner, men dem jeg har som ikke er barndoms venner, har jeg fået gennem arbejde.

Anmeld Citér

5. juli 2021

serinasmor

Det der med nye venner som voksen kan godt være besværligt.

Jeg har heller ingen barndomsveninder - og kun få fra tidligere studie jeg snakker med... Vi er flyttet en del ����‍♀️ Men nogle venner holder ved. 

Det vi har gjort når vi startede i en ny by, er at komme ind i foreninger og andre interesser. Og så lade det udvikle sig derfra. 
Men ja det kræver ofte at man tør invitere på fx aftensmad eller lignende

Jeg ville måske bare spørge dem begge, om de har lyst til en fælles tur i biffen eller fællesspisning lignende 

Anmeld Citér

5. juli 2021

Dream

Jeg ville også invitere dem på middag eller en tur ud og spise. Du skriver du har været på besøg under påskud om at få hjælp. Tænker, hvis de vil hjælpe dig med hvad det end var, kan de da ikke synes du er helt skæv. Det er de færreste der ikke vil blive glade for en invitation om venskab. Sig du nyder deres selskab og spørg om I skal lave et eller andet sammen. Du kan I øvrigt også prøve at kontakte dine gamle venner. Det gjorde jeg engang held og lykke

Anmeld Citér

6. juli 2021

asphodel

Du kan jo sige til dem: "Tusind tak fordi I hjalp mig med XYZ, må jeg ikke byde på en middag/frokost som tak?"

Eller

"Nu har jeg igen brug for hjælp. Jeg har fået købt (den her nye type madvare som jeg ikke har prøvet at lave før) / (de her drikkevarer som jeg ikke har smagt før), vil I ikke hjælpe mig med at vurdere om det smager godt?"

Anmeld Citér

6. juli 2021

qwerty91

Det er mega svært at få venner som voksen synes jeg også. Alle har ligesom de venner de behøver.

Min erfaring er at det kan lade sig gøre, men det kræver en stor indsats, og man må regne med at være den der tager initiativet de første mange gange. Inviter dem på middag, med ud at gå en tur, i svømmehallen, biografen, på café osv. Vær indstillet på at det er dig der kommer til at invitere de fleste gange, og det betyder ikke nødvendigvis at de ikke vil dig. Husk at fortælle dem at det var hyggeligt at spise sammen, at du godt kan lide deres selskab, det må vi gøre igen osv. Hvis du har mod på det, kan du også være helt åben og bare sige at det er svært for dig at få nye bekendtskaber, men at du rigtig gerne vil se mere til dem. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.