Hvem får bopæl ved skilsmisse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

613 visninger
4 svar
5 synes godt om
15. april 2021

Kir

Nu har jeg set flere tråde hvor folk skriver at den der fraflytter mister bopælsadresse for fælles barn. Så man skal passe på med at flytte fra sin kæreste. Men hvor har I den info fra?

Jeg sad og prøvede at finde noget information om emnet, og så vidt jeg kan læse mig til, så skal forældrene sammen beslutte bopæl. Hvis de ikke kan blive enige er det i sidste ende familieretten der bestemmer det. Der står det kan være svært at få bopælsretten hvis du er fraflyttet barnets bopæl. Men det er jo ikke det samme som at bopælsretten automatisk går til den forælder der bliver boende? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. april 2021

Altea

Det er heller ikke umuligt. Men lovmæssigt må man ikke tage sine børn fra bopælsadressen, uden samtykke. Så skal man gennem familieretten, og det kan tage lidt tid at få belyst en sag. Og jo længere tid der går, jo mere sansynligt er det at børnene skal blive boende. Det er selvfølgelig en samlet vurdering, men børnenes netværk og kendte omgivelser ifht institution osv vægter højt. Det kommer så også an på børns alder, om de selv skal spørges osv. 

Men det  er vanskeligt at få omstødt, og bliver desværre tit en kæmpe konflikt.

Anmeld Citér

16. april 2021

Kir

Altea skriver:

Det er heller ikke umuligt. Men lovmæssigt må man ikke tage sine børn fra bopælsadressen, uden samtykke. Så skal man gennem familieretten, og det kan tage lidt tid at få belyst en sag. Og jo længere tid der går, jo mere sansynligt er det at børnene skal blive boende. Det er selvfølgelig en samlet vurdering, men børnenes netværk og kendte omgivelser ifht institution osv vægter højt. Det kommer så også an på børns alder, om de selv skal spørges osv. 

Men det  er vanskeligt at få omstødt, og bliver desværre tit en kæmpe konflikt.

Ja ok, så når folk skriver at den der bliver boende får bopæl retten så er det fordi at sandsynligheden for at den fraflyttede får den, er ret lille?

Synes bare det er lidt vildledende, læste for noget tid siden en tråd hvor manden var psykisk voldelig og der fik TS besked om at hvis hun flyttede fra ham ville han få bopælsretten. Men det er jo så ikke rigtigt. 

Anmeld Citér

16. april 2021

AnoMor

Kir skriver:

Ja ok, så når folk skriver at den der bliver boende får bopæl retten så er det fordi at sandsynligheden for at den fraflyttede får den, er ret lille?

Synes bare det er lidt vildledende, læste for noget tid siden en tråd hvor manden var psykisk voldelig og der fik TS besked om at hvis hun flyttede fra ham ville han få bopælsretten. Men det er jo så ikke rigtigt. 

Ja det er derfor det siges. Sandsynligheden er nemlig meget meget lille. 

både og. Jeg har en gammel veninde hvis kæreste slog hende. Men har aldrig lagt hånd på børnene. Bopælen gik til ham. 

Anmeld Citér

16. april 2021

FruHimmelblå-86

Profilbillede for FruHimmelblå-86

Hvis man flytter sin egen adresse, får den der bliver boende på samme adresse som børnene automatisk bopælsretten.

Hvis den der fraflytter skal have bopælsretten, skal børnenes adresse flyttes samtidig med at man selv flytter adresse. Og det kan ikke ske uden den anden forældres accept.

Men som de andre skriver er det ikke umuligt at få bopælsretten senere, selvom man selv er flyttet i første omgang. Det bliver dog sværere jo længere tid, der går.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.