Hvordan "tog I jer sammen"?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

557 visninger
6 svar
7 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
11. februar 2021

Anonym trådstarter

Jeg er arbejdsløs, smådeprimeret og føler, at mit liv er gået rimelig meget i stå.
Jeg går til psykolog og jeg ved med min forstand godt, hvad jeg skal gøre, for at jeg får det bedre - f.eks. gå ture, læse bøger, tegne osv. Og jeg havde det også sådan her før coronakrisen.
Men i stedet ser jeg bare mere Netflix, spiser mere slik og så videre.

Jeg ligesom sidder fast - jeg KAN ikke tage skridtet. Jeg læser tit om folk, der har fået det bedre, ved at ændre noget, men jeg mangler ligesom "sparket", energien, drivkraften. Hvordan pokker gør man?

Hver gang jeg får taget mig sammen går det kun godt i få dage og så er jeg tilbage igen.

Lige nu kan jeg ikke engang bade og gå ned med skraldet...

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. februar 2021

serinasmor

Anonym skriver:

Jeg er arbejdsløs, smådeprimeret og føler, at mit liv er gået rimelig meget i stå.
Jeg går til psykolog og jeg ved med min forstand godt, hvad jeg skal gøre, for at jeg får det bedre - f.eks. gå ture, læse bøger, tegne osv. Og jeg havde det også sådan her før coronakrisen.

Jeg ligesom sidder fast - jeg KAN ikke tage skridtet. Jeg læser tit om folk, der har fået det bedre, ved at ændre noget, men jeg mangler ligesom "sparket", energien, drivkraften. Hvordan pokker gør man?

Hver gang jeg får taget mig sammen går det kun godt i få dage og så er jeg tilbage igen.

Starter småt 

Beslut hvilken ene ting du vil starte med at gøre, for at få det bedre.

Hvad kan du gøre i dag som tager 30 sekunder - så du er mere klar i morgen?
fx finde ud af hvilket overtøj du vil tage på, finde den bog du vil læse eller tjekke at du har tegnegrej klar evt spidse 1 blyant

I morgen laver du den ene af de ting du ved gør godt som du har valgt (i max 5 minutter) 

Det samme gør du dagen efter. 

Du fortjener 5 minutters "dig-tid"

Anmeld Citér

11. februar 2021

Tommelise

Ja én ting er, at man godt ved, hvad man skal gøre.  Noget helt andet at få det gjort.

Jeg har haft en depression, og man kan ikke "bare tage sig sammen" Jeg tabte engang en pose kaffe på mit  køkkengulv, og der gik et par dage, før jeg fik det fejet op. Overskuddet var ikke-eksisterende. 

Nu ved jeg jo ikke, om du direkte er på vej ned i en depression, men det er godt, at du går til psykolog. 

Giver han eller hun dig små opgaver, som du skal have udført næste gang, du kommer ? - kan du måske lave et skema over ugen med ganske små ting, du skal gøre hver dag.  

Har du en kæreste, du kan alliere dig med ? eller en enkelt veninde ? Så der er én, der "hiver dig med" ud at gå en tur f.eks. Lidt er bedre end ingenting. 

Det er ikke let at være arbejdsløs her under coronatiden. Håber det bedste for dig.

Anmeld Citér

11. februar 2021

Anonym

Anonym skriver:

Altså I de her dage kunne det fx være at du kunne gå ud og lege i sneen med dine børn Så bliver du både rørt og får dejlig tid sammen med dem.

Men I det daglige tænker jeg det handler om de små sejre. Måske at du prøver en dag hvor du ikke spiser slik men æbler og gulerødder, imens du ser Netflix. Altså ikke ændre men laver justeringer hvis du kan følge mig

Også tænker jeg at et job ville gøre dig godt. Men det ved jeg også godt er lettere sagt end gjort, især i disse tider..

Men med et job ville du skulle ud af døren hver dag og få en hver dag og rutine op og køre og give noget socialt 

Anmeld Citér

11. februar 2021

Jixy

Profilbillede for Jixy

Hvis du reelt er deprimeret, så kan du ikke bare tage dig sammen. 

Hvis det mere handler om en vane, der er blevet så indgroet at det er svært at komme ud af igen, så skal du vælge noget af det du nævner som du helst vil have ændret, også gøre det så let for dig selv ikke at falde tilbage til det du plejer. F.eks. hvis du gerne vil ud at gå, så gør det så som dig at komme afsted ved at stille din jakke, sko, hue mm frem aftenen inden, så det er let at tage på. Så det ikke bliver en forhindring. Også sig til dig selv, at hvis du går 10 meter udenfor, så er det bedre end ingenting. Ofte vil det blive til mere end det, fordi du er ude og afsted.

Anmeld Citér

11. februar 2021

havudsigt

Profilbillede for havudsigt

Jeg hat aldrig været deprimeret, men kan sagtens se noget af det du skriver i mig selv. Jeg har i perioder følt jeg var for doven og ikke fik udrettet det jeg burde. Og været misundelig på de mennesker som bare kunne alt på samme tid.

Jeg har fundet ud af at det er fordi jeg trives rigtig godt med en ydre struktur og ydre stimuli. Altså at min hverdag kører nogen lunde struktureret og at jeg er omgivet med mennesker med god energi. Her under corona har jeg været så udfordret fordi strukturen er røget og mit sociale liv er meget begrænset. Måske hjælper det ikke på dig, men min pointe er at du skal lave en analyse på hvad der giver energi og hvad der sluger din energi. Derudover er det rigtig godt du taler med en psykolog. Det gjorde jeg også for nogle år siden og her fik jeg redskaber til at få arbejdet med mit eget selvbillede og min selvtillid.

Anmeld Citér

12. februar 2021

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

Helt enig med det med de små sejre...

da jeg røg ned med stress med angst blev jeg nødt til at dele opvasken af 3 omgange pr gang for ellers kunne jeg ikke overskue det overhovedet.. dvs at jeg tog først og fyldte vasken med vand og sæbe og satte glas derned.. så gik jeg væk og f.eks. læste 2 linjer i en bog jeg havde på telefonen.. så tilbage og vaske glas og bestik af.. så sætte tallerkner i vandet og igen væk og sidde stille et øjeblik.. så vaske tallerknerne af og de sidste ting der ellers ville være som f.eks. en kasserolle fra havregrød til morgenmaden eller lignende... belønningen var at sætte mig i lænestolen og læse i 20 minutter før jeg gik i gang med det næste..

lige nu er min udfordring at jeg har for mange bøger at vælge i mellem så jeg er ikke kommet i gang med en ny og det kan jeg godt mærke gør at jeg ikke får den ro i mit hovede som jeg har brug for...

Jeg er heldig hvis jeg finder overskud til bad en gang om ugen.. jeg er også utrolig heldig at have min mand der sørger for at børnene kommer afsted og tager skrald med og handler.. ellers ville det hele vælte herhjemme...

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.