Når kæresten ikke er klar til at gå i behandling

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.248 visninger
8 svar
4 synes godt om
13. april 2021

Riiikke

Hej piger

Jeg har læst med herinde noget tid men dette er min første tråd, men kunne godt bruge andres input. 
Sagen er den at min kæreste og jeg i 9 mdr har forsøgt at blive gravid, men uden held. 
Han har i forvejen to børn og jeg ingen, så har i disse 9 mdr været sikker på, at det var mig, der var noget galt med. 
Vi har derfor nu været gennem udredning og viser sig at alt er normalt hos mig, men hans sædkvalitet er let nedsat. 
Vi er begge 39 år og det er derfor ved at være sidste udkald. Jeg vil derfor gerne starte i behandling, men han synes det er for stort et skridt at tage og vil fortsætte med at forsøge den naturlige vej. 
Jeg har ikke lyst til at presse ham ud i behandling, men begynder derfor også at se den eneste måde at blive mor på, er at gå i behandling alene.

Jeg ved egentlig ikke, hvad jeg helt konkret ønsker svar på, måske bare et godt råd med på vejen eller at høre fra andre, der har stået i en lignende situation.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. april 2021

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Kære du

Fertiliteten ændrer sig hele livet -og at have fået børn før, er ikke nødvendigvis det samme som at være særlig fertil, hvilket I jo også har opdaget. Ham kan have været heldig tidligere eller hans sædkvalitet kan være faldet siden - vigtigst af alt er dog nok i jeres situation en anden, nemlig den at din fertilitet ift. alder også er dalende - og behandling i det offentlige skal skal i øvrigt ske inden du fylder 42. Den tid er hurtigt gået, før I er kommet igennem udredninger, henvisninger og ventetider.

Så ... det kan være at du skal snakke med din kæreste igen, herunder risikoen ved at vente? Uanset hvad skal I nok have forsøgt et års tid før en læge vil sende jer videre, men så er jo meget godt ikke at skulle starte forfra med snakken til den tid. Og imens tiden går skal I selvfølgelig prøve løs ... man kan sagtens blive gravid på “dårlig sæd”, det kræver jo som bekendt kun en enkelt god celle, chancerne er blot lavere.

Ps: At man ikke umiddelbart finder noget problem ved kvinden, er ikke det samme som at det ikke er der. Men det er en god start. Sørg for at undersøgelser og udredninger foretages ved en gynækolog med forstand på fertilitet.

Anmeld Citér

13. april 2021

Babilooo

Det bliver ikke lettere med tiden....

Hvis jeg ikke havde børn ville jeg klart presse på. Og næsten overveje behandling alene, hvis han ikke ville. 
Det er jo ikke et spørgsmål om han vil have børn eller ej. Det er et spm om forfængelighed  og sikkert ønsket om det naturlige. 
Det er ikke farligt at være i behandling og rigtig mange ender der. 

Anmeld Citér

13. april 2021

Baby.mamma

Din alder taler bestemt ikke for heller. Jeg tænker du må presse på for at finde ud af, om han VIRKELIG vil det her. For jeres chancer uden behandling er kun faldende. Ønsker han ikke behandling/flere børn, som det måske faktisk bunder i, så burde du nok se og skynde dig i behandling alene, så du trods alt kan få dit ønskebarn. Held og lykke  

Anmeld Citér

13. april 2021

Riiikke

Tusind tak for jeres svar.

Er så dejligt med input fra andre og ikke mindst i at blive bekræftet i ikke at være blevet helt tosset af et udfordrende projekt baby. 

Jeres svar har givet mig mod på at det er ok at presse mere på i forhold til en afklaring, så den står vist på en alvorssnak i aften.

Anmeld Citér

14. april 2021

annee

Hej Riiikke,

Prøv at tjek bogen Supersæd af Peter Humidan ud. Der er en ret konkret guide til, hvad man(d) kan gøre, for at forbedre sin sædkvalitet og dermed øge chancen for graviditet. Ret konkret skrives der om, at selvom en normal sædanalyse viser normal eller let nedsat sædkvalitet, så kan der sagtens være en stor del DNA-fejl i sædcellerne, hvilket mindsker mandens fertilitet.

I bogen er der en 3 måneders 'kur', som din kæreste måske kan prøve at følge, inden I tager skridtet videre til fertilitetsbehandling (hvis det altså ikke er lykkes jer helt uden anden hjælp).

Held og lykke. Sender en masse god karma i jeres retning!

Anmeld Citér

14. april 2021

Riiikke

Tak for godt råd Annee... den vil jeg fluks kigge nærmere på.

Anmeld Citér

14. april 2021

Charl90

Min tanke er om ham er villig til at løbe risikoen ved ikke at starte i behandling?

Tænk hvis han trækker tiden ud med at I selv skal forsøge og det så aldrig lykkes. Så vil man kunne sidde tilbage og spørge sig selv om det var hans skyld, fordi I ikke startede i behandling med det samme. Med jeres alder i betragtning synes jeg ikke der er noget tid at spilde. Hvis I gerne vil være sammen og han gerne vil være far til dit barn, så synes jeg det er egoistisk at han ikke gør en indsats her.

Jeg håber det lykkes

Anmeld Citér

16. april 2021

Tommelise

Jeg håber, I har fået en god snak.

Det kan være utrolig følsomt for en mand at få at vide, at han har nedsat sædkvalitet. Mange mænd føler sig ramt på deres mandighed. 

Det er ikke mange dage siden, danseren Michael Olesen var i aftenshowet for at tale om nedsat sædkvalitet og om det tabu, som det desværre er. 

Måske skal tanken om at gå i behandling lige have lov at bundfælde sig hos din mand. Og han skal måske lige have tid til at mærke efter, om han virkelig ønsker et barn med dig, eller om han hellere vil "nøjes" med de to han har frem for at gå i behandling.

Det kunne jo så måske betyde for dig, at du vælger ham fra og går i behandling som solomor. 

I har jo desværre alderen imod jer, så hvis I ender med at vælge behandlingen, kan I ikke vente for længe. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.