Anonym skriver:
Hej alle.
Jeg er 1 gangs gravid med min mand gennem 2,5 år. Barnet er 100% planlagt af os begge. Dog gik det meget hurtigere end forventet.
Til trods for vi har talt om børn meget længe så har alt bare ændret sig siden jeg blev gravid. Jeg forstår godt han naturligvis har svært ved at forstå selve graviditeten da det jo ikke er ham der gror et liv inden i. Jeg har været meget syg og træt med det og ekstrem homonel.
Føler ikke han sætter pris på mig som han plejer. Han holder om mig hver nat og siger han elsker mig men sender mig fx aldrig en sms i løbet af dagen om hvordan det går, tager initerativ til vi skal lave noget sammen andet end at ligge hjemme eller kommer med en lille ting. De der små ting. Jeg er også in ekstra need pga graviditeten og den føler jeg heller ikke rigtig han spørger ind til. Har nævnt for ham flere gange jeg har brug for mere kærlighed og omsorg og ind i mellem en sms eller anden lille form for sød ting. Han snakker konstant i telefon med sine venner når han er på job m.m. men sender aldrig mig en besked.
Han er normalt en meget kærlig mand og springer og hopper for mig. Han er stadig en sød og kærlig mand det ikke det men føler bare det har ændret sig.
Vi ser ikke hinanden næsten pga han har aften arbejde og nogle gange nattevagt. Hans job er som vikar og derfor os meget usikkert så vi har talt om længe han skulle finde noget andet men der sker bare INTET!
Herudover er han muslim. Dette har egentlig aldrig været et problem fordi han ikke hele den tid vi har været sammen har fulgt det som sådan. Nu synes jeg pludselig han er blevet mere religiøs og faster fx til ramadan i år trods han ikke har gjort det de sidste 2 år. Da han nævnte han ville faste sagde jeg at de respekterede jeg selvfølgelig i uvished om det altså også har en effekt på vores forhold. Man må fx heller ikke have sex eller kysse hinanden i de lyse timer. Jeg synes virkelig det hårdt jeg ikke må kysse ham farvel eller godmorgen.
Alt dette at vi ikke ser hinanden, at jeg har sagt jeg mangler noget mere værtsættelse og kærlighed fra ham grundet graviditeten, jobbet han bare ikke gør noget ved og så den har ramadan oven i. Jeg er fuldkommen ude af kontrrl og er så møg ked af det at jeg bliver helt i tvivl om det skal være ham og mig.
Ved ikke hvad jeg skal gøre. Vil selvf respektere hans valg men omvendt synes jeg det virkelig hårdt han skal gøre det nu jeg er gravid. Begynder at føle religionen er vigtigere end os. (Mig og baby) Det gør mig møg ked af det og skræmmer mig.
Jeg er sikkert blot mega høj på homoner men kan jeg tillade mig at sige dette til ham. Jeg frygter han blir sur hvis jeg nævner noget med ramadanen men den er lige startet og jeg har det af helvedes til. Havde mararit om det hele natten i nat.
Måske han bare har meget om ørene med et håed stressende job og en gravid kæreste men så synes jeg bare heller ikke det smart at faste. Føler det bliver endnu værre når han så os blir lav på energi.
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre. Nogle råd? På forhånd tak 
Åh hvor kunne det første have været noget, jeg kunne have skrevet.
Jeg er også gravid i et nyt forhold (kortere end jeres), og har også bare MEGA meget brug for bekræftelse og mere hygge/nus, ellers bliver jeg SÅ ked af det, usikker og får krisetanker. Han er normalt også skide sød og kærlig, men det kører jo op og ned med det, man kan ikke være lidt kærlig altid, og nu hvor jeg er gravid, så kan det mærkes ekstra de dage, hvor vi nusser mindre, snakker mindre, eller vi er lidt i dårligt humør.
Vi har haft snakket om det, og det går bedre lige deromkring, men så glemmer han/vi det lidt.
Jeg ved ikke hvad løsningen er, men jeg synes da, at du skal snakke med ham. Og uanset hvad, så skal du og baby være vigtigst. Han skal kunne have sin religion, men at snakke om den, og fortælle dine følelser, det SKAL der være plads til. Reagerer han helt sindssygt i forhold til det, så havde jeg overvejet om jeg skulle smutte. Man har set flere gange tidligere, at nogle mænd virkelig "folder sig ud" med deres kedelige sider, når først de tror man er fanget ved at være gravid..