Hjælp til hvem der har retten efter brud.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.159 visninger
13 svar
15 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
10. juni 2021

Anonym trådstarter

Kort historie fortalt, Par er gået fra hinanden. Og har nu problemer med opdeling af hjem. 
Det hele er på plads, undtagen bilen. Jeg har simpelhen nød til at hører om der er nogle som har reel viden omkring dette, og jeg håber i kan forstå det
Det forligger sig sådan A(Kvinde B(manden. 

A får en sum penge i 2017, a og b har tilsammen sparet selv penge op, pga gratis beboelse ved a’s far i 6 mdr. 

pga a’s sum penge, har de nu råd til en god bil og køber kontant hvad svare til det hele begge havde sparet sammen dobbelt op. Altså A har 100% lagt halvdelen i bilen, samt penge fra opsparing fra begges penge. 
Bilen har de ca 1 år, hvor de så benytter bilen til en bytning ved en forhandler til nyere mærke + penge til  sælger. Igen her er det fra A’s sum penge. B har hver mdr overført sin løn til udgifter. 
Der er ydeligere smidt for omkring 20.000 ekstra udstyr i bilen, som også er betalt fra A’skonto. 
Begge biler stod og står i a’snavn, og forsiknringer også. 

Hvem har retten her til bilen? 

B ønsker en betaling på svarende halvdelen bilens nuværende værdi, da han mener han minimum har betalt halvdelen, da han hat overført hver mdr til udgifter og opsparingen. 
A vil have bilen, uden betaling fra B og mener hun har betalt og har rettigheden. 
De er ikke gift. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. juni 2021

Panther

Profilbillede for Panther
Anonym skriver:

Kort historie fortalt, Par er gået fra hinanden. Og har nu problemer med opdeling af hjem. 
Det hele er på plads, undtagen bilen. Jeg har simpelhen nød til at hører om der er nogle som har reel viden omkring dette, og jeg håber i kan forstå det
Det forligger sig sådan A(Kvinde B(manden. 

A får en sum penge i 2017, a og b har tilsammen sparet selv penge op, pga gratis beboelse ved a’s far i 6 mdr. 

pga a’s sum penge, har de nu råd til en god bil og køber kontant hvad svare til det hele begge havde sparet sammen dobbelt op. Altså A har 100% lagt halvdelen i bilen, samt penge fra opsparing fra begges penge. 
Bilen har de ca 1 år, hvor de så benytter bilen til en bytning ved en forhandler til nyere mærke + penge til  sælger. Igen her er det fra A’s sum penge. B har hver mdr overført sin løn til udgifter. 
Der er ydeligere smidt for omkring 20.000 ekstra udstyr i bilen, som også er betalt fra A’skonto. 
Begge biler stod og står i a’snavn, og forsiknringer også. 

Hvem har retten her til bilen? 

B ønsker en betaling på svarende halvdelen bilens nuværende værdi, da han mener han minimum har betalt halvdelen, da han hat overført hver mdr til udgifter og opsparingen. 
A vil have bilen, uden betaling fra B og mener hun har betalt og har rettigheden. 
De er ikke gift. 

Hvem er registreret ejer?

Anmeld Citér

10. juni 2021

Anonym trådstarter

Panther skriver:

Hvem er registreret ejer?

A kvinden.

Også på den bil som der blev byttet. 

Anmeld Citér

10. juni 2021

FruStolpe

Kan man virkelig se sådan på det. ?

Jeg er slet ikke inde i bodelings reglerne, men jeg mente at alt hvad der er erhvervet under samme tag skal deles. Uanset hvis konto pengene er taget fra. 

Når, men det er bare mig der tænker højt

Jeg håber i bliver enige om en god løsning.  

Anmeld Citér

10. juni 2021

Kir

Rent juridisk er det A's bil, da hun står som ejer.

Men moralsk synes jeg det er lidt mere kompliceret... Har der været fælles økonomi mens de boede sammen? For så synes jeg det er lidt mærkeligt pludselig nu efter man er fået fra hinanden at sidde og snakke om "dine" og "mine" penge. Begge parter var vel indforstået med at A betalte mere for bilen, men at den stadig var fælles? Eller var det fordi det så egentlig er A's bil at kun hun står i papirerne?

Alt efter hvor gode venner man er efter bruddet er der forskellige muligheder. Enten holder man på at det er A's bil fordi hun ejer den rent juridisk. Eller også siger man at det er en fælles bil fordi man havde fælles økonomi da den blev købt. Hvis man er pernitten og skal sidde og kigge på hvem der ejer mest af bilen, så er det vel fair at B får 1/4 af bilens værdi (så vidt jeg har forstået det har A givet 50% og fælles opsparingen 50%??) 

Anmeld Citér

10. juni 2021

BabyIgen2022

Har du fået lavet særeje på den oprindelige bil? Ellers er jeg med på vognen, der hedder 50/50...

Anmeld Citér

10. juni 2021

Altea

Jeg tænker også der er en historie bag.. -Altså er det en fælles bil beslutning, tilbyder man selv bare at betale dét der mangler fordi man sagtens kan og gerne vil, og er der andet der takseres som “dit og mit”?..

Jeg ville som A, nok stikke ham 1/3 eller 1/4, og så bare konstatere at det er på tabskontoen, og så komme videre.. Kan godt se det har betydning om det er en bil til 300.000, eller til over 1/2 million, men det indkøb har I jo også været enige om.

Jeg ser det lidt som hvis man skulle af med et hus i en skilsmisse - så tager man ofte et tab for bare at få den lukket, og komme videre, og så skal man stoppe med at ærgre sig.

Men du er i din gode ret til ikke at gå med til 50/50, - og det kan han vel også se, hvis han fx har bidraget med 50.000 i afdrag indtil nu, som det eneste af fx 300.000

Anmeld Citér

10. juni 2021

Janey

Profilbillede for Janey

Som Kir skriver så er det A, der juridisk har ret til bilen. Det er altid den registrerede ejer, der har krav på biler og ejendomme. Ved skilsmisse efter ægteskab, ville man skulle dele værdien af disse, men her kan jeg læse, at parterne ikke er gift.

Moralsk ville jeg give B en andel af bilens nuværende værdi, da B har været med til at betale den og afholde udgifterne til den. Hvor meget afhænger af, hvad B har betalt, men som minimum 1/4 da jeg kan se, at det er hvad han har betalt af den oprindelige bil. 

Vil A ikke give B noget for at have været med til at betale bilen og omkostninger, er der ikke så meget andet at sige end, at B har dummet sig ved ikke også at blive registreret som ejer af bilen for som registreringen er nu, kan A juridisk tage bilen med sig uden at kompensere B for hans betalinger. 

Anmeld Citér

10. juni 2021

Janey

Profilbillede for Janey
FruStolpe skriver:

Kan man virkelig se sådan på det. ?

Jeg er slet ikke inde i bodelings reglerne, men jeg mente at alt hvad der er erhvervet under samme tag skal deles. Uanset hvis konto pengene er taget fra. 

Når, men det er bare mig der tænker højt

Jeg håber i bliver enige om en god løsning.  

Det er der rigtig mange, der tror, men juridisk har hver person i et forhold/ægteskab krav på de ting, denne selv har købt. Hvis man er gift, skal man dog ved skilsmisse dele værdien af tingene medmindre, der er særeje, så havde A og B været gift skulle A ved skilsmissen give B halvdelen af bilens friværdi, men A har stadig krav på at beholde bilen. 

Disse regler kan være et meget stort problem, når samlevende går fra hinanden. Hvis den ene part betaler for hus, bil(er), møbler og lignende fysiske ting., mens den anden betaler for husholdning, rejser, kontingenter mv., så kan den part, der har betalt de fysiske ting, tage det hele med, hvis de går fra hinanden, mens den anden står tilbage med ingenting.

Anmeld Citér

10. juni 2021

Janey

Profilbillede for Janey
BabyIgen2022 skriver:

Har du fået lavet særeje på den oprindelige bil? Ellers er jeg med på vognen, der hedder 50/50...

De er ikke gift, så hun kan ikke have særeje på bilen, da særeje kun kan fås i ægteskab.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.