Sammenvoksninger og fertilitet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.145 visninger
7 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
18. maj 2021

Anonym trådstarter

Hej,

Er der nogen der har haft sammenvoksninger i/udenfor livmoderen/omkring æggestok og leder, der har fået børn efterfølgende?

Ved det er forskelligt fra person til person men vil meget gerne høre erfaringer. Jeg har haft en voldsom infektion og har derfor sammenvoksninger uden for livmoderen som er blevet løsnet i forbindelse med de fjernede en æggeleder som var beskadiget pga sammenvokninger. Derudover var der også en sammenvoksning inde i livmoderen som nu er fjernet. Men mine smerter siger mig der er gang i sammenvoksninger igen efter operationen og er så bange for det laver ny skade. Sygehuset er ikke specielt ivrige for at svare på mine spørgsmål desværre.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. maj 2021

Anonym

Hej
Jeg har desværre ikke nogen konktete erfaringer. Jeg er dog selv nervøs for problemet da jeg tidligere har haft en uopdaget klamydia infektion som blev fanget til et rutine tjek. Så derfor har jeg læst lidt om emnet.
Det jeg umiddelbart har læst er at æggelederen kan være beskadiget så ægget aldrig kommer igennem æggelederen. Hvis man ikke ved operation kan lave passage kan man i stedet blive gravid ved reagensglasbehandling hvor ægget befrugtes i laboratoriet og efterfølgende lægges op i livmoderen. Jeg vil tro at du stadig har rigtig gode chancer for at blive gravid, men evt. med behandling. Jeg har dog ikke hørt om sammenvoksningen i livmoderen, men kun i æggestokkene.

Må jeg spørger om du har fået lavet en passage undersøgelse? Og var den slem?

Anmeld Citér

19. maj 2021

Anonym trådstarter

Hej��

Nej jeg har ikke fået lavet en passageundersøgelse, da mit problem stammer fra en byld der kom udenfor livmoderen i forbindelse med udskrabning efter en MA. Her fik de stukket hul på livmoderen, (har jeg senere fået at vide af et andet sygehus) hvilket skabte en byld. De fejldiagnostiserede mig og troede det var en graviditetscyste som var sprunget forkert og havde fyldt sig med blod og ville derfor ikke røre ved den fordi den sad op ad æggestokken. Det viste sig så senere at være en byld, så jeg fik en kæmpe infektion og fik antibiotika I knap 50 dage. Til sidst gik de så ind og tømte den via en kikkertoperation. Både operation og infektion kan skabe sammenvoksninger og der er en hel del sammenvoksninger I den side, bylden var. Derfor kunne det andet hospital også se at min æggeleder i den side var snoet og fyldt med væske. Det kunne de se på ultralydsscanningen. Dvs, mit problem skyldtes sammenvoksninger uden for selve æggelederen, som har trukket i lederen (om der skulle have været sammenvoksning inde iden, er også muligt, men selv hvis der ikke var, ville den ikke kunne bruges alligevel pga snoningen) Derfor har man valgt at fjerne den helt, da væsken kan sive ud i livmoderen og skabe problemer, samt der er øget risiko for graviditet uden for livmoderen.

Jeg vil helt sikkert anbefale dig at få det undersøgt. Dels pga der er ventetid, så hellere komme i gang hurtigst muligt og så pga risiko for graviditet uden for livmoderen. ��

Anmeld Citér

19. maj 2021

Anonym

Hej��

Nej jeg har ikke fået lavet en passageundersøgelse, da mit problem stammer fra en byld der kom udenfor livmoderen i forbindelse med udskrabning efter en MA. Her fik de stukket hul på livmoderen, (har jeg senere fået at vide af et andet sygehus) hvilket skabte en byld. De fejldiagnostiserede mig og troede det var en graviditetscyste som var sprunget forkert og havde fyldt sig med blod og ville derfor ikke røre ved den fordi den sad op ad æggestokken. Det viste sig så senere at være en byld, så jeg fik en kæmpe infektion og fik antibiotika I knap 50 dage. Til sidst gik de så ind og tømte den via en kikkertoperation. Både operation og infektion kan skabe sammenvoksninger og der er en hel del sammenvoksninger I den side, bylden var. Derfor kunne det andet hospital også se at min æggeleder i den side var snoet og fyldt med væske. Det kunne de se på ultralydsscanningen. Dvs, mit problem skyldtes sammenvoksninger uden for selve æggelederen, som har trukket i lederen (om der skulle have været sammenvoksning inde iden, er også muligt, men selv hvis der ikke var, ville den ikke kunne bruges alligevel pga snoningen) Derfor har man valgt at fjerne den helt, da væsken kan sive ud i livmoderen og skabe problemer, samt der er øget risiko for graviditet uden for livmoderen.

Jeg vil helt sikkert anbefale dig at få det undersøgt. Dels pga der er ventetid, så hellere komme i gang hurtigst muligt og så pga risiko for graviditet uden for livmoderen. ��

Puha lyder som en virkelig voldsom omgang! Men jeg har læst at chancen for graviditet kun er lidt mindsket hvis man har én fungerende æggeleder. Håber ikke der er nye sammenvoksninger hos dig.

Ja det burde jeg, men er nervøs for passage undersøgelsen da jeg har læst at den er virkelig smertefuld for nogen. Så jeg tror lige vi giver den er par måneders forsøg på graviditet før jeg springer ud i det   Men venter helt sikkert ikke for længe!

Anmeld Citér

19. maj 2021

Altea

Jeg er total lukket og sammenvokset grundet endometriose. Så eneste mulighed var ivf, hvor jeg har fået to skønne piger. 

Anmeld Citér

25. maj 2021

Anonym

Jeg har præcis samme udfordring. Jeg er netop blevet opereret for væskefyldt æggeleder pga infektion. Lægen kunne også fortælle mig, at der er meget arvæv mellem livmoder og den syge æggeleder (som er fjernet) og vævet er under operationen blevet løsnet lidt.

jeg er igang med IVF og har haft 6 mislykkede forsøg, trods flotte æg. Mistanken er, at æggeleder har dryppet ned i livmoder og skabt et dårlig miljø.

Har fået at vide, at jeg skal vente 3 måneder efter operation, inden jeg kan fortsætte med nyt Ivf forsøg. 
Jeg vil derfor også følge denne tråd. Jeg vil virkelig gerne høre andre med erfaring på dette.

Anmeld Citér

26. maj 2021

Anonym trådstarter

Altea skriver:

Jeg er total lukket og sammenvokset grundet endometriose. Så eneste mulighed var ivf, hvor jeg har fået to skønne piger. 

Dejligt at høre du har fået børn alligevel. Havde du sammenvoksninger inde i livmoderen også? Og kunne de bruge dine egne æg til ivf?

Anmeld Citér

27. maj 2021

Anonym

Jeg fik fjernet begge æggeledere grundet gentagende graviditeter udenfor livmoderen, som viste sig at skyldes sammenvoksninger. Jeg fik derefter to børn igennnem IVF

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.