Øget risko for dødfødsel ved overvægt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

641 visninger
5 svar
0 synes godt om
26. oktober 2009

Ansemusen

Jeg har lige læst en grim grim artikel om, at risikoen for at fostret dør sent i graviditeten, eller at barnet er dødfødt eller dør indenfor de første par uger, er øget med 2,5-4 gange når man har BMI mellem 25-30 i forhold til magre kvinder (som de kaldte det) med BMI under 20. Det skræmte mig ganske meget

MEN, nogle der kender det reelle tal? Altså hvor stor risikoen er i procent for at få et dødfødt barn hvis man er overvægtig? For ja 4 gange så stor risiko lyder helt vildt. Men hvis risikoen i forvejen er meget meget lille, så er det måske ikke noget jeg skal gå og bekymre mig så meget om...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. oktober 2009

N&J

Jeg fik altså at vide hos min jordmoder at det skulle jeg slet ikke bekymre mig om, det var kun hvis jeg tog ekstra meget på under graviditen at der overhovedet var en risiko, og så får man jo tilbudt en glukose test for at tjekke for gravidietessukkersyge, som har lidt bivirkninger, men hun sagde at jeg ikke skulle bekymre mig mere end alle andre kvinder, der var altid en eller anden form for risiko og så længe jeg ikke tog for meget på så skulle det være helt fint.

Jeg tog 9 kg på under graviditeten og et kg vand eller deromkring, og fik taget glukose testen og havde ikke graviditetssukkersyge.. og jeg vejede vist lidt mere end dig og er samtidig mindre, så selv om jeg ikke kender det præcise tal tror jeg godt du kan berolige dig selv med at det hele nok skal gå fint.. og at alt ser fint ud hele vejen igennem...

Knuz fra Jane, der faktisk var overbevist om at det kun gøældte for svært overvægtige gravide..

Anmeld

26. oktober 2009

M.O.A.R.

Ansemusen skriver:

Jeg har lige læst en grim grim artikel om, at risikoen for at fostret dør sent i graviditeten, eller at barnet er dødfødt eller dør indenfor de første par uger, er øget med 2,5-4 gange når man har BMI mellem 25-30 i forhold til magre kvinder (som de kaldte det) med BMI under 20. Det skræmte mig ganske meget

MEN, nogle der kender det reelle tal? Altså hvor stor risikoen er i procent for at få et dødfødt barn hvis man er overvægtig? For ja 4 gange så stor risiko lyder helt vildt. Men hvis risikoen i forvejen er meget meget lille, så er det måske ikke noget jeg skal gå og bekymre mig så meget om...

Lyder som en grim artikel.

Men jeg vil ærligt sige at jeg ikke tror på det. Kender mange meget overvægtige kvinder som har sunde og raske børn og der har ingen fare været for noget overhovedet..

Tror det er ligesom deres ryge-skræmmekampagne, ifølge dem dør tidligt man hvis man ryger. Der prøver de nok på det samme ang. overvægt.

Bare min mening

Kram Malene 14+6

Anmeld

26. oktober 2009

Honningblomst

Jeg kender ikke det eksakte tal, men risikoen er meget meget lille...ikke desto mindre så er det da værd at tænke over og forholde sig til og evt tabe sig inden man bliver gravid...for det gør jo intet nemmere at være for stor og kroppen er jo i forvejen belastet når man er gravid...

Knus Eva..

Anmeld

26. oktober 2009

Honningblomst

MaleneF skriver:

Lyder som en grim artikel.

Men jeg vil ærligt sige at jeg ikke tror på det. Kender mange meget overvægtige kvinder som har sunde og raske børn og der har ingen fare været for noget overhovedet..

Tror det er ligesom deres ryge-skræmmekampagne, ifølge dem dør tidligt man hvis man ryger. Der prøver de nok på det samme ang. overvægt.

Bare min mening

Kram Malene 14+6

ja, selvfølgelig har de de kampagner for at få mennesker til at vågne op...samfundet ville da aldrig bruge en masse penge på disse oplysende kampagner hvis ikke det var fordi det kunne betale sig i den sidste ende.

Fedme og rygning dræber og invaliderer...det er frit valg om man ønsker at efterleve de retningslinier og råd der gives, men jeg ville blive virkelig gal og frustrerer hvis der var en viden jeg ikke blev oplyst om og dermed ikke havde haft muligheden for at ændre mit liv så jeg og mine børn havde de bedste betingelser for et godt liv.

Jeg har været gravid tre gange og to af gange var jeg tyk...

Knus Eva...

Anmeld

26. oktober 2009

Ansemusen

Puh ha det er dejligt at læse jeres beroligende kommentarer! Tror også undersøgelsen skrev formuleringerne '4 gange som høj risiko' og 'markant øget risiko' i stedet for fx. procenttallet, fordi det virker mere skræmmende. Tallet er måske 0,001 for kvinder med BMI under 20 og dermed 0,004 for gravide med BMI mellem 25-30. Bar et emsempel, for at sige at tallet jo stadig kan være mega lavt selvom risikoen er 4 gange forøget. Synes faktisk det er rigtig strengt at de ikke oplyser tallet men bare laver skræmmekampagne ud af det! Skal man forholde sig til noget kritisk og kunne bruge det, skal man også kende de relevante tal vil jeg mene!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.