Lavt AMH, kæmpe chok.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.163 visninger
6 svar
5 synes godt om
18. juni 2021

Pemba

Hej. 

Jeg er ny herinde, plejede at være aktiv på "min mave" men kan ikke overskue deres nye side, så jeg er smuttet herind. 

Min kæreste og jeg har prøvet at blive gravide i snart et år, og valgte derfor at begynde på blodprøver, sædanalyse, henvisning osv. Min kæreste fik lavet sin SA (sædanalyse) idag og jeg fik mine blodprøver sidste uge. 

Her fik jeg så det nedslående resultat at mit AMH er på 3.3 Pmol altså er det virkelig lavt og kun lige inden for den grænse hvor man stadig kan tilbyde behandling. Jeg er 29 år bliver 30 i år, så det var en virkelig nedslåede nyhed. Jeg er dog forvirret over mit også lave FSH på 3,6, som ellers plejer at være højt når AMH er lavt... ahhh det er svært at holde styr på.

Andre der har haft lidt spøjse tal eller lavt AMH ?  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. juni 2021

M_M

Pemba skriver:

Hej. 

Jeg er ny herinde, plejede at være aktiv på "min mave" men kan ikke overskue deres nye side, så jeg er smuttet herind. 

Min kæreste og jeg har prøvet at blive gravide i snart et år, og valgte derfor at begynde på blodprøver, sædanalyse, henvisning osv. Min kæreste fik lavet sin SA (sædanalyse) idag og jeg fik mine blodprøver sidste uge. 

Her fik jeg så det nedslående resultat at mit AMH er på 3.3 Pmol altså er det virkelig lavt og kun lige inden for den grænse hvor man stadig kan tilbyde behandling. Jeg er 29 år bliver 30 i år, så det var en virkelig nedslåede nyhed. Jeg er dog forvirret over mit også lave FSH på 3,6, som ellers plejer at være højt når AMH er lavt... ahhh det er svært at holde styr på.

Øv, det er jeg ked af at høre.

Jeg fik selv mit svar i torsdag, 2,9 og blev scannet i går.
Den underbyggede desværre at min ægreserver er temmelig lave, 5 follikler på den ene og 3 på den anden æggestok denne cyklus.

Mit FHS niveau er også indenfor normalen, dog lidt højere end dit. 
Jeg har fuldstændig normale cyklusser der er nærmest så stabile som de kan blive, med ægløsning hver måned, så havde slet ikke forestillet mig at mine ægreserver kunne være så lave - Der har ingen tegn været på det, men vi mistænke æggelederne i stedet.

Så vi går direkte i IVF behandling fra næste mens. 
Mit tal ligger jo det lavere end dit og jeg er 7 år ældre. Så vi har ikke rigtig noget tid at spilde og er i gang i det private.

Hvornår skal du scannes? Der kan se se lidt mere om hvordan det står til og hvor mange æg du udvikler i en cyklus. Så er det lidt nemmere at forholde sig til, for tallet i sig selv siger ikke rigtig noget man kan bruge, andet end man skal til at komme i omdrejninger - Og det er i jo, så det er godt!! 

Anmeld Citér

20. juni 2021

Annoni

Kære 

Jeg er 39 år og fik målt AMH på 2,7 og FSH på 6,3

Det var ret nedslående, jeg har børn i forvejen, men vi ønsker os et fælles barn. Jeg var til scanning på en privatklinik som viste ganske fine follikler (6 og 8 på hver side)

Nå, men vi blev anbefalet at gå i gang med behandling ASAP - vi havde forinden kun prøvet 2 mdr. Vi prøvede med is i maven og satte os for at give det et halvt år. Efter en måned havde jeg BIO og efter 3 mdr stod jeg med en positiv test. Jeg er nu 9+ 

Det jeg vil sige med det er blot, at en lav AMH ikke nødvendigvis betyder, at man har svært ved at blive naturligt gravid, da man sagtens kan have normal ægløsning og frigive et fint æg hver cyklus alligevel, men at mange nok vil reagere dårligt på fertilitetsbehandling, da der ofte ikke er så mange æg at få modne.

Jeg kender dog flere som er blevet gravide ved fertilitetsbehandling med værdier som “vores” og også lavere endnu - så I må endelig ikke miste modet.

Der er mange private klinikker som gerne behandler på trods af lav AMH - det koster, det ved jeg. 

Jeg ønsker jer ALT held og lykke - og er sikker på det nok skal lykkes❤️

Kh jordemoderen

Anmeld Citér

20. juni 2021

Pemba

Hej. 

Min kæreste fik sin sædanalyse i fredags og her skal vi vente 2-3 uger på svar, hans læge vil ikke give ham en henvisning til det private før hans resultat er kommet ind og jeg kan ikke bliver undersøgt på trianglen før vi begge to har en henvisning... så lige nu venter vi bare og håber på sædanalysen er ok til at starte med IUI, ellers er vi også ude i selv at betale for IVF og plan Å er doner æg  

Min cyklus den her måned er virkelig mærkelig, jeg tracker med tempretur (tempdrop) så kan ret godt følge med i hvad der sker i min krop, det virker ikke til at jeg har haft ægløsning hvilket jeg altid har... havde også en meget meget svag lyserød streg på en test sidste måned, så er begyndt at overveje om jeg havde fanget en BIO og ikke bare en dårlig test. 

så mit urealistiske håb er at mine blodprøver måske er bedre hvis jeg får taget dem på en cyklus som ikke er helt fucked.

Anmeld Citér

20. juni 2021

Annoni

Pemba skriver:

Min kæreste fik sin sædanalyse i fredags og her skal vi vente 2-3 uger på svar, hans læge vil ikke give ham en henvisning til det private før hans resultat er kommet ind og jeg kan ikke bliver undersøgt på trianglen før vi begge to har en henvisning... så lige nu venter vi bare og håber på sædanalysen er ok til at starte med IUI, ellers er vi også ude i selv at betale for IVF og plan Å er doner æg  

Min cyklus den her måned er virkelig mærkelig, jeg tracker med tempretur (tempdrop) så kan ret godt følge med i hvad der sker i min krop, det virker ikke til at jeg har haft ægløsning hvilket jeg altid har... havde også en meget meget svag lyserød streg på en test sidste måned, så er begyndt at overveje om jeg havde fanget en BIO og ikke bare en dårlig test. 

så mit urealistiske håb er at mine blodprøver måske er bedre hvis jeg får taget dem på en cyklus som ikke er helt fucked.

Det virker som vildt lang tid at I skal vente 2-3 uger på svar.

vi betalte 1000kr på en privatklinik og havde svar efter 1 time. (Bare lige hvis I blev trætte af at vente)

Du har ret i at værdierne i blodprøverne er ikke stationære, men dog siger man at AMH normalt ikke ændrer sig meget.

Anmeld Citér

20. juni 2021

Pemba

Annoni skriver:

Det virker som vildt lang tid at I skal vente 2-3 uger på svar.

vi betalte 1000kr på en privatklinik og havde svar efter 1 time. (Bare lige hvis I blev trætte af at vente)

Du har ret i at værdierne i blodprøverne er ikke stationære, men dog siger man at AMH normalt ikke ændrer sig meget.

Ja blev også super overrasket over ventetiden, men håber da på det måske går lidt hurtigere end de siger, lige de også altid siger det tager 3 uger for at få svar på livmoderhalsskrab men jeg får altid var efter sådan 4 dage. Men altså måske er der også mange der skal igennem rigshospitalet og have testet deres sæd. 

Det er også kun ønsketænkning, med at tallet ændre sig, selv om jeg kan forstå at D-vitamin og andre ting godt kan give en falsk lavt resultat, derfor venter jeg i spænding på min scanning, så vi kan se hvad der er at arbejde med og om vi kan få IUI som vi gerne ville prøve. 

Anmeld Citér

20. juni 2021

Pemba

Annoni skriver:

Kære 

Jeg er 39 år og fik målt AMH på 2,7 og FSH på 6,3

Det var ret nedslående, jeg har børn i forvejen, men vi ønsker os et fælles barn. Jeg var til scanning på en privatklinik som viste ganske fine follikler (6 og 8 på hver side)

Nå, men vi blev anbefalet at gå i gang med behandling ASAP - vi havde forinden kun prøvet 2 mdr. Vi prøvede med is i maven og satte os for at give det et halvt år. Efter en måned havde jeg BIO og efter 3 mdr stod jeg med en positiv test. Jeg er nu 9+ 

Det jeg vil sige med det er blot, at en lav AMH ikke nødvendigvis betyder, at man har svært ved at blive naturligt gravid, da man sagtens kan have normal ægløsning og frigive et fint æg hver cyklus alligevel, men at mange nok vil reagere dårligt på fertilitetsbehandling, da der ofte ikke er så mange æg at få modne.

Jeg kender dog flere som er blevet gravide ved fertilitetsbehandling med værdier som “vores” og også lavere endnu - så I må endelig ikke miste modet.

Der er mange private klinikker som gerne behandler på trods af lav AMH - det koster, det ved jeg. 

Jeg ønsker jer ALT held og lykke - og er sikker på det nok skal lykkes❤️

Kh jordemoderen

Mang tak for din søde besked

Jeg prøver også at holde modet oppe og tænker det er godt at det er nu vi gerne vil have børn og ikke om 5 år, jeg prøver også at glæde mig over et helt normalt lavt FSH og det at jeg rent faktisk får ægløsning hvert måned og en cyklus uden de store udsving. 

har dog altid døjet med en kort cyklus på 23-24 dage, så tanken om jeg ville løbe tør for æg lidt hurtigere har gennem årene strejfet mig mange gange, men det er desværre først nu jeg fandt min fantastiske kæreste, som så desværre også er en del ældre end mig, så det er vidts godt at der er nogle som kigger os igennem sømmene her efter et år. 

Men ved godt tallet nu kan betyde at IVF ikke altid er en mulighed, så krydser virkelig alle mine fingre for en IUI hvor de bare skal have 1-2 æg! 

Ja og så håber jeg at jeg ikke går i overgangs alderen som 35 årig men at min krop bare ikke sender så mange æg afsted af gangen, af en eller anden grund, men går også ud fra at ens FSH skal være en del højere før man går i overgangsalderen. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.