Gode råd

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

558 visninger
8 svar
13 synes godt om
6. maj 2021

Anonym trådstarter

Har brug for et råd eller 2

Manden er nedriver et stort firma, og er rigtig glad for at være der, meget af det han kan er selvlært, og han er også blevet lært op.

Nu har hans lad os kalder ham "leder" han har tilbudt ham at han igennem firmaet kan blive uddannet nedriver og få 35 forskellige certifikater, det er jo i sig selv en rigtig fed chance for at få en uddnnesle. 

ulempen i det her er at det er i Jylland- vi bor i københavn, men han får betalt alt. Det vil sige han er på skolen i 14 dage og hjemme 14 dage hvr han så er på arbejde.

Han er i tvivl om han skal sige ja, da han er bange for at han fejler prøverne, i det hele taget er han meget usikker på sig selv, han har før prøvet at tage en uddanesle dog uden at gennemføre, da det har været for svært fagligt.

Noget af hans usikkerhed bunder også i at han er jaloux, han er bange for at jeg vil lave noget udenom mens han er væk, hvilket ligger langt fra mig at gøre, vi har været sammen i 17 år og har 2 børn sammen. 

Jeg ønsker jo at han tager dette fede tilbud og får sig en uddannesle, og det er ikke sikkert han får chancen igen, også vil han nok fortryde at han ikke sagde ja..

Vi har snakket om det flere gange og kan bare høre han er meget i tvivl om hvad han skal og ikke skal.. 

Jeg håber han vælger at sige ja tak! 

Nogle der har nogle råd til hvordan jeg får ham overbevist om at han skal tag afsted.. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. maj 2021

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

Jeg ville nok foreslå ham at lave en liste over fordele og ulemper ved det.

Hvis du ikke tidligere har givet ham grund til bekymring med at være utro så burde det ikke fylde nok til at være en grund for ham til at sige nej...

sørg for at han ved at du kan og vil støtte ham med det faglige hvis det bliver svært.. eller overvej om I måske kan finde en mentor der kan hjælpe ham hvis det er et specificeret emne der er svært at forstå når man ikke arbejder med det selv...

det med jalousi lyder som en dårlig undskyldning fordi han er bange for at fejle, og måske også bange for at hvis han fejler så vil han miste noget af din og børnenes respekt...

jeg ved fra mig selv at jeg er den største hindring for at gå i gang med noget netop fordi jeg har dårligt selvværd (ikke problemer med selvtillid) og hurtigt finder undskyldninger omkring mig for ikke at prøve...

Anmeld Citér

6. maj 2021

serinasmor

Jeg ville forsøge at støtte ham i, at du tror på at han godt kan. 

At det er en fed mulighed for ham. At virksomheden/chefen tror på ham. 

At han sagtens kan, hvis han tror på sig selv. 

Og at han selvfølgelig skal prøve  

OG måske endnu vigtigere - at du godt ved det er svært for ham eller at det har været svært før. Men det vigtigste er at prøve. 

Og minde ham om at de allerfleste tests og prøver i Danmark kan man få en omprøve/ ny prøve, hvis man bliver nervøs eller af en eller anden grund ikke bestod i første omgang.

Anmeld Citér

7. maj 2021

Anonym trådstarter

Wampires skriver:

Jeg ville nok foreslå ham at lave en liste over fordele og ulemper ved det.

Hvis du ikke tidligere har givet ham grund til bekymring med at være utro så burde det ikke fylde nok til at være en grund for ham til at sige nej...

sørg for at han ved at du kan og vil støtte ham med det faglige hvis det bliver svært.. eller overvej om I måske kan finde en mentor der kan hjælpe ham hvis det er et specificeret emne der er svært at forstå når man ikke arbejder med det selv...

det med jalousi lyder som en dårlig undskyldning fordi han er bange for at fejle, og måske også bange for at hvis han fejler så vil han miste noget af din og børnenes respekt...

jeg ved fra mig selv at jeg er den største hindring for at gå i gang med noget netop fordi jeg har dårligt selvværd (ikke problemer med selvtillid) og hurtigt finder undskyldninger omkring mig for ikke at prøve...

Vi har faktisk snakket om at lave en liste med ulemper og fordele.. måske vi skulle få det gjort.. 

har aldrig på noget som helst tidspunkt givet ham grund til at jeg skulle være ham utro.. det er slet ikke  mig for ved hvor meget det kan ødelægge!!

han ved med 100% sikkerhed at jeg vil støtte ham i det valg han tager, det med mentor var faktisk en god ide, det vil jeg prøve at snakke med ham om..

han har før været meget jaloux, men er også ude i at det er en undskyldning for ikke at tag afsted, hvilket jeg er sikker på han vil fortryde! Og han siger selv han er bange for at fejler.. 

jeg har selv svært ved at finde ud af hvad jeg vil, for jeg har det også svært bogligt, har dog kæmpet mig igennem en 9 klasse på KVUC.. 

tak for fordi du kom med dit bud på hvad jeg kunne gøre, det er helt klart noget jeg kan bruge.. 

Anmeld Citér

7. maj 2021

Anonym trådstarter

serinasmor skriver:

Jeg ville forsøge at støtte ham i, at du tror på at han godt kan. 

At det er en fed mulighed for ham. At virksomheden/chefen tror på ham. 

At han sagtens kan, hvis han tror på sig selv. 

Og at han selvfølgelig skal prøve  

OG måske endnu vigtigere - at du godt ved det er svært for ham eller at det har været svært før. Men det vigtigste er at prøve. 

Og minde ham om at de allerfleste tests og prøver i Danmark kan man få en omprøve/ ny prøve, hvis man bliver nervøs eller af en eller anden grund ikke bestod i første omgang.

Tak for dit svar.

jeg vil til en hver tid støtte ham og har også sagt at jeg meget gerne vil hjælpe ham hvis han har nogle opgaver han har svært ved.. ellers kender vi sikkert nogle der ved det.. 

jeg ved han har skruet hænderne rigtig godt på, og det må hans leder jo også mene siden han får denne mulighed.. 

Har slet ikke tænkt på at man kan få en omprøve, det må jeg da lige fortælle ham.. 

Alle andre vi har snakket med synes også han skulle tag mod tilbuddet, for ingen ved om han får muligheden igen.. 

Tror vi må have os en snak i morgen.. 

Anmeld Citér

10. maj 2021

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
Anonym skriver:

Vi har faktisk snakket om at lave en liste med ulemper og fordele.. måske vi skulle få det gjort.. 

har aldrig på noget som helst tidspunkt givet ham grund til at jeg skulle være ham utro.. det er slet ikke  mig for ved hvor meget det kan ødelægge!!

han ved med 100% sikkerhed at jeg vil støtte ham i det valg han tager, det med mentor var faktisk en god ide, det vil jeg prøve at snakke med ham om..

han har før været meget jaloux, men er også ude i at det er en undskyldning for ikke at tag afsted, hvilket jeg er sikker på han vil fortryde! Og han siger selv han er bange for at fejler.. 

jeg har selv svært ved at finde ud af hvad jeg vil, for jeg har det også svært bogligt, har dog kæmpet mig igennem en 9 klasse på KVUC.. 

tak for fordi du kom med dit bud på hvad jeg kunne gøre, det er helt klart noget jeg kan bruge.. 

Noget nyt?

Jeg er glad for at jeg kunne komme med konstruktive input..

jeg kender som sagt selv fra egen krop hvor svært det kan være at tage springet ud i noget nyt så jeg ved hvor vigtigt det kan være med friske øjne udefra der ikke har noget at "miste"...

Anmeld Citér

10. maj 2021

Skouboe

Jeg tænker også lidt, at det jo er certificeringer indenfor det fag han allerede arbejder med og godt kan lide, og det gør nok det hele meget nemmere, fordi uddannelsen jo består i mere viden om noget han allerede er god til.

Det kan ikke sammenlignes med at tage en ny eller anden uddannelse. Og sandsynligvis er i hvert fald en del af certificeringerne i noget han godt kan, så her får han så "bare" papir på det han allerede kan.

Som mennesker er vi ofte rigtigt gode til at tale os selv fra at gøre noget, fordi det er nemmere at gøre intet, og hvis man går og venter på at man bliver klar til at gøre noget, bliver ens hoved ved med at opfinde årsager til ikke at gøre det.

Han kan godt lide sit arbejde, han er god til det - ellers havde hans chef ikke smidt så mange penge efter mere uddannelse til ham - så i bund og grund bør diskussionen nok ikke være længere. Realistisk set, hvad er det værste, der kan ske? Jeg ved godt at sådanne beslutninger kan være skræmmende, men nogen gange er det bedste altså at bare gøre det.

Anmeld Citér

10. maj 2021

Anonym trådstarter

Wampires skriver:

Noget nyt?

Jeg er glad for at jeg kunne komme med konstruktive input..

jeg kender som sagt selv fra egen krop hvor svært det kan være at tage springet ud i noget nyt så jeg ved hvor vigtigt det kan være med friske øjne udefra der ikke har noget at "miste"...

Ja han har faktisk lige fortalt mig at han har sagt JA!!! Er så glad og lettet!

var ellers sikker på han vil have sagt nej! 

Anmeld Citér

10. maj 2021

Anonym trådstarter

Skouboe skriver:

Jeg tænker også lidt, at det jo er certificeringer indenfor det fag han allerede arbejder med og godt kan lide, og det gør nok det hele meget nemmere, fordi uddannelsen jo består i mere viden om noget han allerede er god til.

Det kan ikke sammenlignes med at tage en ny eller anden uddannelse. Og sandsynligvis er i hvert fald en del af certificeringerne i noget han godt kan, så her får han så "bare" papir på det han allerede kan.

Som mennesker er vi ofte rigtigt gode til at tale os selv fra at gøre noget, fordi det er nemmere at gøre intet, og hvis man går og venter på at man bliver klar til at gøre noget, bliver ens hoved ved med at opfinde årsager til ikke at gøre det.

Han kan godt lide sit arbejde, han er god til det - ellers havde hans chef ikke smidt så mange penge efter mere uddannelse til ham - så i bund og grund bør diskussionen nok ikke være længere. Realistisk set, hvad er det værste, der kan ske? Jeg ved godt at sådanne beslutninger kan være skræmmende, men nogen gange er det bedste altså at bare gøre det.

Tak for dit svar. 

og jeg kan kun give dig ret i det du skriver! Han har faktisk fortalt mig her til aften at han har sagt JA! 
Er så glad for at han har taget det valg.. Er sikker på han nok skal klare det, jeg står i hvertfald bag hans ryg og vil hjælpe og støtte ham så meget jeg kan..

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.