Hej
Min kone og jeg er begyndt i fertilitetsbehandling via det offentlige. Hun har hypofyseproblemer efter en tumor i teenagealderen, så derfor har vi hele tiden vist, hun kun kunne blive gravid via fertilitetsbehandling.
Jeg skulle levere en sædprøve ifbm. opstart. Og den var utroligt dårlig. Selve ‘produktionen’ af sædprøven gik ikke så godt, og derfor aftalte vi, at jeg skulle prøve en gang til.
Med deres ord var den ‘meget bedre’.
39,2 mio. sædceller, 28 mio. pr ml. Efter oprensning var der 0,2 mio pr. ml. Motilitetsgrad 2.
Min kone fik den første ICSI-behandling, og det resulterede i 11 æg ved ægudtagning og de blev befrugtede med min sæd. Ingen af dem overlevede dog til blastocyst-stadiet.
Min kone endte med at blive overstimuleret, og deres håndtering af det var så ringe. Hun måtte selv ringe til sin afd ifbm. følgerne fra tumoren for at få at vide, hun skulle op i dosis af stresshormon. Kort sagt passede de ikke ordentligt på hende.
Nå, nu har vi så endelig fået mod på at prøve ICSI-behandling nr 2. Til første scanning, hvor jeg jo ikke må komme med pga Corona, fortæller lægen så min kone - helt ud af det blå - ‘Nu håber vi jo ikke, det går som sidst. Hvis det gør, vil vi sandsynligvis anbefale sæddonor’.
Hun kom hjem og var helt chokeret og meget ked af det.
Det er ikke sådan en mavepuster, man ønsker at få, inden man skal starte en behandling, der bare fysisk - for ikke at nævne psykisk - er hård.
Kan det virkelig passe, at man efter to ICSI-behandlinger så fra deres side siger: ‘Nå, hvis I vil fortsætte skal din kone have et barn med en anden mand’?
Vi krydser selvfølgelig alt for, at det skal lykkes denne gang.
Vi er dog ikke interesserede i at bruge sæddonor, og hele vores oplevelse indtil videre med Horsens har været så dårlig og amatør-agtig.
Flere af de befrugtede æg havde dog vokset/delt sig, som de skulle på 2.-3.-dagen. Så vi undrer os over, man ikke vil prøve fx at sætte et op før blastocyst-stadiet.
Det virker bare så vildt for os, at man så hurtigt taler om, at den ene partner skal skiftes ud.
Vi er clearet til at gennemgå andet forsøg nu, og lykkes det ikke - altså kommer der ingen æg til oplægning eller frys -, vil vi prøve at blive henvist til Skive, for vi har mistet tilliden til Horsens.
Er der nogen, der har nogle gode råd eller tips? Jeg ringede til lægen, der havde haft samtalen med min kone og fortalte, at vi ikke syntes, hendes håndtering havde været i orden, og det er nu blevet sådan, at jeg kan komme med til næste scanning, så min kone ikke skal alene afsted.
Vi er frustrerede, triste og modløse.