Jeg tror, at jeg mest lige har brug for selv at få mine tanker skrevet ned.
Min datter har en veninde, som vi for at være helt ærlig helst så, at hun var foruden, men vi vil ikke blande os i hendes venskaber medmindre det bliver virkelig skadeligt for hende.
De to piger er ikke gode for hinanden og er gode til at komme på uheldige påfund og styrke hinanden i det som f.eks. at være stædige og ikke vil deltage i en gymnastiktime, fordi de ikke gider spille stikbold eller gemme sig, når en af dem skal hentes efter en legeaftale. Disse ting sker ikke, når min datter er sammen med andre af hendes veninder, men hun er bestemt ikke uskylden selv, da de to piger som regler gejler hinanden op til det.
Den anden pige har en del udfordringer, som hun går til psykolog med, og de udfordringer har vi ikke noget problem med selv om det også fylder lidt i hendes personlighed og opførsel, men det irreterer mig, at hun lyver enormt meget og har altid gjort det om både små og store ting som f.eks., at de skal på McDonalds, i Lalandia, hendes far er født som pige og hun er selv født som dreng osv. osv. Der er en ny løgnhistorie næsten hver gang, men det har vi efterhånden vænnet os til, og det samme har vores datter, som bare spørger hendes forældre, om det passer og de svarer altid ærligt.
Det, der er min udfordring lige nu, er, at de to piger har leget med vand i skolen for nogle dage siden, og den anden pige har kastet vand efter en klassekammerat og overfor læreren så påstået, at hun kun gjorde det, fordi min datter sagde, at hun skulle. Det har simpelthen gjort min datter så ked af det, at hun ikke har lyst til at komme i skole mere. De har næsten lige skiftet alle deres lærere, og hun føler, at de nye lærere ikke tror på hende, så hun har nægtet at snakke med dem om episoden, hvilket de åbenbart har set som en bekræftelse på, at vores datter var ”skyldig”. Jeg har netop taget snakken med dem og fået samme indtryk som vores datter.
Som sagt er vores datter ofte med på løjerne, men hun tager også ansvaret over for os derhjemme, når hun har lavet noget forkert, så derfor er jeg sikker på, at det er rigtigt, når hun siger, at hun ikke har sagt til den anden, at hun skulle kaste med vand. Den anden pige har heller aldrig tidligere haft problemer med at sige fra over for vores datter, når de har haft legeaftaler.
Vores datter er inde i en periode, hvor hun har brug for enorm tryghed, og det får hun desværre ikke i hendes skole lige nu, og denne her episode har bare fremhævet dette. Jeg ved ikke lige, hvordan jeg skal tackle alt det her og give hende trygheden i hendes hverdag, når hun ikke stoler på hendes lærere. Moderløven har lyst til at forbyde hende at se veninden uden for skolen eller ligefrem skifte til en anden mindre skole, hvor trygheden for den enkelte er i fokus, men jeg ved jo godt rationelt, at det ikke er vejen frem. Desuden går hun allerede på en lille skole med kun 15 elever i hendes klasse.