Provera behandling

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.641 visninger
7 svar
0 synes godt om
18. juni 2021

Anonym trådstarter

Hej.

Jeg har døjet med pletblødninger, og gynækologen mener, at jeg skal tage Provera for at få blødt slimhinden ud. Den så i øvrigt ujævn ud på scanningen, og gyn mener det vil være sværere st holde på en graviditet, da jeg pletbløder sidste del af cyklus.

Jeg er dog lidt usikker på, om jeg har lyst til at tage provera. Nogen erfaringer?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. juni 2021

Altea

Jeg har været på Provera mange gange under behandling - hvilke overvejelser/bekymringer gør du tvivler?

Anmeld Citér

19. juni 2021

Anonym trådstarter

Jeg er nok bekymret for, om slimhinden kan danne sig selv igen, og om det så bliver sværere at blive gravid. Der er ikke lagt op til, at vi skal i behandling i første omgang, men vi skal prøve selv. Har børn i forvejen hvor der ikke har været problemer med at opnå graviditet. Men dengang havde jeg heller ikke blødningsforstyrrelser.

Anmeld Citér

19. juni 2021

Sessi

Profilbillede for Sessi
Anonym skriver:

Jeg er nok bekymret for, om slimhinden kan danne sig selv igen, og om det så bliver sværere at blive gravid. Der er ikke lagt op til, at vi skal i behandling i første omgang, men vi skal prøve selv. Har børn i forvejen hvor der ikke har været problemer med at opnå graviditet. Men dengang havde jeg heller ikke blødningsforstyrrelser.

Jeg følger lige ned - har en recept liggende på netop det samme.

havde en bio i april, og siden har jeg pletblødt en masse men ingen reel menstruation.. jeg bliver ved med at udskyde kuren i håb om at alt bliver normalt af sig selv, men måske jeg bare skulle komme igang med den.

jeg vil også gøre høre erfaringer : hvordan var cyklus efter sådan en kur? 
Hvad var årsagen til kuren? Og er i blevet gravide efterfølgende? 

jeg har som sådan ikke en udfordring med at blive gravid. Jeg har fået recepten for at tvinge min cyklus stabil igen ved at fremtvinge en menstruation.

Anmeld Citér

19. juni 2021

Altea

Det er jo netop for at få udstødt en usund, uregelmæssig slimhinde, der oftest har været under påvirkning af progesteron mangel. 
Min cyklus er gået igang med det samme efter en “kur”, både hvis jeg har fået for blødningsforstyrrelse eller manglende mens. Har ikke oplevet noget negativt omkring det.

Anmeld Citér

19. juni 2021

Anonym trådstarter

Tak. Men kommer progesteronet bare i gang igen af sig selv? Bliver der ikke bare dannet en usund slimhinde igen medmindre man får progesteron piller? Eller hvordan hænger det sammen? 

Anmeld Citér

19. juni 2021

Altea

Det ved jeg ikke om er et generelt billede - for jeg lider af progesteron mangel, så for mit vedkommende var det tilskud i hver cyklus efter æl. Det finder man som regel kun ud af gennem blodprøve efter æl. Men jo også væsentligt for overhovedet at kunne holde på en graviditet.. 

Man behøver ikke være i behandling, for at få progesteron tilskud. Blodprøves man til fx 10-20 stykker efter æl, er chancerne for graviditet lave. Mit tal var ofte 5-6 stykker, hvilket ikke ville føre til graviditet. Så får man det udskrevet, og tager det i stikpilleform fra æl til mens. Men det kræver selvfølgelig at det er konstateret som et problem, og at man samarbejder med fx en gyn.

Anmeld Citér

19. juni 2021

Anonym trådstarter

Tak for dit svar. Har fået taget nogle blodprøver, men ikke progesteron. Måske jeg lige skal høre gynækologen ad.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.