Hvad ville i gøre ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.975 visninger
10 svar
13 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
22. juni 2021

Anonym trådstarter

Hvis i havde en drøm om at blive gift.

Hvis i så mødte den her fantastiske mand og fik tre børn med ham og drømmer om at blive gift med ham, og så efter 12 år stadigvæk ikke er blevet friet til, med begrundelsen at han er bange for økonomien og tvangsauktion, hvordan ville i så have det ?

Jeg forsøger hele tiden at fortælle mig selv at det jo er klart min mand ikke vil giftes, når min situation er så ustabil (jeg har tre typer angst som gør jeg ikke har fået en uddannelse, selvom jeg lige nu er ved at kæmpe mig igennem en. Det dog ikke sikkert jeg kan klare det). Jeg har ingen gæld, udover i det hus vi har købt sammen og bor i. 

Han har fast arbejde og der er så vidt jeg ved ingen chance for han ender uden job. 

Men kan selvfølgelig godt se han er bange for jeg ender på kontanthjælp og han skal forsøge os alle. Det kan ikke lade sig gøre økonomisk. 

Men 12 år har vi været sammen. Jeg har ikke så meget viden om økonomi og er selvfølgelig sikke på han har ret når han siger at blive gift er en dårlig ide. Men føler mig alligevel en smule ulykkelig over vi formentligt aldrig kan blive gift. Er det fjollet.

Jeg arbejder meget med min angst, men min psykolog og egen læge, tror ikke jeg kan klare et almindeligt job på fuld tid, hvis det lykkes mig at få min uddannelse. (Det håber jeg, men har allerede måtte stoppe en uddannelse lige inden bachelor, fordi angsten knækkede mig, så tror vist ikke rigtigt på mig selv mere). 

Jeg ved ikke helt hvad jeg vil med det her opslag, måske bare vide om det ok at være ked af erkendelsen af ikke at blive gift nogensinde. (Selvom jeg godt ved det min egen skyld, og den situation jeg er i). 

Undskyld det blev lidt et øv opslag.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. juni 2021

Anonym

Selvfølgelig er det helt iorden, følelser kan man ikke gøre for. Men det er også vigtigt at sætte fokus på, hvad der er realistisk. Jeg selv har været i et 14 års langt forhold uden et ægteskab af samme grunde. Risikoen er for stor, og jeg er helt enig med din mand.
Vi var i stedet forlovede, havde ringe på og fandt en anden form for glæde ved det. Jeg håber I finder ud af det, og at du kan finde en form for accept i, hvis I ikke gifter jer, for der er meget at tabe, og det skal tænkes grundigt igennem. Alt held og lykke

Anmeld Citér

22. juni 2021

Anonym

Anonym skriver:

Hvis i så mødte den her fantastiske mand og fik tre børn med ham og drømmer om at blive gift med ham, og så efter 12 år stadigvæk ikke er blevet friet til, med begrundelsen at han er bange for økonomien og tvangsauktion, hvordan ville i så have det ?

Jeg forsøger hele tiden at fortælle mig selv at det jo er klart min mand ikke vil giftes, når min situation er så ustabil (jeg har tre typer angst som gør jeg ikke har fået en uddannelse, selvom jeg lige nu er ved at kæmpe mig igennem en. Det dog ikke sikkert jeg kan klare det). Jeg har ingen gæld, udover i det hus vi har købt sammen og bor i. 

Han har fast arbejde og der er så vidt jeg ved ingen chance for han ender uden job. 

Men kan selvfølgelig godt se han er bange for jeg ender på kontanthjælp og han skal forsøge os alle. Det kan ikke lade sig gøre økonomisk. 

Men 12 år har vi været sammen. Jeg har ikke så meget viden om økonomi og er selvfølgelig sikke på han har ret når han siger at blive gift er en dårlig ide. Men føler mig alligevel en smule ulykkelig over vi formentligt aldrig kan blive gift. Er det fjollet.

Jeg arbejder meget med min angst, men min psykolog og egen læge, tror ikke jeg kan klare et almindeligt job på fuld tid, hvis det lykkes mig at få min uddannelse. (Det håber jeg, men har allerede måtte stoppe en uddannelse lige inden bachelor, fordi angsten knækkede mig, så tror vist ikke rigtigt på mig selv mere). 

Jeg ved ikke helt hvad jeg vil med det her opslag, måske bare vide om det ok at være ked af erkendelsen af ikke at blive gift nogensinde. (Selvom jeg godt ved det min egen skyld, og den situation jeg er i). 

Nu er jeg gift, men dette blev vi af praktiske årsager. jeg ejede en lejlighed og jeg kunne ikke have at hvis jeg døde stod min mand (som dengang kun var kæreste) på gaden med vores søn, da min mand ikke var arveberettiget efter mig, før vi blev gift. 
Jeg er vokset op med forældre som først blev gift efter 40 års samliv. Det var ikke meningen at de skulle giftes, men min mor fik cancer og kunne ikke klare tanken om at dø som ugift. Hun er dog blevet raks igen, heldigvis.
Min bror er gift. Han kan ikke få kontanthjælp, da hans kone skal forsørge ham, så de lever desværre på en indkomst og dette er mega hårdt. 
Grunden til at jeg skriver dette er, at det jo aldrig er for sent (mine forældre efter 40år) og at jeg egentlig godt kan forstå din mand i forhold til at det jo er mega hårdt at skulle være eneforsørger. Samtidig skal dine følelser jo heller ikke ignoreres. Men prøv at tænke over hvorfor det er så vigtigt at blive gift? Hvilken forskel vil det gøre for dig? 

Anmeld Citér

22. juni 2021

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Det er helt okay at have en sorg over, at ens drømme måske ikke bliver til noget.. 

Men er desværre enig med din kæreste.. Det er for stor en risiko, når du ikke ved, om du ender på kontanthjælp eller hvad.. For ja ender du på KH, så har han forsørgerpligten.. 

Jeg er selv på KH, og håber på, at jeg hurtigt får et fast arbejde efter barsel, for vi har begge en stor drøm om at blive gift efter 4 år sammen.. Vi venter bare på, at jeg finder et fast job.. Så kender dine følelser, da jeg heller ikke ved, hvornår det kan komme til at ske 

Anmeld Citér

22. juni 2021

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

Det er selvfølgelig ok at have en sorg over en drøm, der formentlig aldrig bliver til noget. Selv om det kan være nok så fornuftigt ikke at være gift, hvis man risikerer, at huset så går på tvang, hvis den ene part ingen indtægt har, så er det stadig en drøm, der ikke går i opfyldelse.

Jeg kan godt se, at der er en økonomisk risiko, hvis du slet ikke kan få noget i KH, hvis I bliver gift, men det er heller ikke uden økonomisk risiko at have et liv sammen med materielle værdier uden at være gift. 

Jeg håber, at I har sørget for at have lavet testamente, hvor I tilgodeser hinanden mest muligt, da det ellers kan gå hen og blive meget dyrt, hvis en af jer pludselig dør. En ting er, at der som samlevende skal betales arveafgift, som ægtefæller slipper for. Noget andet er, at børnene skal have udbetalt deres arv, så  man pludelig kan stå i en situation, hvor man må sælge hus osv. for, at børnene kan få udbetalt deres arv. 

Når en af jer dør, skal børnene have deres arv udbetalt, hvis de er mindreårige og uden testamente vil arven være 50% af friværdien i huset og andre værdier. Har I testamente kan I gøre børnenes arv mindre, men den skal stadig udbetales og må ikke være bundet i mursten, så er der ingen penge på kontoen må huset sælges for, at de kan få deres arv. Den risiko har man ikke som ægtefæller, da man kan vælge at sidde i uskiftet bo.

Voksne børn kan give afkald på deres arv, men der er desværre ingen garanti for et langt liv sammen, hvor børnene er voksne, når forældrene går bort, så ligesom I er forberedt på den økonomiske risiko ved at blive gift, bør I også have styr på den økonomiske risiko ved ikke at være gift, men det har I måske også allerede. 

Anmeld Citér

23. juni 2021

Kontrast

Min situation er lidt en anden, men min kæreste (gennem ca 6 år) og jeg har været hvor I er. Jeg er syg, men med depressioner og psykoser (det sidste bliver nok regnet for en noget tungere diagnose end angst), men da jeg blev færdig med universitetet turde vi heller ikke gifte os netop af frygt for gensidig forsørgelsespligt (uni tog i øvrigt 12 år på grund af min tilstand og jeg var hele tiden i tvivl om, om jeg kunne klare et job), Men jeg valgte fleksjob-vejen, inden da fik jeg sygedagpenge og siden ressourceforløb, der er der ikke de samme regler for gensidig forsørgelsespligt. Nu ved jeg ikke, om du har det svært nok til at komme den vej, men hvis du har tre typer angst og ikke kan klare at studere kunne det tyde på, at du ikke kan klare et fuldtidsjob og så har du jo reelt ret til hjælp. 

Anmeld Citér

23. juni 2021

drabo

Profilbillede for drabo

Det er helt ok at være trist over en drøm, som måske ikke bliver til noget.

men måske du skal dykke ned i hvad det er ved brylluppet du drømmer om. Er det festen for jeres kærlighed, den kan man jo godt holde uden vielse evt. hvor i laver en slags løfte foran gæsterne.

Er det løfterne til hinanden, dem kan i jo også give uden det kommer staten ved

altså finde ud af og det du drømmer om omkring brylluppet kan føres ud i livet uden at i formelt bliver gift. Det er ikke sikkert alt kan opfyldes, men måske du kunne få en erstatning som gjorde tabet mindre.

Anmeld Citér

23. juni 2021

ErDetSnartNU

drabo skriver:

Det er helt ok at være trist over en drøm, som måske ikke bliver til noget.

men måske du skal dykke ned i hvad det er ved brylluppet du drømmer om. Er det festen for jeres kærlighed, den kan man jo godt holde uden vielse evt. hvor i laver en slags løfte foran gæsterne.

Er det løfterne til hinanden, dem kan i jo også give uden det kommer staten ved

altså finde ud af og det du drømmer om omkring brylluppet kan føres ud i livet uden at i formelt bliver gift. Det er ikke sikkert alt kan opfyldes, men måske du kunne få en erstatning som gjorde tabet mindre.

Jeg er helt enig i de gode forslag her - et ægteskab mellem jer 2 bliver vel ikke mere "rigtigt" af, at der ligger et papir på et kontor om det? =) 

Desuden tror jeg, at jeg ville prøve at finde fred i tanken om, at din kæreste prøver at sikre jer og jeres børn ved, at I ikke bliver gift. Jeg hører fra mange, at de vil giftes for "at sikre hinanden". I jeres tilfælde prøver din kæreste netop på det samme - dog ved at gøre det modsatte. 

Anmeld Citér

23. juni 2021

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

jeg ville vælge at holde et uofficielt bryllup for venner og familie og så til "brylluppet" i stedet for at skrive under på vielsespapirerne så skriver I under på testamente om hvordan I ønsker det skal deles efter en af Jer dør...

jeg drømmer også om at blive gift.. eller det troede jeg en gang var vigtigt for mig..

nu har vi været sammen i 17 år og har 3 børn og det er faktisk ikke noget jeg tænker på mere..

jeg tror det var fordi jeg som ung har været med til min storesøsters 2 bryllupper som var kæmpe fester med hele familien fra nær og fjern og så blev det ligesom en ting som man gør og som jeg gerne ville fordi det var hende jeg så allermest op til..

nu da jeg skrev forslaget med uofficielt bryllup kom jeg til at tænke på at det jo faktisk var noget vi ville kunne gøre..

her er det mig der ville skulle forsørge min mand hvis min indtægt skulle være for høj i forhold til reglerne..

Fandt lige det her vedr. gensidig forsørgerpligt:

Kommunen skal udregne det beløb, I samlet er berettiget til, hvis I begge var på kontant- eller uddannelseshjælp. Dette beløb kaldes ydelsesniveau.

Hvis din ægtefælle har arbejde, vil ydelsesniveauet skulle tillægges 28,40 kr. pr. udført arbejdstime.

Jeres indtægter fratrækkes ydelsesniveauet.

Du vil være berettiget til beløbet, som fremkommer efter fratræk af indtægter i ydelsesniveauet. 

Kilde:

https://www.detfagligehus.dk/faa-hjaelp/loenmodtager/paa-kontanthjaelp/gensidig-forsoergerpligt/

Måske det kan hjælpe med et overblik om du vil blive trukket i KH hvis du ender der.. der er jo sygedagpengeperiode på 2 år inden du evt ender der.. og lige nu er de i gang med lave en reform der måske betyder at man ikke længere kommer på KH hvis man er syg...

Anmeld Citér

23. juni 2021

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
Anonym skriver:

Jeg må åbenbart ikke rette i mit andet opslag...

jeg har lige snakket med kommunen i forhold til gensidig forsørgerpligt..

hvis I har børn så må din (kommende) mand tjene 31.094 kr før skat før der trækkes i KH... derudover må I tilsammen have 20.000 kr i værdier.. dvs. friværdi i hus, bil, sommerhus etc...

her kan jeg se at vi godt ville have råd til at blive gift for så høj en indtægt får jeg aldrig

bare til info hvis nu det er ældre oplysninger din mands beregning bygger på :)

og ellers ja som skrevet så et testamente så I har sikret hinanden og børnene hvis der skulle ske noget uforudset :)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.